Frågaq ang. Trad-klättring

jag lämnar aldrig marken utan att hänga på mig ett par tricams... är det bara jag som tycker dessa är mycket bättre än hexor??
 
jag lämnar aldrig marken utan att hänga på mig ett par tricams... är det bara jag som tycker dessa är mycket bättre än hexor??
Jag har två av de större modellerna. Bättre än hexor kanske man kan säga, i alla fall när det gäller kammande läget, men jag upplever dem som känsligare för repdrag.

Men det är kul att man kan stacka dem! Har gjort det några gånger, ser inte helt bomber ut. Jag funderar på falltesta kalaset med bomber säkring under nästa gång.
 
Jag har två av de större modellerna. Bättre än hexor kanske man kan säga, i alla fall när det gäller kammande läget, men jag upplever dem som känsligare för repdrag.

Men det är kul att man kan stacka dem! Har gjort det några gånger, ser inte helt bomber ut. Jag funderar på falltesta kalaset med bomber säkring under nästa gång.

hur stackar du tricams??

hur som vore det grymt kul att få en utvärdering av falltestet och kanske gärna en bild på stacken =)
 
hur stackar du tricams??
Det är mysko att jag inte kan posta direktlänken till PDFn, men googla "stacking tricams" så får du en PDF länk från Camp. På andra/nedre sidan ser du en enkel bild av hur de stackas. Man kan bara stacka de tre största (#5, #6 och #7), mindre går inte, och man kan bara stacka dem med en mindre in i en större. Jag har bara två (#5 och #6), men man kan enligt instruktionerna stacka alla tre i serie. Jag har lust att köpa #7 bara för att prova det! :)

hur som vore det grymt kul att få en utvärdering av falltestet och kanske gärna en bild på stacken =)
Ja, jag kan fota kalaset med telefonen och rapportera om det höll eller föll i bitar :)
 
blev det nått fotokollage på kalaset??
Inte ännu... har visserligen klättrat en hel del ute, och gjort lite trad, men det har inte funnits några sprickor som sväljer det hela där vi klättrat ännu... Men de är med och väntar på tillfälle. Jag har inte varit ute vid Tunaberg denna sässong ännu, där finns i alla fall några lämpliga sprickor för detta.
 
Jag håller delvis med lyckegard här.

Gå en kurs och/eller klättra tiłlsammas med nån som är erfaren. På så vis får du möjlighet att prova lite kilar innan du köper egna.

Storlekar är väl lite svårt att säga nåt om. Skulle nästan kunna drista mig till att säga att du kommer kunna hitta bra placeringar för vilken storlek på kil som helst i Utby. (Kommande mening bygger på egen erfarenhet och är inget illa menat) Däremot är väl frågan om du som nybörjare kommer att lita så mycket på dina placeringar i början så att du vågar använda de minsta kilarna?
Ett annat argument är ju att det är lättare att få erfarenhet av små kilar om man äger små kilar samt att man får viss rabatt när man köper set.
Märke vet jag inte, kör själv DMM Wallnut, funkar bra men de har dock en tendens att fastna där man inte vill ha dem. Eller så är jag kanske helt enkelt för kass på att placera dessa själv...
 
När jag vid närmare eftertanke inser att du kanske inte klättrar i Göteborg ber jag dig byta ut Utby i inlägget ovan mot valfri relativt stor tradklippa :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arytmica Nybörjarfråga ang. sele Klättring allmänt 2
zardoz Fråga ang. Alpine butterfly vs 8knop? Klättring allmänt 15
zardoz Fråga ang. Canyoneering Klättring allmänt 3
zardoz Fråga ang. bultar Klättring allmänt 14
Arytmica Frågan ang. slinggor Klättring allmänt 22
Arytmica Fundering ang. sele Klättring allmänt 1
Sasch Fråga ang trasiga klätter skor! Klättring allmänt 10
Mike C Tips ang borttagning av bultar Klättring allmänt 10
kanada Frågor ang Thailand Klättring allmänt 5
Linus_S Tips ang: Träning/klättring ? Klättring allmänt 7
webguru Hjälp ang Nissedal !! Klättring allmänt 2
Darek12 Söker klätterförare online förutom 27 crags Klättring allmänt 1
dmchris Helgmål från Stockholm? (Trad, sport eller boulder) Klättring allmänt 9
johnliungman Fördelning av leder trad/sport Klättring allmänt 7
almkvist Korsika trad? Klättring allmänt 2
red_tag2002 Trad sele Klättring allmänt 1
avslut210607 Visste du att den ultimata ryggsäcken för multipitch trad bara kostar 199kr? Klättring allmänt 54
magwo Trad vintertid Klättring allmänt 17
jcederli Upphittat trad-ankare på Skärhäll Klättring allmänt 0
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
A.Westberg Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland) Klättring allmänt 41
Curium GriGri vid trad? Klättring allmänt 49
achtminus Trad i Annot? Klättring allmänt 3
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
cacarom olika quickisar för sport och trad Klättring allmänt 6
Mangster Vilket dubbelrep till trad? Klättring allmänt 10
ratfink Trad Klättring allmänt 6
Jones Långa lätta trad-/sportturer Klättring allmänt 20
storlommen Utrustningen vid trad Klättring allmänt 22
Makwizard American in Stockholm looking for sport/trad partner! Klättring allmänt 0
mattiase Info om trad i Slovenien önskas... Klättring allmänt 0
Weyland Trad onsight? Klättring allmänt 11
way Trad rack!?! Klättring allmänt 12
Avslzyx Debatt: Gränsen mellan trad och sport? Klättring allmänt 28
Trad & sportklättring i Tyskland samt Frankrike Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.