Nya Sverigeföraren

Försökte ta mig runt i nya Sverigeföraren http://www.sverigeforaren.se/ men tycker det är svårt. En del beror nog på min okunskap men annat kanske hänger på sidans uppläggning.
Bland annat:
- Det är enormt segt jämfört med tidigare sidan.
- Kan man inte längre hitta en klippa via namnlista? Är kartsökningen enda ingången? (Och måste man i en Sverigeförare i så fall börja zooma sig genom hela Europa?)
- Varför har ledskisserna i tidigare Sverigeföraren krympts eller ibland helt utelämnats?
- Ville ställa frågor om detta på forumet men förstår inte hur man gör inlägg. Ingen annan tycks heller ha gjort några inlägg.
 
Ja, det känns verkligen som en försämring.
Men man kan ju hoppas på att det i någon liten mån beror på ens egen ovana - man gillar ju ofta gamla versioner bättre tills man blivit hemtam i de nya, och då vill man sedan inte backa till det gamla.
Sen är det väl troligen så att ändringarna i grunden beror på att man av nån anledning valt en annan programvara, eller miljö för sin wiki. Jag kan inget sånt där, men forum och wikis byggs väl som regel på kommersiella miljöer, som sen kan stylas för att se lite egna ut, men de innehåller diverse funktionalitet och gränssnitt som bas. Kanske har man bytt detta, och inte hunnit komma in i det hela ännu.
Men jag håller med om att det känns lite jobbigt som användare, och att man nu kan tycka att det var tokigt att ändra nåt som var så bra.
 
Sverigeöraren var ingen höjdare förr. Men nu är det en katastrof! Och mycket känns halvfärdigt.

Hur kommer man i kontakt med skaparen/na? Hittade inget på startsidan. Jag skulle gärna hjälpa till med UX-kritik för jag tycker att det har varit en bra och nyttig sida.
 
Sidans funktionalitet är cirka 80% då de arbetar med filöverföringar och serverbyte. Inom ett par dagar bör sidan fungera 100%. Så sa de i fredags.

Enligt dras facebooksida. Testa kontakta dem där för ux-feedback alternativt kolla whois efter information.
 
Sverigeföraren.se

Hej alla kritiker!

Vi har arbetat under ett par månader med att ta fram den nya Sverigeföraren som enligt oss är mer modern och kommer bli mer funktionell än den gamla sidan.

Det är mycket som måste testas när sidan är live då allt inte går att göra från maintenance mode.
Hemsidan har endast varit uppe några få dagar så vi ber er att ge oss en chans att rätta till, fixa och utveckla funktioner som inte fungerar bra.

Vi tar till oss all kritik och försöker göra den nya hemsidan till det bättre. Vi kikar just nu efter en CDN som ska hjälpa till att göra sidan snabbare.

Rom byggdes inte på en dag :)

Med vänliga hälsningar,
Sverigeföraren.se
 
Det är ju ett relativt väl valt tillfälle får man trots allt säga; utesäsongen har ju nu under några dagar varit lite sämre än normalt åtminstone i Mälardalen.
 
Sverigeförarens skapare gör en fenomenal insats för svensk klättring. Jag har allt förtroende för att eventuella problem löses i sinom tid!

Kul att sidan utvecklas! Noterar att den blivit mobilanpassad vilket är fantastiskt bra.
 
Är jag helt ute och cyklar om jag frågar om AuthentiC Media köpt sverigeföraren av dess gamla ägare? Att det är en stor anledning till de nya tagen?

En annan fråga är om det finns någon plan på mobilapp? Vet att det tidigare fanns en till iOS men att det var för få som köpte appen vilket resulterade i förlust just för att det kostade att ha appen publicerad o Appstore? Det kanske är annorlunda idag? Android har ju möjligheten till att installera apk:er från annan källa.

Det är fint med mobilanpassad sida men möjligheten till nerchachad förare skulle vara gott. Alt.

Jag gillade direkt det ni gjort med sidan när jag var inne på den i fredags. Bortsett från att den var väldigt slö då.

Hälsningar,
Micke
 
Sverigeföraren.se

Det stämmer att Sverigeföraren har blivit köpt av Authentic Media AB. Vi hoppas på att göra en lika bra insats som tidigare ägare har gjort. Vi kommer ha kontakt med tidigare ägare för råd och förslag om förbättringar.
 
Jag tycker att det är en avsevärd förbättring layoutmässigt, dock är den som flera påtalat oerhört seg!

Blir nog bra när det är helt klart...
 
Måste man regga sig på nytt? Jag tycks inte kunna logga in...

Och min egen förslag till ändring... Sätt sökfunktionen högt upp och förbättra funktionen. Tidigare var det så bra att jag bara gick in på sidan, skrev högst upp vilken klippa jag ville till, tryckte enter och hamnade där. Nu måste man skrolla ned förbi allt kraffs, mata in klippan och sedan välja bland resultaten. Känns som onödiga steg som förra sidan skötte betydligt bättre. Ta Grönbrinksberget till exempel... Söker jag på Grönbrinksberget kan det tänkas att det är dit jag vill, men det listas som fjärde resultat. Tidigare om det fanns in klippa med det namnet man sökte på hamnade man där, och om det inte fanns en klippa med det namnet så genomfördes en "vanlig" sökning. Att lista Grönbrinksberget efter Vårdberget och Torsberget när jag faktist sökte på Grönbrinksberget känns lite lamt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.