Nya Sverigeföraren

Vi arbetar just nu med att ta fram en bättre sökfunktion för sidan.
Ledlänkar är något vi kommer lägga mycket tid på att få in på den nya sidan, det är inte bortglömt.
Det kommer ta lite tid då det är cirka 2000 sidor som det ska kodas in på.

Jag tror att det är en bra idé att hålla folk uppdaterade. Visa att man lyssnar och vilka beslut man tagit och varför. Låta folk känna sig hörda så att de vet att de kan påverka. Det du gjorde i detta meddelandet. Bara att ni inte glömmer det :)

Ett annat alternativ är att tillåta folk vissa beta-tjänster om de väljer att ha det. På så sätt kan eventuella fel och buggar korrigeras. Projekt/funktioner som användare inte alls tycker om kan formas direkt, istället för att först formas för att sedan formas om efter feedback. Eventuellt tas bort helt innan det är färdigt just för att det visat sig vara en dålig idé. Resurser och tid kan då läggas på annat.

Jag tror att det är ytterst viktigt att ta fram det som användarna faktiskt vill ha. De viktigaste funktionerna. Speciellt när ni säger att det kommer ta lite tid.

Eftersom att det är en wiki, där användarna själva står för informationen, är det nog bäst att fokusera på vilken information man eftersöker, hur den skall presenteras och framförallt att den är lätt att få fram (bland annat filter och sökfunktioner). Självklart skall den vara snabb och smärtfri att få tag på. Design osv. kan komma sen. Titta på bara på wikipedia. Så simpelt men ändå där man tittar först, även fast informationen ibland inte stämmer.

Ni har säkert tänkt på det mesta och bra koll och bra framtidsplaner. Jag gillar det ni gjort hittills.
 
Sverigeföraren.se

Vi håller med dig att det är väldigt viktigt att lyssna på användarna och försöka göra det till användarens sida. Ibland går det att göra fullt ut och ibland inte. Vi ska iallafall göra vårt bästa!

Vi uppdaterar vad vi arbetar med i nyheterna på Sverigeföraren också. Det är enklast för oss att hålla koll på vad som händer på sidan.

Betatest kan komma i framtiden, det är ingenting vi diskuterat ännu men det är en bra ide. :)
 
Igår var jag i Orhem mitt i skogen och skulle använda Sverigeföraren. Som så många gånger förut. Det kommer jag aldrig göra igen. Anledningen är denna:

* Till att börja med. Den utmärkta Sverigeförar-appen som jag köpt fungerar inte. Ingen info om varför. Tack för den.

* Går in på sajten. Ofattbart segt. Batterierna börjar ta slut. Sidan toppas med snygga bilder och annonser. Ingen sökruta. Den finns långt ner på samma nivå som instagramflödet.

* När jag söker upptäcker jag att måste välja rätt kategori för att få fram sökresultat. När jag fattat detta upptäcker jag att ni tagit bort hela Orhem. Irriterande är bara förnamnet. Batterierna på upphällningen.

* Hinner precis byta till 27crags.com och hitta infon jag behöver innan telefonen dör och jag är ensam med stenarna och skogen.

Allvarligt talat. Varför lägga upp en sopig beta när det som fanns innan fungerade ok? Det finns utvecklingsservrar och testgrupper att använd. Det är ingen ursäkt att rom inte byggdes på en dag när det redan fanns ett rom som ni rivit. Sverigeföraren är en onlineförare för Sverige. Inte ett globalt klätterfacebook eller kul investering. Det finns faktiskt klättrare som ANVÄNDER sverigeföraren och jag tror jag i alla fall talar för några av oss när jag säger att Sverigeföraren främst bör vara en snabb och smidig guide till att hitta klättring. Allt annat är sekundärt.

Jag fattar verkligen inte hur ni tänkt här. Som tur är finns 27crags.com. Den fungerar alldeles utmärkt för att hitta bumlingar och väggar i skogen.

(Ja, jag är arg. Och då har jag ändå svalnat lite sedan telefonen dog för cirka 18 timmar sedan...)
 
Sverigeföraren.se

Vi förstår att du är missnöjd när de förarna inte hunnit blivit inlagda ännu. Att hitta förarna genom nya sidan är väldigt enkelt. Vi arbetar som vi tidigare skrivit med att utveckla sökfunktionen så att den blir ännu bättre.

Att vi rivit en hemsida som fungerar och ersatt med en sida som inte fungerar håller vi tyvärr inte med om. Det finns en del saker att arbeta med men funktionen att hitta förare är kvar.
Under helgen kommer vi försöka få in de få förare som vi inte hann med till lanseringen.

Appen är just nu inte prio att fixa. Vi har lagt in GPS koordinater kopplat till Google Maps på alla förare som hade koordinater från den gamla sidan. Klicka du på GPS så startas Google Maps och du kan följa den hela vägen fram till klippan eller bouldern.

"Varför lägga upp en sopig beta när det som fanns innan fungerade ok?"
-Vi ville göra om den existerande Sverigeföraren till en modern hemsida med fler funktioner. Att vi lanserat sidan cirka 80% beror på att vi var tvungen att testa vissa funktioner när sidan är live.

Optimering av sidan och tester utförs varje dag tills vi får den så snabb som vi vill ha den. Är vi inte nöjd med sidans snabbhet kommer vi se över en annan lagerlösning.

Vi arbetar vidare!
 
Förvirrande med språkvalet, att kalla sidan "Fjällbo" för förare. Normalt sett så är väl Sverigeföraren föraren, och allt annat sidor på Sverigeföraren. Men det kanske är mindre viktigt. Jag undrar hur ni har lyckats tappa bort så mycket information? När man jobbar med databaser så brukar man få med sig den gamla när man flyttar till en ny plattform, något ni inte verkar ha lyckats med, och det är väl därför så sjukt mycket information har gått förlorad. En spegling av den gamla Sverigeföraren kanske vore en idé. Typ "Här är nya Sverigeföraren, men den gamla föraren kommer finnas kvar på ny adress i åtminstone 6 månader, men den går inte att ändra i".. Dessutom märkte jag att helt plötsligt så fungerade inte mina bokmärken till startsidan. Lätt för mig att ändra på, men jag tycker det är er uppgift att låta adressen till den gamla startsidan fungera, med uppmaning att ändra till bokmärken, som det var nu trodde jag för en sekund att Sverigeföraren hade försvunnit.
 
Sverigeföraren.se

Precis. Språkvalet lite förvirrande. :)

Vi har inte tappat bort någon information alls. Vi har all information kvar som ska in på sidan!
Jag går inte in på några tekniska detaljer men vi har valt att lägga in det manuellt istället för att exportera gamla sverigeförarens databas.

I helgen kommer vi få in de få klippor som inte hunnit bli inlagda. Varför vi inte har en kopia av Sverigeföraren uppe är för att det skulle behövts en hel del jobb för att få den gamla sidan att fungera på en ny URL.

Den gamla sidan hade URL:er som ej var SEO vänliga vilket innebär sämre ranking i det organiska sökresultatet. Alla URL:er är nya.

Om vi skulle fokusera på alla små detaljer som tex bokmärken skulle övriga viktiga punkter vi arbetar med bli lidande. Det finns helt enkelt inte tid just nu :/
 
Jag måste, efter er replik, hålla med Eriks af Essingen.
Jag kan föreställa mig haksläppet när han ska kolla föraren över sin mobil och efter ett bra tag får upp en ny sida.
Sila lite och fatta vad han menar. Han menar inte att er sida inte har några funktioner över huvud taget. Han menar att den fungerar väldigt mycket sämre än den tidigare OCH har lång svarstid. Det är ingen bra kombination när man står i skogen med en Iphone som kräver inomhusklimat...

Att han har en dålig telefon kanske inte är ert fel, men å andra sidan så är ju en stor del av syftet med er websida att den ska kunna användas av folk i skogen.

Jag tog för givet att det fanns upphovsrättlsliga eller licensiella skäl till att ni inte körde vidare med gamla sidan, och här verkar det som att det var för att ni trodde att det var en förbättring.
 
hmm, all denna frustration från folk. Jag tycker att det är lite synd att de inte ens hinner få en chans.

De har kommit hit och förklarat för den förvirrade vad som händer och de säger att de arbetar på det. Sidan gick ned för ca en vecka sedan. Ge dem lite tid. Tydligen var det förra inte kompatibelt med det nya, utan att lägga ned massa tid på det. Sen att Erik af Essingen hade oturen att vara ute nu under just denna veckan är väl synd men att gnälla på några för att han hade otur att komma mitt under en ombyggnad.

Om man vill gnälla på någon så skall man nog gnälla på de som sålde sidan.
 
Sverigeföraren.se

Den sökfunktion som Eriks problem kretsade kring är nu uppdaterad och fungerar bättre än tidigare. Du behöver inte längre välja "Klippa" eller "Bouldering" för att göra sökningen efter det du letar efter.

Svarstiden på sidan har sedan lanseringen förbättras cirka 40% och vi arbetar vidare för att göra den snabbare.

Självklart bygger vi en ny sida för att vi tror att den kommer bli bättre än originalet när den är helt klar.

En till sökfunktion som vi förmodligen placerar i headern är under utveckling där användaren ska kunna söka genom alla sidor på hela Sverigeföraren.
 
Hej!

Jag fattar inte hur man blir medlem, jag tänkte lägga in lite nyturer jag har gjort nyligen... :( Skulle man inte kunna bli medlem via facebook som någon skrev tidigare? Sedan tyckte jag det var snålt med mängden ändringar man kunde göra, då jag vet att jag förr gjorde mer än så...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.