Nya Sverigeföraren

Jag upprepar min efterlysning av en webbkille/tjej som gratis vill hjälpa till med att bygga upp en ny Sverigeföraren. Jag nås på andreas[at]dangerzone.se.

Tack för www.gamlasverigeforaren.se. Lås inte redigeringsmöjligheterna, för helsike. Det känns ganska självklart när man läser den här tråden.
 
Det skulle vara spännande att se en jämförelse av antalet sidbesök när gamla sverigeföraren kommer upp…
 
skit i sverigeföraren

skit i sverigeföraren och börja använda 27crags.com istället... jag har byggt upp 2 hela boulderförare från olika ställen på den sidan och en sportcrag... 27crags "förare" är sjukt mkt bättre än vad sverigeföraren är om man orkar lägga ner lite jobb med det....

den är ju fortfarande inte helt färdig... men gå gärna in och kolla hur enkel och smidig den är att följa: http://27crags.com/crags/hundberget/topos

där har jag gjort både isklätterdelen, klippklätterdelen och bouldringen... (inga bilder på isdelen än)
 
Jag har ju också lagt in lite smågrejer på Sverigeföraren genom åren, samt pulat lite med presentationen av äldre etablerade klippor. Jag har då läst villkoren nån gång, och insett att jag inte på något sätt behåller upphovsrätten till materialet.
Jag vill dock minnas att det emellertid är så att Sverigeföraren inte heller har denna rätt, utan att det helt enkelt genom publiceringen blir material som vem som helst får använda som de vill.

Jag har nöjt mig gott med denna konstruktion, eftersom jag alltid tänkt att det funnits viss "risk" att Sverigeföraren skulle kunna komma att kommersialiseras, och det skulle kännas rätt sjukt att i framtiden betala för att ta del av material man själv lagt in - liksom att andra skulle betala för det jag lagt in gratis, eller att jag skulle betala för att ta del av material som andra arbetat fram utan ersättning.
(Att det sedan är förenat med kostnader att hosta en site osv förstår jag också, men jag talar om upphovsrätten, och det arbetet som är nedlagt på innehållet.)

Som jag förstår det borde det med andra ord vara fritt att ta det material man önskar från Sverigeföraren och lägga på nån annan site, så länge denna också är öppen och inte gör anspråk på upphovsrätten.

I det läget blir det ju någorlunda uppenbart att den som bäst lyckas driva siten som sådan, är också den som kommer att få mest bidrag från klättrare i form av uppdateringar och gratisarbete.
Jag har också betraktat Sverigeföraren som en bra plats för de flesta att rapportera nyturer för att därmed kunna anse att de är rapporterade och giltiga.
 
Sverigeföraren.se

Lyckegard: Vi väljer att lägga ner vår tid på att ta fram den gamla Sverigeföraren eftersom det efterfrågats flera gånger här på forumet.

Angående licensen har den alltid varit lika och kommer alltid vara lika för materialet från den gamla Sverigeföraren.

Vi kommer aldrig att ta betalt för materialet ni användare har lagt in.
 
Vid Brattberget har man löst det riktigt snyggt tycker jag. Man har målat på stenar som man satt ute vid instegen. Vissterligen är tillgången till runda och fina stenar väldigt bra på Brattberget, men det brukar gå att hitta lite sten runt alla klippor.
 
Vid Brattberget har man löst det riktigt snyggt tycker jag. Man har målat på stenar som man satt ute vid instegen. Vissterligen är tillgången till runda och fina stenar väldigt bra på Brattberget, men det brukar gå att hitta lite sten runt alla klippor.

Jag är inte övertygad om att målade stenar hör till "spårlös" färdsel, även om jag vet att det förekommer. En annan variant är att man målar ut hela leden med målarfärg, så att vi vet var den går. Plast, metall eller porslinsskivor med lednamn förekommer också, samt färg direkt på klippan.
 
Jag är inte övertygad om att målade stenar hör till "spårlös" färdsel, även om jag vet att det förekommer. En annan variant är att man målar ut hela leden med målarfärg, så att vi vet var den går. Plast, metall eller porslinsskivor med lednamn förekommer också, samt färg direkt på klippan.
Suck... Borsta klippor är inte heller särskild spårlöst, men en lös sten är ganska lätt åtjärdat om det skulle vara ett problem...
 
På Simonsberget finns ju en orange pil målad uppåt vid insteget på Sörmlandsleden.
Det tycker jag är fulständigt OK i det fallet. Pilen kan ju f ö jämföras med hur man (i reservat) märker ut vandringsleden Sörmlandsleden (som passerar mycket nära klätterleden).
Det ger ett bra perspektiv, vilket ofta klättrare verkar sakna.

(Att regelmässigt måla eller på annat sätt märka ut leder på klippan tycker jag däremot inte är OK i alla andra fall, även om det alltså kan finnas omständigheter som gör det OK ibland.)
 
Hej alla missnöjda!

Vi arbetar med att ta fram den gamla versionen av Sverigeföraren för er som tycker att den är bättre. Den gamla Sverigeforaren kommer ligga under: http://www.gamlasverigeforaren.se

Hej.

När man går in på länken så säger den att man måste logga in för att kunna använda siten. Jag har försökt att registrera en användare, men det går inte eftersom vid registreringen så visas inte "säkerhetsordet", som jag måste upprepa (för att undvika "robotanvändare"). Går detta att åtgärda (eller det bästa skulle ju vara att man kunde navigera på siten utan att vara inloggad. eller det allra bästa skulle vara att allting var som vanligt).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.