Borrbultning av tradleder i Lysekil

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Trots information att området kring Långevik , Lysekil är tradklättrad så har nu kanotisten Fredrik Lundkvist med hjälp av Jens Larsen borrbultat ett flertal tradleder och satt upp massor av ankare.
Syftet är att kommersialisera området och göra det lättillgängligt . Man borrbultar för att hålla nån form av junior samling och indirekt tjäna pengar. Jag kontaktades för ca 6mån sedan av Fredrik ,pga av man visste att jag gjort leder på berget, skickade således topp samt info att de mindre väggarna bouldrats extensivt under 80-90 talet. Det var förfrågan om vidare bultning av berget. Med anledning av att det är ett trad berg och lätt säkra nästan alla leder samt övriga väggar är korta och bouldrats så var bb inte nödvändiga. Fredrik fortsatte då tjata om bb ankare över varje led istället. Förklarade att det ej är nödvändigt pga ovanstående samt att man lätt kan rigga toppankare naturligt med en bit statiskt rep. I övrigt ville jag han skulle ta kontakt med bbkommiten i BKK för att med deras hjälp avgöra om något enstaka ankare behövdes.
Sedan fördes diskussion med BKK och Hr Lundkvist valde hoppa av för han ville göra som han själv ville och inte inordna sig demokratiskt!
Efter detta verkar Lundkvist/8a struntat helt i BKK och bultpolicyn.
På 8a skryts det om att man nu utvecklat 55st! Bb leder och toppankare leder på detta tradberg.
Det värsta övertrampet hittils i svensk klätterhistoria!!
Strunta i tyrolerdeklaration, SKF, klubbar, enskilda första bestigare och allt vad spårlöst färdsel handlar om. Tragiskt.
Bojkotta 8a , juniorträffen och skicka brev till alla som sponsrar skiten.
Vad jag vet fick Lundkvist erbjudande om hjälp från Klättertorpet om man tagit denna hade alla bb på denna tradklippa kunnat undvikas. (Ser att KT ändå är med på ett hörn trots ovanstående!? Hoppas det är felaktig info fr 8a).
Skicka gärna protester till kommunen, länsstyrelsen mm
Vet att BKK försökt prata med vederbörande och kommun etc men man har alltså självsvåldligt placerat något hundratal bb i onödan i hög korrosionsmiljö! Vem står för framtida ansvar och säkerhet?
Sista möjligheten att se om Bultpolicyn kan appliceras i verkligheten!
Om inte är det ju fritt bulta hur som helst på alla berg i Bohuslän.
/JO
 
Förstör bultningen klättringen i sig, eller inkräktar den mer på en filosofi och en känsla av orördhet? Jag kan ju tycka att utveckling är positivt, men det skall ju föras dialog. Sedan verkar en del vara väldigt emot bultarna.

Att topprepsklättra är steg 1,ledklättta steg 2 och trad kommer efter. Att kräva att endast tradklättrare får ensamrätt är heller inte så demokratiskt. En rätt svår balansgång som jag förstår det, där många olika filosofier bestämmer.
 
Att topprepsklättra är steg 1,ledklättta steg 2 och trad kommer efter. Att kräva att endast tradklättrare får ensamrätt är heller inte så demokratiskt.

Det är väl ingen som får ensamrätt, att klättra utan att påverka klippan är väl självklart.
Varför ska leda på bult vara det normala? topprep fungerar väl lika bra.
 
Förstör bultningen klättringen i sig, eller inkräktar den mer på en filosofi och en känsla av orördhet? Jag kan ju tycka att utveckling är positivt, men det skall ju föras dialog. Sedan verkar en del vara väldigt emot bultarna.
Vad och på vilket sätt är det utveckling, att sätta bultar på leder som redan gjorts på egna säkringar?

Att topprepsklättra är steg 1,ledklättta steg 2 och trad kommer efter. Att kräva att endast tradklättrare får ensamrätt är heller inte så demokratiskt. En rätt svår balansgång som jag förstår det, där många olika filosofier bestämmer.
Klättring i sig är inte demokratiskt eftersom det är en fråga om individuell förmåga. Att klättra svåra leder kräver också träning.

Demokratin i det här fallet består i att det länge funnits konsensus, mer eller mindre enhälligt, att låta förstebestigaren bestämma säkringsmetoden för en led. Att nu en eller ett fåtal personer helt på eget bevåg bestlutar sig att ställa sig över denna konsensus är väl i så fall ett steg åt helt fel håll.
 
Galenskaper!

Jag kan förstå om man vill bulta upp något enstaka toppankare om det inte går att rigga naturligt på ett bra sätt eller om det är någon dödsled som skulle vara ok som sport men att gå runt och bulta hejvilt känns som ett riktigt övertramp.

Om någon har en bra såg och kan fixa till hålen efteråt så skulle jag gärna se dom kapade, se bara till att hålen fylls igen så det inte blir stora korrosionspår på klippan.
 
Förstör bultningen klättringen i sig, eller inkräktar den mer på en filosofi och en känsla av orördhet? Jag kan ju tycka att utveckling är positivt, men det skall ju föras dialog. Sedan verkar en del vara väldigt emot bultarna.

Att topprepsklättra är steg 1,ledklättta steg 2 och trad kommer efter. Att kräva att endast tradklättrare får ensamrätt är heller inte så demokratiskt. En rätt svår balansgång som jag förstår det, där många olika filosofier bestämmer.

Det är helt och hållet din åsikt att det är så man ska lära sig, även om den delas med andra. Rent historiskt kom tradklättringen först, topprepsklättring är kuf och "ledklättra" w00t? En klasskompis till mig var och provade-på-klättra i frankrike, hon fick ledklättra utomhus på bult.

Jag tycker att vi ska sträva efter att göra leder i bästa stil, och göra en stilförbättring, dock tycker jag inte det är ett stort fel att Fredrik har tagit och förstört ett berg, bara han nu kommer till insikt och kan vänta några, kanske tio år, för att se hur responsen är, när nyhetens behag har lagt sig. Först med facit i backspegeln vet vi hur vi på bästa sätt kan gå framåt. Det är inte jättebrottom att utveckla mer bultklättring/barnklättring i bohuslän just nu, det är bättre att låta folk beskåda verket, och tycka till om de tycker det är bra eller dåligt. Som det är just nu spekulerar vi bara i vad andra tycker. Själv tycker jag att ingen ska bulta som inte har klättrat i minst tio olika ställen, där Göteborg kan räknas som ett ställe, Bohuslän ett ställe, också vidare.
 
Förstör bultningen klättringen i sig, eller inkräktar den mer på en filosofi och en känsla av orördhet? Jag kan ju tycka att utveckling är positivt, men det skall ju föras dialog. Sedan verkar en del vara väldigt emot bultarna.

Att topprepsklättra är steg 1,ledklättta steg 2 och trad kommer efter. Att kräva att endast tradklättrare får ensamrätt är heller inte så demokratiskt. En rätt svår balansgång som jag förstår det, där många olika filosofier bestämmer.

Han bb alltså redan tradklättrade leder!!!!
Sätter ankare ovan dito....
WTF
 
Nu låter det ju rätt som ett rätt dramatiskt tilltag, blandat med kommentarer ur troligen väldigt snäva och närmast okunnigt perspektiv.

Går det att få en saklig beskrivning av vad som de facto hänt, utan att det påpekas hur hemskt eller försvarbart detta faktiskt är i samma inlägg?

Hur många berg kring Lysekil finns det borrbultar på?
Hur många av dessa har bultats under de senaste 12 månaderna?
Hur många leder har bultats på respektive berg?
Hur många av dessa leder är rapporterade som tradturer?

Med rapporterade menar jag i det här fallet att turen, med namn, bestigare, datum och tämligen utförligt beskrivning antingen skickats in skriftligen till BKK, eller publicerats på t ex Sverigeföraren.

I det är fallet skulle även beskrivning av turerna ha kommit de som borrat tillhanda i förväg; hur många av dessa beskrivna tradleder har borrats?
 
Du har exakt svar tidigare.
Detta berg skickades med beskrivningar o foto till de (Fredrik el eg 8a Jens )som nu bb där .
Ett tiotal trad turer men som sagt är det bouldrat/solats extensivt med början av -80talet o framöver. Hela Kronoberget( el lilla långevik) kan säkras till 99% naturligt el i boulder höjd 6-8m över alla dessa har det bb ankare samt ytterligare 5 hel bultade hittils.
På 8a skryts det om 55 exploaterade turer..
Närmare 100bb i hög korrosion miljö.
I stort sett alla bryter mot BKKs bultpolicy!!
/JO
 
Tror inte att det är ett problem i sig att man bultat nära kusten, för jag utgår från att man använt syrafast bult (A4), som borde klara sig rätt bra även på svenska västkusten.
Att man bultat leder som kan säkras naturligt och där man dessutom ska ha fått information om att vissa leder är gjorda är ju naturligtvis anmärkningsvärt.
Att jag bad om svar på de specifika frågorna i mitt förra inlägg beror dock på att jag inte tycker att svaren finns i tråden sedan tidigare.
 
Rör det här sig om Trellebystrands campings "klätterprojekt", eller har Fredrik och Jens gått lös ÄNNU mer med borrmaskinen??
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viktor Gyllenberg Olycka Lysekil Klättring allmänt 4
boot Klättring i Lysekil Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.