Överpriser i prylmarknaden?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag kollar frekvent prylmarknaden här på utsidan, mest på skoj men det händer att jag slår till på nåt då och då. Har även sålt en grej eller två under åren. Gillar att den finns och är nischad på friluftsliv.

Men rätt så ofta, för att inte säga - för det mesta, så är prissättningen provocerande hög.

Med god inblick i branschen vet jag ungefär vad priserna ligger på i butik och vad som brukar kunna finnas på rea osv. Ofta ser jag begagnade prylar till salu för samma eller högre pris än vad man kan beställa det nytt för inom Sverige och med gratis frakt, från exempelvis Northstar eller Addnature. För att inte tala om engelska hemsidor/priser.

Dessutom vet jag att många som jobbar i friluftsbutiker köper prylar billigt med stora personalrabatter (man lägger på mycket profit i den här branschen) använder det lite grann, tröttnar på det och säljer på prylmarknaden för mer än de själva gav. Jävligt ocoolt!!
Jag anser att en pryl som lämnat affären och säljs privat på prylmarknaden ska kosta max halva nypriset, max! Och använda, begagnade prylar ska vi inte snacka om. Önskar det fanns en skicka-meddelande-funktion på prylmarknaden, då skulle det komma en del "tror du jag är dum i huvet eller?" från mig.

Jag fattar att marknaden är fri och allt det där, men det här är inte bara sniket och patetiskt, det är fan oförskämt.
 
Just klätterprylar har jag dålig koll på. Men i övrigt håller jag med om att de flesta övervärderar det de ska sälja något. I och för sig tror jag att många tar höjd för prutning och alltså är beredda att sälja för betydligt mindre.

Gällande personal som gör sig en liten förtjänst på lätt begagnade prylar. So what? Jag kan köpa lätt begagnade grejer billigare och de kan tjäna lite på det. Win-win.
Att få köpa billigare prylar kan jag se som en form av spons, eller en del av lönen om du så vill. Lönen i pengar är inte så hög, men det kompenseras med att man kan "plocka ut" prylar.
Om du har så god insikt i branchen borde du förstå det konceptet.

Tanken på en reglerad begagnatmarknad för friluftsprylar är dock ny för mig. Det skulle nog minska konsumtionen avsevärt. Tror du att det är positiv för utbudet? ;-)
 
intressant.

jag har handlat friluftvaror i flera år och alltid undrat hur mycket personalen får betala för samma vara. Det skulle också vara intressant att veta hur mycket vinst som görs på friluftsvaror. Är exempelvis en KM mjölner ryggsäck värd över 5000, jur mycket är ren vinst av det? Särskilt när den sys i asien. Bara som ett exempel, det finns flera aktörer inom samma prisintervall. Har för länge sedan slutat köpa ord. pris, letar ständigt efter rea, utförsäljning. Har dock inte kollat prylmarknaden här. Prissättning beror ju iofs. på flera faktorer, bland annat psykologi. om en ny produkt lanseras som har samma funktionalitet och kvalite som liknande men halva priset så kommer många tro att den är hälften så bra.
 
mitt senaste inköp var en fodrad fleecejacka för 160 spänn på jula. Testad och godkänd av mig själv. Tror min titansked kostade lika mycket. lol
 
intressant.

jag har handlat friluftvaror i flera år och alltid undrat hur mycket personalen får betala för samma vara. Det skulle också vara intressant att veta hur mycket vinst som görs på friluftsvaror. Är exempelvis en KM mjölner ryggsäck värd över 5000, jur mycket är ren vinst av det? Särskilt när den sys i asien. Bara som ett exempel, det finns flera aktörer inom samma prisintervall. Har för länge sedan slutat köpa ord. pris, letar ständigt efter rea, utförsäljning. Har dock inte kollat prylmarknaden här. Prissättning beror ju iofs. på flera faktorer, bland annat psykologi. om en ny produkt lanseras som har samma funktionalitet och kvalite som liknande men halva priset så kommer många tro att den är hälften så bra.

Skulle nog säga att ett marginalsnitt är ca 40%, dessa ska gå till löner, hyror, försäkringar mm. Sen kan det variera kraftigt. Ex. ett känt svenskt tältmärke har butikerna fruktansvärt låg marginal på, kanske 10-15%, medan vissa mängdvaror har marginaler upp åt 50%. Detta gäller riktiga friluftsbutiker inte butiker som Stadium och Intesport som har i förhållandevis höga marginaler på tex egna märken.

Så vad det gäller vinst efter att löner och dyl. är betalda så handlar det inte om några stora summor!
 
Tanken på en reglerad begagnatmarknad för friluftsprylar är dock ny för mig. Det skulle nog minska konsumtionen avsevärt. Tror du att det är positiv för utbudet? ;-)

Haha! Jag hade inte ens tänkt så långt som att reglera, men det kanske inte är en så dum idé?! =)

Jag kanske uttalade mig lite hårt just där. Menade mer att nån slags moralisk ribba borde ligga vid halva nypriset eller däromkring. Att lägga sig 10-20% under nypris för begagnade prylar och hoppas på att nån vill ha just den grejen och betalar (kanske ovetande om att den finns billigare på nätet) känns pinsamt och snålt. Det är inte en sån begagnatmarknad jag vill ha.

Angående butikspersonal och att "plocka ut" prylar så tycker även jag att det är helt rimligt. Men det är rätt stora skillnader vi pratar om, och en del sätter det i system. Ocharmigt bara!

Något som däremot är charmigt är prylbytardagar! Jag hade äran att vara med när medlemmar ur Östersunds klätterklubb anordnade en. Då var det ärliga priser, sakers värde baserades på hur mycket användning man kunde tänkas ha av just den prylen. Var det nåt som mest låg och skräpade hemma hos någon så slumpades det bort gratis eller i byta mot vad som helst som var kul. Suveränt! Mer sånt.
 
Det är inte bara här på prylmarknaden, det verkar finnas en tendens i samhället att folk övervärderar begagnade grejer enormt.

Datorer är ju ett typexempel. En speldator som kostar 15000 för tre år sen försöker folk sälja för 10000, men för 10000 får man ju idag en NY dator som har bättre prestanda än den tre år gamla.

Jag tror tyvärr det handlar om att folk inte har råd att köpa de grejer de vill, alltså försöker de "hyra" dem ett tag genom att köpa och sen sälja dem "dyrt".

Den där tumregeln om att "så fort en sak är begagnad ska man inte ge mer än halva priset" fick jag lära mig för 30 år sen, den håller nog än idag.


Att det skulle vara självreglerande stämmer nog inte riktigt, för många av köparna av begagnade prylar gör samma sak.

Ägare 1 köper en grej för 5000 och säljer för 4000, ägare 2 säljer den sen för 3000 och ägare 3 för 2000...

En del hävdar såklart att de gör de andra köparna en tjänst eftersom det är "en nästan ny grej billigare än i butik", men grejen är ju att när man köper en begagnad produkt så är det en väldigt stor chanstagning.

Formellt sett gäller t.ex. garanti bara den ursprungliga köparen, även om nu många tillverkare brukar vara ganska snälla på den punkten bara man kan visa upp kvittot.

Sen vet man inte om det finns "dolda fel". En hemelektronikprodukt kan ju t.ex. ha nåt fel som dyker upp intermittent (typ att den stänger av sig efter 2 timmar), sånt upptäcker man inte vid köpet och det är oerhört svårt att få rätt mot säljaren i ett sånt läge. Man köper ju alltid "i befintligt skick".

Det som krävs är nog en ökad medvetenhet om vilka risker man tar när man köper begagnat. Jag är visserligen inte klättrare, men skulle nog aldrig våga köpa begagnade karbiner...
 

avslutad210712

Gäst
Brukar ibland kolla genom trådarna på en annan bilrelaterad site och där gäller i stort sett alltid när det gäller begagnade bilar:

A säger att han är intresserad av att köpa en viss bil varvid alla som svarar säger att priset är för högt vilket han också så klart tycker.

Samma A vill sälja sin bil och frågar varför ingen vill betala det pris han tycker är rimligt. Tja helt enkelt för att alla som tyckte att priset på bilen som han ville köpa säger att priset på bilen han vill sälja är för högt till de som är intresserade av den.

När det gäller begagnade grejor, och då spelar det ingen roll om det är en spork eller ett hus, så finns bara ett pris som är rätt och det är det som säljaren och köparen kommer överens om. Att sen alla säger att du gav för mycket för bilen eller sålde bilen för billigt är lliksom något man får leva med.
 
Om det alltid vore det pris som köpare och säljare kommer överens om som vore "rätt" så skulle inte sajter som Prisjakt finnas:)
 
Jag håller med TS. Men inser förstås samtidigt att det är en reflektion och inte kan bli så mycket annat. Men det är på gränsen till provocerande när folk ska sälja grejer, som kanske t o m är av fjolårets modell, och drar av 30% eller nåt, vilket är 30% på nypriset på ett dyrt ställe, eller 30% på priset de själva gett på ett dyrt ställe - vilket i förlängningen innebär att jag kan köpa spretans grejer i rätt färg, rätt allting och med gratis frakt till lägre pris.

Rimligen så pekar detta bara på att säljaren inte har nån som helst koll på marknaden av nya grejer heller.

Klätterprylar, som det egentligen kanske mest gällde, är dessutom som regel ännu tydligare överprissatta som begagnade, eftersom det finns en stor andel aktiva klättrare som aldrig skulle våga köpa en begagnad klätterpryl.

Men som sagt, det är bara en stundom lätt frustrerad reflektion, och i viss mån så regleras detta enkelt genom att det inte går att sälja till fel pris.

Som alltid finns det dock visst fog för det två talesätten: "Det finns en köpare till varje pris." samt "Den siste idioten är inte född."
Att vänta på att få sälja till just den kategorin köpare brukar dock vara tålamodsprövande...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jacobito Begagnat på prylmarknaden Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.