Het potatis: bultning

Har då en liten fråga till alla kunniga här, vad förhindrar att du klättrar leden traditionellt även om den är bultad på senare dar? Sticker det i ögonen att den inte "egentligen" skall vara det?

/nyfiken nybörjare
 
Juridiken är rätt enkel. Det fordras, som utgångspunkt, markägarens tillstånd att vistas, sätta upp slackline, klättra, göra upp eld, tälta, såga ner träd eller bulta mm på dennes mark. Allemansrätten är ett undantag från huvudregeln om att markägaren förfogar över sin mark. Bultning faller inte under allemansrätten och är därmed inte tillåten utan markägarens tillstånd.


Så är det väl inte. Kanske missförstår jag dig, men att vistas, tälta, klättra, slackline, mm kräver aldrig tillstånd av markägare, om det inte är nära tomtmark. Som någon nämnt: allemansrätten är det utrymme som finns kvar i glappen mellan olika lagar om egendom. Och vad gäller ovannämnda aktiviteter så är dessa inte förbjudna eller tillståndspliktiga. Bultning är en annan femma.

Håller med om att juridiken är intressant. Men jag vet inte om klättringen gynnas av att klättrare kastar sten på varandra i detta glashus som kallas lagrum.
 
En parallell: jag gillar att gå o skogen med min gamla mamma. På ett ställe är det sumpigt, så jag tar med några brädor och bygger en spång. En annan flanör tycker absolut inte att det ska ligga brädor och skräpa, och tar bort dom. Konflikt! Bryr sig rättsystemet? Knappast. Skulle någon dömas för att ha tagit bort något från naturen? MEN. Om markägaren säger "plankorna är mina, och ligger på min mark, ingen får flytta på dom" DÅ är det en annan sak.
 
Här kan jag utan att precisera, tänka mig att det finns prejudikat. Och dessvärre är jag rädd att det finns ont om domar där folk dömts för nedskräpning med mindre än att det varit ganska allvarliga fall. Numera kan man ju få strafföreläggande för nedskräpning, vilket är ett sätt att förenkla processen och göra det möjligt att bötfälla för lindrigare fall utan omständlig process. Dvs i praktiken ska man kunna bötfälla för mindre grejer och med lindrigare påföljd. Polisen har då snabbt gått ut med information om att det ändå finns en viss tröskel, man beivrar exempelvis inte när det slängs fimpar. Tråķigt tycker jag, men det visar att även med den nya lagen är det långt fr nolltolerans.
Det skulle förvåna mig om bultning betraltas som nedskräpning i lagens mening. Bl a så gäller för nedskräpning att det räknas då det skett genom uppsåt eller oaktsamhet.
Jag tycker som Niklas och Robin att det är en god idé att ha en bra kommunikation m markägaren. Men de begränsningar som nämns är då också vettiga. Även om en markägare inte kan stänga en klippa för att han bara känner för det.
Beträffande säkerhetsansvaret tror jag att det finns ganska få klättrare som faktiskt inte förstår att det är de själva som tar ansvar för sina personliga beslut. Dit räknas att välja vilka bultar eller säkringar man bedömer som säkra.
 
Senast ändrad:
Har då en liten fråga till alla kunniga här, vad förhindrar att du klättrar leden traditionellt även om den är bultad på senare dar? Sticker det i ögonen att den inte "egentligen" skall vara det?

/nyfiken nybörjare

Jag förstår att du som nybörjare undrar. Här är en halvgod analogi. Om jag går på lina 10 meter upp mellan två hus och du kommer och säger: "Jag spänner upp ett skyddsnät under dig. Du behöver ju inte använda det."

Att klätta en led (helst on-sight) och både klara den klätterteknisk samtidigt som man sätter egna säkringar är en speciell upplevelse. Det handlar inte om tradition (jag hatar begreppet tradklättring).
 
Bra diskussion

Jag vill bara hoppa in och berömma deltagarna i diskussion för hög saklighetsnivå och uppklarande inlägg.

Superduper!

Jag lägger bara till att efter vad jag förstår efter samtal med BKK tänker man där efter samma linjer. Alltså:

Bultningen var i strid med bultpolicyn, MEN klippan är ganska obetydlig ur trad-perspektiv, så man tänker pragmatiskt. Klubben och tradklättringen vinner (nog) mer på att acceptera de här bultarna än vi skulle ha vunnit på att kämpa emot dem med såväl juridik som kommun osv emot oss. Förhoppningsvis stoppar utvecklingen av lätta bultleder i Bohuslän (som ingen klättrare egentligen har efterfrågat) här.

Klubben hade också på ett tidigt stadium bett medlemmen som gjort några förstebstigningar, låt oss kalla honom för J, om att låta bli att choppa och i stället låta diskussionen mellan Fredrik Lundqvist, kommun och BKK gå sin gång. J valde istället att gå sina egna vägar och choppa. Vad som sedan gjordes av vem är väl svårt att avgöra, men J har kommit med flera påståenden som bestrides av andra (t.ex. att det var dåliga ankare, bultar som kunde plockas med fingrarna (rester av bultar sitter i alla hål),osv).



Jag tycker att man ska dela in det här i två delar:

1. Innan man börjar klättra på en klippa så skal man förankra hos markägaren att man kommer att riva ner en del sten och eventuellt sätta en del fasta ankare. Efter det skal man lämna markägaren i fred!

2. All etik runt var bultar skal placeras på klippan och om några bultar eventuellt skal choppas bör hanteras av den lokala klättermiljön utan att involvera markägaren.

Varför är detta viktigt? Tänk er en situation där motståndare av bultning går till markägaren och frågar: "Är du klar över att det borras in bultar i ditt berg som folk förlitar sitt liv till?" Förespråkare av bultning går sedan till samma markägare och frågar: "Är du klar över att folk riskerar livet på din klippa eftersom dom inte kan klättra på ett säkert sätt eftersom det inte finns trygga ankare?"

Resultatet blir att markägaren rätt snart stänger hela klippan för alla klättrare.

Om någon kan komma på ett mer demokratiskt forum än den lokala klubben så kom med förslag.
 
Tack också till dig Janpaal för ett välskrivet och balanserat inlägg.

Jag tycker framförallt att det är synd att klubben utåt sett har varit helt tyst under hela den här affären, och lämnat fältet fritt för båda sidors kombattanter att med högsta möjliga röstläge basunera ut sina egna ståndpunkter och anklagelser om lögner.
Jag tror det hade varit oerhört mycket bättre för alla parter om klubben själv lämnat sin beskrivning både av förloppet och vad de tänkte sig att det skulle leda till, istället för som det nu har blivit:
1. FL och JL ville bulta Långevik.
2. FL hoppar av BKK med buller och bång, anklagar BKK för dubbelspel och avsaknad av demokrati, och går vidare med att bulta upp Långevik under Friluftsfrämjandets paraply.
3. Vi får läsa på 8a att Lysekil ligger "utanför klubbens intresseområde" och därmed har de ingen avsikt att agera mot befintliga bultar. Är detta sant och vad betyder det isåfall?
4. Det genomförs någon form av besiktning av bultarna på Långevik med olika intressenter, bl a kommunen, Friluftsfrämjandet, BKK, det lokala näringslivet, inblandade. Jag hörde talas om detta av en slump, och jag förstår att denna besiktning inte utföll helt till bultarnas belåtenhet (vissa bultar ska ha varit undermåligt eller t.o.m. farligt satta?) eftersom det inte stått att läsa ett ord om detta på 8a.nu.
5. Bultarna choppas, och JL anklagar kollektivt hela medlemskåren i BKK.
6. BKK överväger uteslutning av chopparen. Varför är detta så viktigt nu, när klippan tidigare ansågs så ointressant att bultningen åtföljdes av en virtuell axelryckning?
7. BKK står som medarrangör till Lysekil Rock Junior.

Detta är inget påhopp på klubben eller dess funktionärer, och jag hoppas att det inte uppfattas som ett sådant. Men som mångårig medlem och klättrare med Bohuslän som hemmaplan så månar jag om klubben och vill veta var den står. Och jag vet att jag inte är ensam om det.
Har det funnits någon sorts plan, eller handlar det bara om att göra dygd av nödvändigheten?


Och finns det några som helst historiska indikationer på att förespråkarna för lätta bultade leder i Bohuslän skulle nöja sig med eller låta sig hejdas efter att ha blivit "tilldelade" Trellebystrand och Långevik?
 
Jag håller med om att det är trevligt att diskussionen här hållits på en hög nivå!

Janpal, jag tycker dock en sak du skriver är felaktig, eller åtminstone saknar reflektion. Nämligen det i parentesen.

Förhoppningsvis stoppar utvecklingen av lätta bultleder i Bohuslän (som ingen klättrare egentligen har efterfrågat) här.

För det första har jag svårt att tro att ingen klättrare någonsin efterfrågat detta (i vilket forum kan man ju då också fråga sig, antar att du avgränsar dig till BKK:s möten). Men även om så var fallet, tror du verkligen inte att någon skulle tycka det är en finfin utveckling även om de inte explicit efterfrågat det på ett klubbmöte? Fredrik tror ju uppenbarligen på det, annars hade han inte investerat den tid och de pengar han gjort i det. Att Facebook gruppen Fredrik startat "Sportklättring i Lysekil" vars beskrivning är "Vi vill uppmärksamma och utveckla enklare och säkrare klättring för att möta ett växande intresse av barn och ungdomsklättring." har 187 medlemmar i skrivande stund antyder ju också att det finns någon klättrare som faktiskt har gillar utvecklingen i alla fall.

Eller är det i begreppet "klättrare" nyckeln ligger? Är man kanske inte klättrare om man inte gillar lägga kil eller klättrar hårda sportleder?

Jag tillhör en av dem som väldigt gärna skulle kunna åka till en sportklätterklippa med lätta leder i Bohuslän i framtiden. Inte främst för min egen del, men kanske för bekanta som är nyblivna klättrare, eller framtida barn.
 
JBultningen var i strid med bultpolicyn, MEN klippan är ganska obetydlig ur trad-perspektiv, så man tänker pragmatiskt. Klubben och tradklättringen vinner (nog) mer på att acceptera de här bultarna än vi skulle ha vunnit på att kämpa emot dem med såväl juridik som kommun osv emot oss. Förhoppningsvis stoppar utvecklingen av lätta bultleder i Bohuslän (som ingen klättrare egentligen har efterfrågat) här.

Jag vill bara repetera den här biten, som jag tror är en väldigt viktig men förbisedd omständighet i det hela.
Om man läser JL på 8a, så framstår det som han anser sig fått mandat att fritt fram retrobulta i stort sett vilka leder som helst i området, med hänvisning till ett uttalande av SKF's nya ordförande. Min personliga uppfattning är att choppningen till väldigt stor del har handlat om att stämma i bäcken, och en upplevelse av att BKK och SKF inte står upp för bultpolicyn trots utnämnandet av Bohuslän som någon form av riksintresse för kilklättring.
 
@agus

Du blir inte säkrare med lättare sportklättring - på led! Att tro det visar att du inte klättrat särskilt mycket och/eller att du lättköpt Jens Larsens eller Fredrik Lundqvists- enbart - kommersiella föranledda argument
När du leder är det faktiskt farligare ju lättare leden är - fall i hyllor, uppskrapning på sva etc. m.m
Låt oss bortse från hur tätt bultat det är..
Ett fall på en svår överhängande led renderar blott en - behaglig? - färd i friluft
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.