Åttan med "yosemite" avslut

Nej, förutsatt att tillverkarens siffra 22kN syftar på hela slingan, vilket är uiaa definition, så torde varje ben klara 11 kN. Det är det som är kruxet med detta ankare.

Precis! Att 4 ben håller för 22*2=44kN och att två ben håller för 22 kN framgår tydligt här:
http://www.blackdiamondequipment.co...strength-in-3-different-anchor-configurations

Om mitt pessimistiska antagande om att ingen lastfördelning sker (vilket jag gissar ofta är fallet i verkliga faktor 2 fall på ankaret) vore korrekt skulle den sista konfigurationen hålla ungefär 22 * (1-0,25) = 16.5 kN, men eftersom slingan dras av vid 23,5 kN verkar viss lastdelning förekomma. Vid perfekt lastfördelning skulle ankaret hålla ungefär 22*2*(1-0,25) = 33 kN.
 
Sliding-x ger ju i och för sig "perfekt" lastfördelning, vilket ger dubblerad hållfasthet. I labtestet var det dock så att det var frånvaron av knutar som gjorde sliding-x starkast, för jag antar att övriga riggningar var gjorda så att lastdelningen blev effektiv. Det är i och för sig inte så enkelt men man kan nog komma nära i ett lab i alla fall, slingorna är ju trots allt något töjbara.

Gör man sådana riggningar som i BD-testet, så spelar det kanske mindre roll eftersom det i alla tre fallen var "dubbla ben" och totalt sett var ju brottlasten hög, även när knutarna begränsade denna.

Annars är det väl en ständig balansgång, man brukar säga att avknuten sliding-x är optimalt eftersom det ger bra lastfördelning, och eliminerar chocklaster relativt effektivt. Har man helt säkra punkter blir det dock förstås ännu bättre med sliding-x. Men frågan är väl om det finns nån nytta med 44 kN istället för 20-25? Utan knutar jag ju t ex en för ögat svårupptäckt skada på slingan resultera i fatalt brott, medan de knutna varianterna har en viss redundans för brott på slingan p g a lokal skada.

Gör man ett ankare i ett par solida bultar, kan man alltså uppnå högre last innan brott (typ 44 kN) om slingan är oskadad. Med knutar når man kanske omkring 22. Vid en skada på slingan så blir brottlasten så låg som skadan implicerar om man inte har knutar, medan brottlasten kan ligga kvar på 22 kN om man har knutar men en enstaka skada på slingan.

Gör man dessutom sliding-x utan att vrida ena bukten innan man klipper i karbinen kan dessutom haveri ske om en av säkringarna/bultarna ändå släpper...

Det finns med andra ord alltid flera skäl till vad brottlasten blir i verkligheten, men ankaret med "enkla ben" och knutar blir som redan konstaterats inte jättestarkt. Fast det är ju bara när man har en för kort slinga som man har anledning att göra på det sättet.
 
Anledningen till att konfig 2 i black diamonds test håller för så låg belastning är att slingan nyper över karbinen och förhindrar lastdelning, därför rekommenderas två karbiner vilket tydligen förhindrar att slingan nyper fast.
 
Nej, förutsatt att tillverkarens siffra 22kN syftar på hela slingan, vilket är uiaa definition, så torde varje ben klara 11 kN. Det är det som är kruxet med detta ankare.

vardera benet kommer inte att belastas med mer än 11kN när den del av slingan som går runt karbinen går av vid 22 kN.

Det är inte samma sak som att ett slingben bara är 11 kN starkt - vilket segment som helst av slingan kan hamna runt karbinen, så alla segment behöver klara 22kN, i sig.

jag tror iaf inte att slingmaterial blir starkare av att man syr ihop det till en ring.
 
vardera benet kommer inte att belastas med mer än 11kN när den del av slingan som går runt karbinen går av vid 22 kN.

Det är inte samma sak som att ett slingben bara är 11 kN starkt - vilket segment som helst av slingan kan hamna runt karbinen, så alla segment behöver klara 22kN, i sig.

jag tror iaf inte att slingmaterial blir starkare av att man syr ihop det till en ring.

Slingmaterialet blir inte starkare av att sys ihop, men genom att det är dubbelt så är det ju förstås dubbelt så starkt som om det är enkelt... Detta inses utan vidare analys, eller genom att man snittar, frilägger och ställer upp en kraftjämvikt.

Men själva tanken med att rigga som på teckningen är nog rimligen att bara en av kilarna är att räkna med. Så länge de båda sitter kvar och det är bra kraftfördelning mellan dem så är det bra, men man räknar väl inte i första hand på det bästa tänkbara läget utan snarare på det sämsta. Sen är det förstås en annan sak om båda kilarna lossnar, då är slingans hållfasthet inte ett problem alls...
 
Anledningen till att konfig 2 i black diamonds test håller för så låg belastning är att slingan nyper över karbinen och förhindrar lastdelning, därför rekommenderas två karbiner vilket tydligen förhindrar att slingan nyper fast.

Var läste du detta?
(Alltså att lastdelningen var ett problem?) Antar att det nyper för att ena "bukten" vridits ett halv varv innan man klipper in så att omslutningsvinkeln kring karbinen närmar sig 360 grader och att det är friktionen som försämrar lastdelningen.
Fast det borde ju vara ett större poblem i alternativ tre med lastdelningen?
 
Jag kommer inte ihåg. Men jag har sett det testas någonstans. Googla på bara.

F.ö. använder jag nästan i allmänhet konfig 2 i QC-lab-uppställningen när jag klättrar långturer.
 
Egentligen behöver man väl inte vrida ena slingan vid "avknuten sliding-x"?
Det gör man ju för att inte karbinen ska komma lös från slingan om ena punkten släpper, men har man knutar så stoppar ju dessa karbinen ändå.
Möjligen är knutarna opålitliga vid hala material (kevlar, dyneema/spectra) så man ändå bör vrida...

Annars känns det som att det inte borde kunna "nypa" om man inte vrider.
 
Slingmaterialet blir inte starkare av att sys ihop, men genom att det är dubbelt så är det ju förstås dubbelt så starkt som om det är enkelt... Detta inses utan vidare analys, eller genom att man snittar, frilägger och ställer upp en kraftjämvikt.

tja, för min del krävdes det vidare analys, men det var nyttigt - nån gång ska det nog sitta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.