Borrbultning av tradleder i Lysekil

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ur ett större perspektiv

Hej allihopa!

nog för att klättervärlden har ett överskott av gubbar/män så finns det ett par gubbar som har sagt ett par kloka ord. Ord som kan tillföra till debatten ur ett större perspektiv och samtidigt ge en kort historielektion till de mindre bevandrade i ämnet.

Den här gubben var en av världens bästa klippklättrare på 60-talet med otaliga hårda klippturer i bl. a dolomiterna, för att sedan över en natt bli världens bästa isklättrare när han solade Droites nordvägg på 8 timmar 1969, för att sedan bli en av världens bästa höghöjdsalpinister.

http://johnmuldoon.com/the-murder-of-the-impossible/

Den andra gubben började tillverka pitonger som ung, men insåg att snart att bankandet var förödande för både klippan och kommande generationer, så han tänkte om och introducerade begreppet "Clean climbing" för den breda klättermassan. Han är dessutom otroligt lik komikern Mel Brooks!

http://www.patagonia.com/us/patagonia.go?assetid=3316

Läs och begrunda. Måste vi klättra överallt? Att lägga kilar och kammar är inte svårt, dessutom väldigt roligt! Ge det en chans, om inte för din egen skull, gör det för dina barn, och deras barn och barnbarn skull.

Åk till England och klättra! Insup kulturen, skräcken, de goda säkringsmöjligheterna, de dåliga säkringsmöjligheterna, det är en annan planet!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Inga dåliga brösttoner!

Mycket ska man höra innan... Ni är sköna pojkar som slänger er med begrepp som "riktiga klättrare" "god kvalitet" o.s.v. Tänker ni innan ni skriver eller har ni bara talang? Vem som representerar vem får ni klura ut själva... http://www.youtube.com/watch?v=t6Pt1Dw25tg

Trevlig helg/Christian
 
Antingen accepterar man förbundets dokument om allas och olika discipliners rätt till klättring och för en diskussionen utifrån målgrupp och disciplin i relation till helhet eller så tycker man bara att det är fel. Om detta skrev jag en motion som jag i samtal med ordföranden drog tillbaka då både han och jag tyckte en diskussion i klubben under vår höst hade varit en mer konstruktiv väg. Nu blev det inte så av känd anledning och då deklarerade jag att jag tyvärr får gå på eget omdöme och lämnade klubben. Tråden visar vad en del tycker om mitt omdöme genom grinpelle, buse, vandal etcetera. Det kan jag tyvärr inte göra mycket åt.
 
Problemet är att du verkar sakna omdöme.
Du förstår inte eller vill inte förstå?
Man kan med lätthet säkra i denna lilla klippa.
Även som nybörjare.
Eller sätta topprep med egna säkringar o statiskt rep.
Detta lär man ut på alla basala kurser idag.
Det är inte "rocket science"...
Väljer man sätta bb i onödan är man bara jävligt lat!
Onödig ireparabel skada i naturen.
Trist och dumt.
/JO
 
Jag förstår att du Joakim ser det på det sättet då du inte delar alla discipliners rätt att utvecklas. Min utgångspunkt är att också lättare sportklättring har ett värde och kan medverka till klättring som helhet. Längre än så kommer vi tyvärr inte.
 
Jag förstår att du Joakim ser det på det sättet då du inte delar alla discipliners rätt att utvecklas. Min utgångspunkt är att också lättare sportklättring har ett värde och kan medverka till klättring som helhet. Längre än så kommer vi tyvärr inte.

Men din utgångspunkt är direkt felaktig. Klättring som sport har funnits sedan 1700-talet, sedan dess har vi utökad den klättertekniska förmågan samtidigt som vi har fått en bättre etik över vad som är önskat och tillåtet. Du gör ett antagande att när oändliga träningsmöjligheter finns, att dagens klättrare inte kommer att kunna överträffa tidigare generationers klättring. Alla tidigare generationer klättrare har klättrat på de villkor naturen ställer för dem, och har utvecklat sporten som helhet framåt. Det du gör är att borrbulta leder som klätterteknisk redan gjordes på början av 1900-talet. (Jag kan med säkerhet säga att grader som 5 och 6 klättrades före andra världskriget). Detta samtidigt som köpkraften är stark (folk har råd att köpa säkringar), och säkringar är billigt, samt att information om hur man lägger säkringar är mer tillgänglig än någonsin. (Även om inte utbudet av klätterkurser motsvarar efterfrågan så finns det klätterkurser, av mycket hög kvalitet. Trots tidigare avsaknad av klätterkurser, klätterlitteratur och Youtube har ändå tidigare klättrare lärt sig hantverket hur man säkert tar sig upp för klippan).

Klättrare är inte mer handikappade och oförmögna att själva hålla reda på sig nu, än tidigare. Det är därför det står i UIAA Mountain ethics declaration om att klättrare ska hålla reda på sig själva, att vi ska sträva efter stilförbättring också vidare.

http://www.alpineclubofcanada.ca/environment/forms/UIAA_Mountain_Ethics_Declaration_web.pdf
 
Antingen accepterar man förbundets dokument om allas och olika discipliners rätt till klättring och för en diskussionen utifrån målgrupp och disciplin i relation till helhet eller så tycker man bara att det är fel.

Om man ska acceptera förbundets dokument, så får man väl acceptera dem just i sin helhet och sätta dem i ett sammanhang.

Ja, alla discipliner har rätt till klättring och utveckling, men det står också att denna rätt inte gäller överallt.

Jag citerade några andra avsnitt ur SAMMA dokument, men det kallar du för "smörja"...
 
Just därför avbröt jag påbörjat arbete Joakim som du inte rapporterat för att komma överens. Vi kom överens om toppankare om än inte över alla leder. BKK kunde inte komma till skott/bli överens eller vad det nu var. Det var stopp med andra ord.

Vad vi talar om är en klippa där man inte klättrat trad på minst tio år. Det syns på kilar och bladbult som satt kvar i berget. Jag finner utomordentligt med stöd i förbundets olika dokument och det är förvånande att man inte ser detta som något klättringen kan dra nytta av som helhet.

Jag frågade om lov att sätta fasta ankare på två andra ställen där det klättras om än inte så mycket. Det fick jag ett rungande nej på och det beslutet är det inget att säga om även om jag har en annan uppfattning personligen.

Friluftsfrämjandet i Lysekil har frågat om samma sak för 1 år sedan utan att BKK har funnit någon lösning.
 
Om man ska acceptera förbundets dokument, så får man väl acceptera dem just i sin helhet och sätta dem i ett sammanhang.

Ja, alla discipliner har rätt till klättring och utveckling, men det står också att denna rätt inte gäller överallt.

Jag citerade några andra avsnitt ur SAMMA dokument, men det kallar du för "smörja"...

Smörjan var att du påstod att jag skrev lustigkurre på en annan sida när det var ett svar på denna tråd. Jag är mycket väl medveten om de citat du lyfter och hade det varit någon tradklippa så skulle saken vara annorlunda.

Ni utgår ifrån att denna klippa är en etablerad tradklippa. Så är det inte men jag gjorde ett försök att komma överens när Joakim sa att han klättrat här. Nu har inte det gått. Jag har säkert stora brister och det beklagar jag men ingen kan anklaga mig för att jag inte försökt.
 
Vad vi talar om är en klippa där man inte klättrat trad på minst tio år. Det syns på kilar och bladbult som satt kvar i berget. Jag finner utomordentligt med stöd i förbundets olika dokument och det är förvånande att man inte ser detta som något klättringen kan dra nytta av som helhet.

Jag håller med dig om att klättringen kan ha nytta av enklare till medelsvåra bultade leder på annars bortglömda områden. Här borta (England) har flera kalkstensklippor retrobultats med god effekt och dom har blivit populära igen. Skillnaden är att lederna som blivit bultade var i många fall rätt lätta tradleder utan möjlighet till vettiga säkringar. Resterande trad leder med ok säkringar har fått ett uppsving eftersom fler personer besöker klippan och alla vinner. Skillnaden där mot vad du har gjort är att du bultat upp vad som kan säkras naturligt utan större urval (vad jag förstår det som). Rimligtvis borde det finnas bättre kandidater för bultning än en övergiven klippa med goda säkrningsmöjligheter? Om det finns möjligheter till naturliga ankare varför börja sätta bult? Fanns det inget bättre sätt att skapa permanenta ankare än två bultar? Finns det inte tillräckligt med jord för att banka ner en meter

Om du nu är så sugen på att bulta, varför inte lägga fram en ordentlig plan där du ber om att bulta leder som antingen inte blir klättrade för att det inte finns möjligheter till säkring eller bulta upp helt nya leder? Om det är så att lokala klättrare spjärnar emot, varför bulta? Det enda som kommer hända är att bultarna kommer sågas ner, klippan ser förstörd ut och ingen vinner.

Kolla en bit ner på stakes för lite inspiration http://bolt-products.com/Glue-inBoltDesign.htm . Jag skulle bli förvånad om det inte är ett mer tilltalande alternativ för majoriteten.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viktor Gyllenberg Olycka Lysekil Klättring allmänt 4
boot Klättring i Lysekil Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.