Frågaq ang. Trad-klättring

Jag har dmm wallnuts som grund i mitt knippe, och uppblandat med lite av varje vilket ger mig val om fromen i klippan är konstig.
Men för första setet rekommenderar jag ändå antingen metolious curved nuts, som jag inte har provat men verkar vettiga. Eller WC rocks. Fördelen med dem är att de är väldigt traditionella så bygger en bra förståelse för kilar i allmänhet, men de är också exakt en storlek större om man vrider dem ett kvarts varv, lite smala, men de går alltså att använda på 2 ledder, vilket wallnutsen inte gör. Även curved nuts ska gå att 'ställa'.
Storlekar ner till gränsen för 'aid'-hållfasthet är alltid nyttiga på svensk granit.
 
Jag har dmm wallnuts som grund i mitt knippe, och uppblandat med lite av varje vilket ger mig val om fromen i klippan är konstig.
Men för första setet rekommenderar jag ändå antingen metolious curved nuts, som jag inte har provat men verkar vettiga. Eller WC rocks. Fördelen med dem är att de är väldigt traditionella så bygger en bra förståelse för kilar i allmänhet, men de är också exakt en storlek större om man vrider dem ett kvarts varv, lite smala, men de går alltså att använda på 2 ledder, vilket wallnutsen inte gör. Även curved nuts ska gå att 'ställa'.
Storlekar ner till gränsen för 'aid'-hållfasthet är alltid nyttiga på svensk granit.

En wallnut är en oftset-kil på "andra ledden" och mycket kompetent kil åt det hållet..
 
Jag har Wallnuts som är tjugofem år gamla och ett nytt set som är max ett par år. Alla wallnuts är offset på tvären. Offset är när de två planen som utgör annliggningsytorna mot klippan är vinklade mot varandra i två dimensioner. Dvs inte bara för att passa i en nedåt avsmalnande spricka, sprickan kan också smalna av inåt eller utåt ("flaring crack"). Vet inte om förklaringen hjälpte eller stjälpte.

Alla lite mer påkostade kilar har denna egenskap, utom t ex Kongs kilar som säljs på Northstar. På Wallnuts är offsetvinkeln mer uttalad än på t ex Bd´s kilar. En lustig sak som jag inte hade reflekterat över tidigare är att Bd-kilarna har vinkeln åt motsatt håll i förhållande till kurvningen på andra ledden jämfört med Wallnuts. När jag ledde på min gräns med Bd´s kilar på någon sexa vid Ågelsjön blev jag helt vansinnig på just den detaljen. Vanans makt är stor.

Somliga gillar Wallnuts, andra förbannar dom. Jag har alltid gillat dom, men kritikerna menar att metallen är för mjuk, och att de därmed är svårare att få ur för andreman. Jag har tidigare föredragit Wallnuts, men nu lägger jag dom sällan. Oftast blir det en DMM-offset i stället, om det nu är en kilplacering. Jag tycker att vinklarna generellt passar bättre på de klippor jag brukar klättra. Annars använder jag mest kammar.
 
Jag gillar wallnuts mer än andra varianter dock så tycker jag allra bäst om deras offsets. DMM dragon cams är ett bra köp, 1-5 kommer täcka det mesta och om du vill spara lite pengar så är 1-4 ok i de flesta fall. Hexor är bra när man börjar eftersom man kan enkelt se hur bra säkringen är medan cams kräver mer erfarenhet.

Mitt tips för startrack för ren trad skulle vara en uppsättning wallnuts, dragon cams 1-4, dmm hexor 1-4 och tio wiregates. Här är lite länkar om du vill spara en del pengar

Quickdraws, köp tio och plocka isär två för karbinerna
http://www.joe-brown.com/custombuilder.aspx?id=15533
Cams
http://www.joe-brown.com/custombuilder.aspx?id=15549
En stor karbin är bra att ha
http://www.joe-brown.com/7830/products/dmm-boa-hms-carabiner.aspx
Två mindre
http://www.joe-brown.com/10218/products/dmm-shadow-keylock-screwgate.aspx
Kilar
http://www.joe-brown.com/10074/products/dmm-wallnut-1-11-set.aspx
Hexor skippa nummer ett om du vill
http://www.joe-brown.com/5028/products/dmm-torque-nut.aspx
Kilpetare är ett måste, min favorit
http://www.joe-brown.com/7714/products/wild-country-pro-key-with-leash.aspx
x2 mellanlånga slingor
http://www.joe-brown.com/11081/products/dmm-8mm-dyneema-sling-120cm.aspx
x2 korta till att göra slingdraws med
http://www.joe-brown.com/10223/products/dmm-8mm-x-60cm-dyneema-sling.aspx

Grundläggande men komplett set. Byt ut hexorna mot en cam till om du vill och lägg till offsets om du har runt 400kr extra. Ett par lösa karbiner skulle inte skada men är inte nödvändigt när man köper en massa på en gång. Rep kommer till såklart men där får du bestämma om du vill ha enkel eller halvrep

£15 i frakt är väldigt rimligt och det är en bra affär att ha och göra med, både över internet och i deras fysiska affärer. DMM fabriken ligger en halvmil ner för vägen från dom
 
Jag har Wallnuts som är tjugofem år gamla och ett nytt set som är max ett par år. Alla wallnuts är offset på tvären. Offset är när de två planen som utgör annliggningsytorna mot klippan är vinklade mot varandra i två dimensioner. Dvs inte bara för att passa i en nedåt avsmalnande spricka, sprickan kan också smalna av inåt eller utåt ("flaring crack"). Vet inte om förklaringen hjälpte eller stjälpte.

Alla lite mer påkostade kilar har denna egenskap, utom t ex Kongs kilar som säljs på Northstar. På Wallnuts är offsetvinkeln mer uttalad än på t ex Bd´s kilar. En lustig sak som jag inte hade reflekterat över tidigare är att Bd-kilarna har vinkeln åt motsatt håll i förhållande till kurvningen på andra ledden jämfört med Wallnuts. När jag ledde på min gräns med Bd´s kilar på någon sexa vid Ågelsjön blev jag helt vansinnig på just den detaljen. Vanans makt är stor.

Somliga gillar Wallnuts, andra förbannar dom. Jag har alltid gillat dom, men kritikerna menar att metallen är för mjuk, och att de därmed är svårare att få ur för andreman. Jag har tidigare föredragit Wallnuts, men nu lägger jag dom sällan. Oftast blir det en DMM-offset i stället, om det nu är en kilplacering. Jag tycker att vinklarna generellt passar bättre på de klippor jag brukar klättra. Annars använder jag mest kammar.

Jaaaaa, haha, jag har i alla år antagit att detta är själva definitionen av en kil. Att det finns stora kilar utan denna avsmalnad har jag aldrig ens funderat över (vart, förutom i teorin, passar de?).

Offset hade jag helt enkelt likställt med den asymmetri som jag ser på min DMM-Offset, vilket då nödvändigtvis inte var helt korrekt.
 
Att kilarna har två motstående ytor som är parallella i ett plan, men konvergenta (dvs kilformade) i ett annat plan betyder ju inte att de är offset.
 
När de två ytor som utgör anliggningsytorna är vinklade på två olika ledder i förhållande till varandra är kilen offset. 1) nedåt avsmalnande (dvs klassisk "kil"), samt 2) inåt (eller utåt, beroende på placering) avsmalnande.
Den inåt/utåt avsmalnande egenskapen är vad som avses när man menar offset. Enligt min mening funkar Wallnuts sådär i "offsetläge" medan Offsetkilarna är guld värda. Men det kan förstås ha att göra med var man klättrar. För för granit i sverige och Norge så föredrar jag Offsetkilarna (inte Wallnuts).
 
Kilgeometrier är ju ett oerhört intressant kapitel!
Särskilt om man måste beskriva formerna i ord och inte får göra figurer.

Mina Rocks är typiska o-offsettiga.
De har två parallella konvergenta och enkelkrökta regelytor, som dessutom i sin konvergerande riktning begränsas mer och mer i breddled.
De två andra motstående ytorna (om man nu bortser de ytor som vajern går genom), är nog plana, konvergenta samt parallella.

Tror det mesta är lika på ett par BD Stoppers.

Sen finns det väl Metolius Curved Nuts, som istället är krökta kring en axel i sin konvergerande riktning om jag minns rätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arytmica Nybörjarfråga ang. sele Klättring allmänt 2
zardoz Fråga ang. Alpine butterfly vs 8knop? Klättring allmänt 15
zardoz Fråga ang. Canyoneering Klättring allmänt 3
zardoz Fråga ang. bultar Klättring allmänt 14
Arytmica Frågan ang. slinggor Klättring allmänt 22
Arytmica Fundering ang. sele Klättring allmänt 1
Sasch Fråga ang trasiga klätter skor! Klättring allmänt 10
Mike C Tips ang borttagning av bultar Klättring allmänt 10
kanada Frågor ang Thailand Klättring allmänt 5
Linus_S Tips ang: Träning/klättring ? Klättring allmänt 7
webguru Hjälp ang Nissedal !! Klättring allmänt 2
Darek12 Söker klätterförare online förutom 27 crags Klättring allmänt 1
dmchris Helgmål från Stockholm? (Trad, sport eller boulder) Klättring allmänt 9
johnliungman Fördelning av leder trad/sport Klättring allmänt 7
almkvist Korsika trad? Klättring allmänt 2
red_tag2002 Trad sele Klättring allmänt 1
avslut210607 Visste du att den ultimata ryggsäcken för multipitch trad bara kostar 199kr? Klättring allmänt 54
magwo Trad vintertid Klättring allmänt 17
jcederli Upphittat trad-ankare på Skärhäll Klättring allmänt 0
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
A.Westberg Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland) Klättring allmänt 41
Curium GriGri vid trad? Klättring allmänt 49
achtminus Trad i Annot? Klättring allmänt 3
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
cacarom olika quickisar för sport och trad Klättring allmänt 6
Mangster Vilket dubbelrep till trad? Klättring allmänt 10
ratfink Trad Klättring allmänt 6
Jones Långa lätta trad-/sportturer Klättring allmänt 20
storlommen Utrustningen vid trad Klättring allmänt 22
Makwizard American in Stockholm looking for sport/trad partner! Klättring allmänt 0
mattiase Info om trad i Slovenien önskas... Klättring allmänt 0
Weyland Trad onsight? Klättring allmänt 11
way Trad rack!?! Klättring allmänt 12
Avslzyx Debatt: Gränsen mellan trad och sport? Klättring allmänt 28
Trad & sportklättring i Tyskland samt Frankrike Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.