Överpriser i prylmarknaden?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
När Ö&B sålde nya Optimus 111 för 65 kr vet jag en som köpte 500 för 45 styck, emellanåt annonserar han på nätet, priset numera är 1200 plus frakt.
 
Om man försöker sälja använda grejer till mer än billigaste nypris är man ju antingen oärlig eller inkompetent, och följdaktligen inte en person jag vill göra affärer med. De som annonserar på det viset här på Utsidan slipper mig som potentiell kund.

Jag tycker det är tråkigt att det här med att pruta har blivit en del av leken. Jag upplever det som ett slöseri med tid.

När jag ser en produkt jag vill ha till ett pris som är rimligt gör jag vad jag kan för att ge säljaren en så snabb och problemfri affär som möjligt. När jag själv säljer grejer annonserar jag till rimliga priser, och säljer till dom som har nog med vett i skallen för att se priset för vad det är.

Att sitta och tjaffsa i mail om påhittade ursäkter att få ner eller upp priset är helt enkelt inte värt besväret i min lilla värld.
 
Finns inget som säger vad som är fel eller rätt med dessa priser, det är ju bara säljarens förslag och inte slutpris. Köparens behov och skicket på produkten avgör slutpriset tillsammans med säljarens behov av att bli av med ett föremål denne uppenbarligen inte längre behöver.

Självklart är det svårare att motivera ett högt andrahandspris på persedlar som skor och kläder (framför allt skor som är svåra att tvätta och slits olika för olika personer) än på övrig "icke personlig" utrustning.
 
Jo, visst är det så. Jag vill bara påpeka att de här produkterna ser jag titt som tätt till samma eller lägre pris, nya från butik eller näthandel. Vilket underminerar hela syftet med en andrahandsmarknad. Det avskräcker folk, och motverkar återvinning.

Det angivna "ordinarie priset" motsvarar ofta ett rek pris med år på nacken och som har sänkts om och om igen efter reor och kampanjer.
 
Jag ser fortfarande inte problemet.

Är man mån om att återvinna kan man ju köpa begagnat även om priset är nära nypris.


Förra månaden sålde jag ett Optimus Crux och ett Primus Windshield i paket för 350kr.
Vad är din åsikt om det?
 
Min åsikt om det är du skodde dig på köparens okunskap.

Inte det värsta exemplet jag sett men klart ohederligt.

Var det oanvänt? Ingick frakt? Lämnar du någon garanti?
 
Senast ändrad:
Min åsikt om det är du skodde dig på köparens okunskap.

Inte det värsta exemplet jag sett men klart ohederligt.

Var det oanvänt? Ingick frakt? Lämnar du någon garanti?

Jag for med osanning. 320kr var det (inkl. frakt).

Hur som haver.
Jag är alltså ohederlig* när jag säljer en gasbrännare som gått ca 10 minuter, samt ett vindskydd som använts en gång för knappt 200kr under nypris (60% av nypris).
Det hade jag betalat med glädje.

Köparens okunskap - det köper jag inte. De allra flesta har idag kompetensen att kontrollera nypriser själva, för att sedan göra en bedömning.


Vad det gäller garanti på det jag säljer är det olika från gång till gång och från produkt till produkt. När det, som i detta fall, handlar om en konstruktionsmässigt mycket enkel gasbrännare utan piezo lämnas i princip ingen garanti. Hade det, t.ex., varit en brännare med piezo och piezon gått sönder i stort sett omedelbart hade jag erbjudit halva kostnaden tillbaka (givet att jag finner köparens redogörelse trovärdig).



*Du konverserar med en man som lämnar igen snusdosa nr2 när han betalat för 1st och det kommer 2st ur automaten. Ohederlig är jag inte.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jacobito Begagnat på prylmarknaden Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.