Vilka kammar?

Nej, jag är inte köpt av Totem, men måste ändå slå ett slag för Totem Cams.
Underbara manicker, enligt mig bättre än camalots i många avseenden: Stor spännvidd för att vara enkelaxliga (beror på kamvinkeln), detta innebär låg vikt jämfört med C4.
Dessutom är de enormt lätta å snabba att placera, böjliga vilket motverkar att säkringen vandrar.

Största fördelen är priset: kan du köpa ihop med någon, eller vill köpa 10 st själv, kommer du under 500 kr st, direkt från Totem själva.
Då får du hög kvalite till bra pris!

De har bara upp till motsvarande C4 #1, så min rekommendation är att köpa ett set Totems (motsvarar C4: 0.3, 0.4, 0.5, 0.75 och 1)

Då är du bra kittad. Komplettera med en C4 2 och 3 när du har råd,
och för mindre kammar är Aliens eller Metolius Mastercams lysande.

Håll dig undan Camalot C3, jag tycker de borde samlas på hög till nästa Valborg å eldas upp allihop (även om det alltid finns en å annan c3-fantast därute, I know)

Är inte Totem din grej, så vet jag att Needle sports körde ett race å reade ut gamla Twinstemcammar för ett tag sen, kanske finns de kvar. Rejält billiga, jag har en stor sån som jag tycker om. De är dock jävligt stela å vandrar iväg lätt, men du får mer kvalite än med de tjeckiska kammarna i vilket fall.
 
Största fördelen är priset: kan du köpa ihop med någon, eller vill köpa 10 st själv, kommer du under 500 kr st, direkt från Totem själva.
Då får du hög kvalite till bra pris!

Du kanske inte är köpt av totem, men jag undrar om det inte är ett bra tag sen du själv köpte totem ;) Köper man 10 (5 eller fler räcker t o m enligt deras hemsida) får man 10% rabatt. 10 procent på 70 euro (okej, okej, 69.95 euro) får man ut 555 kronor per kam.

Jag är inte köpt av black diamond, men det var å andra sidan rätt nyligen jag var med och handlade bd-kammar. För 47 pund får du camalots från england, vilket motsvarar 515 kronor. Så att säga att priset är en stor fördel till totem tycker jag är mycket tveksamt.

Visserligen får du gratis frakt från totem, men ska man köpa 5 kammar kommer de där 40 kronorna per kam väldigt snart väga upp för de 7 punden frakten kostar från webbutiken jag tänker på ;)
 
Well. Båda är hursomhelst bra kammar (har ju en del C4 själv) å kontentan är att man inte behöver köpa tjeckiskt.
 
Inser inte tillfullo nyttan med att inte behöva köpa tjeckiskt, jag har inte hållit i nån Totemkam, men de ser lite Mussepiggaktiga ut tycker jag.
Mina RE Comet har dock bra finish och har hållit för fall (förstås...), och känns fortfarande efter mer än åtminstone 5 år helt kuranta.
 
Totemcams verkar asbra. Jag köpte en lila för att testa, men har inte klättrat mer än en handfull replängder trad sedan dess så jag kan inte ge någon fullständig utvärdering.

Men nu när kronan är mäktig, och BD flyttat produktionen till Kina så är det ju definitivt köpläge på Camalots.

Rock Empire är ett gott val för kammar man inte kommer använda så mycket. Rock Empire har för övrigt mer designbrister än ett tillverkningsbrister; för ingen tror väl på allvar att kinesisk tillverkningsindustri har bättre kvalitetskontroll än tjeckisk?
 
Det börjar dra ihop sig för köp nu.

Tror ni jag blir nöjd med tanke på användningsområden enligt ovan om jag köper

Camalot från 0,5-4 med dubletter i 1,2

Eller tycker ni att andra kammar behövs mer/är bättre i vissa storlekar/vissa storlekar inte behövs så dyra eller annat?

Trodde verkligen inte att det skulle vara en sån här djungel att köpa kammar :D

cake
 
Nej nej nej! Det går inte alls! :p

Ärligt talat, skippa 4an och köp två småkammar istället, mindre än 0,5 alltså. Av valfri märke och modell.
 
När jag köpte tradrack förra året slog jag till på Camalots C4 i storlek 0,5 - 3.
Sedan Metolius Mastercams blå, gul, orange (orange och minsta C4an är ganska nära varandra i storlek, gul och blå är mindre)
Inga dubletter av något (om nu inte Torque-hexor räknas :)

Har varit mycket nöjd med detta hittills, och bl.a. klättrar ett par långturer i Lofoten utan problem (i femma-registret)

Jag skulle hellre lägga till ett par mindre kammar i kittet och avvakta med 4an och dubletter om budgeten är tajt. Sen kan man dubblera efterhand när man känner vad man sätter mest. För min egen del skulle jag isf först dubblera C4 0.75 och 1.
Här finns även ett sug efter TotemCams...

edit: Monkeywrench hann före...
 
Det börjar dra ihop sig för köp nu.

Tror ni jag blir nöjd med tanke på användningsområden enligt ovan om jag köper

Camalot från 0,5-4 med dubletter i 1,2

Eller tycker ni att andra kammar behövs mer/är bättre i vissa storlekar/vissa storlekar inte behövs så dyra eller annat?

Trodde verkligen inte att det skulle vara en sån här djungel att köpa kammar :D

cake

Jag skulle säga att du kommer ha mer glädje av en 0.4 eller två andra småkammar än en 4
 
Skulle också hellre dubbla 0,75 och 1 än 1 och 2 i det setet.

Jag och min kompis köpte varsin camalot 4 i somras för att vi skulle ge oss på en led som de var riktigt användbara på. Men har klättrat massor med långtur tidigare och har aldrig känt behov av nånting så stort, tungt och dyrt.
 
Tur att jag frågade innan verkar det som :).

Nu lutar det åt ena av följande alternativ:

1:
Camalots: #0.75 , #1, #2, #3 + Metolius master cams: #1, #2, #3, #4

2:
Camalots #0.5 , #0.75 , #1, #2, #3 + Metolius master cams: #1, #2, och sedan #3 eller dublett annanstans.

Några åsikter på dessa?

cake
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magwo Dubletter av kammar, vilka? Klättring allmänt 17
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
vandrafjäll Vilka kängor till mina stegjärn? Klättring allmänt 17
Lakritsglass Vilka brallor - olika väder Klättring allmänt 48
Bloggomann Vilka hexor? Klättring allmänt 26
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
fson Klättring inomhus-vilka barn kan följa med? Klättring allmänt 5
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
vastero Vilka varumarken och produkter galler? Klättring allmänt 36
pirx repsnören till hexor, vilka storlekar Klättring allmänt 10
fson Vilka klätterskor? Klättring allmänt 5
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
headjam Vilka klätterprylar är bäst??? Klättring allmänt 1
busnicke Nybörjarset DMM kammar. Klättring allmänt 18
Surbjörn Åldrande slingor i kammar. Klättring allmänt 21
T0ker Rengöra kammar Klättring allmänt 15
ostkapten Besiktning av kammar och friends? Klättring allmänt 25
kjpil Underhåll av kammar Klättring allmänt 26
johnliungman Hur testa och jämföra kammar? Klättring allmänt 15
ingemar. Hexor i aktivt läge som fattigmansalternativ till kammar? Klättring allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.