Olycka på K2, Telefonplan

Är det inte det där vanliga: det finns inget så farligt som en halvkompetent utövare?
Tror inte de behöver vara halvkompetenta, tror mera det är övertygelsen att vara odödlig. Minns något sådant innan gubbgenen aktiverades ;)

Kollade lite snabbt på nyhetsrapporteringen på förbundets hemsida för i år och olyckor. Jag kunde inte belägga påståendet fullt ut att män mellan 20 och 30 är överrepresenterade. Hittade fem olyckor i år (ute och inne), två handlar om just män i denna åldern (25 + 25 och 20+21), en 35-åring, en utan ålder och slutligen en på 68. Gemensamma var dock att alla var män!

Incidentrapporten för 2008 visade en genomsnittsålder på 30 år, 75% män.
Incidentrapporten för 2007 visade en genomsnittsålder på 26 år, 66% män.

Män är överrepresenterade, men det är de nog också bland utövare, så det går inte helt att utläsa ur statistiken. Genomsnittsåldern är låg, men här kan samma spela in. Krävs nog en mycket tydligare analys för att påstå något sådant.

Så en usäkt till alla män mellan 20 och 30... tills vidare ;)
 
MikeC: Den där boken lätt oerhört intressant, ska ta och leta upp den. Även jag lte känslig för sånna bilder, men det är en bra påminnare om att man inte är odödlig vilket kan komma smygande när det gått bra länge.
Jag har tänkt lite på hur pass effektiv den där bilden var så jag har försökt hitta den men tyvär inte lyckats. Jag minns inte vad den hette tyvär, det var ett gäng med år sedan. Jag hade för mig att den hette nått i stil med "Understanding climbing accidents" men jag kan inga få några träffar alls på den titeln.

Hittar du (eller någon annan) boken så tjoa gärna till!
 
Letar men hittar inget heller som jag tror är den. Fortsättar dock leta!

Ska för övrigt tillägga att i statistiken ovan räknas varken in en 25-30 årig dansk man som avled vid Kullaberg eller en 19-årig norrman som föll vid Häller. Utlänningar är bara elaka indicier eller hur? ;) Känns som om det har varit ett år med många olyckor...
 
Finns ganska goa bilder på skador i petzl one move to many
om det e läskiga bilder man e ute efter


Jag har tänkt lite på hur pass effektiv den där bilden var så jag har försökt hitta den men tyvär inte lyckats. Jag minns inte vad den hette tyvär, det var ett gäng med år sedan. Jag hade för mig att den hette nått i stil med "Understanding climbing accidents" men jag kan inga få några träffar alls på den titeln.

Hittar du (eller någon annan) boken så tjoa gärna till!
 

Bilagor

  • mortality.jpg
    mortality.jpg
    16.5 KB · Visningar: 1,116
Senast ändrad:
Detta är en oerhört intressant fråga och frågan som jag ställer mig är hur det ska tolkas.

- Är det rent faktiskt så att mängden olyckor inomhus är ökande per utövare eller är det så att det numera är fler utövare inomhus och att antalet olyckor är proportionerligt?

Inomhusmiljön har många distraherande faktorer. Jag tror inte jag är den enda som har knytit in i ett toprep till sammans med partner och sedan upptäckt att vi knytit in oss i olika rep när vi tittat upp :) Jag tror faktisk att utbildningen är tillräcklig men att kulturen har vissa brister. Något vi alla ansvarar för.
.

En hektisk dag ute på klippan klättrar jag 5 leder på trad, med vila, eftertanke och reflektioner mellan varje led.
En hektisk kväll på gymmet klättrar jag 10 leder blandat led/topprep. Tempot är mer stressat och väntar jag två minuter så har ett annat replag hunnit ta "min" led och jag får antingen ställa mig i kö eller hasta vidare till nästa lediga vägg.

Till klippan åker jag på en lördag, till K2 hastar jag från en lång arbetsdag för att inte vara så försenad till utlovade kl 18.

I vilket av fallen ovan är det mest sannolikt att ett misstag sker?
 
En hektisk dag ute på klippan klättrar jag 5 leder på trad, med vila, eftertanke och reflektioner mellan varje led.
En hektisk kväll på gymmet klättrar jag 10 leder blandat led/topprep. Tempot är mer stressat och väntar jag två minuter så har ett annat replag hunnit ta "min" led och jag får antingen ställa mig i kö eller hasta vidare till nästa lediga vägg.

Till klippan åker jag på en lördag, till K2 hastar jag från en lång arbetsdag för att inte vara så försenad till utlovade kl 18.

I vilket av fallen ovan är det mest sannolikt att ett misstag sker?

Hade detta varit facebook hade jag klickat "gilla".

Stress och rutin, ett vanligt recept på olyckor.

(Rutin som i "jag kan det här i sömnen så jag funderar inte riktigt på vad jag gör...")
 
En hektisk dag ute på klippan klättrar jag 5 leder på trad, med vila, eftertanke och reflektioner mellan varje led.
En hektisk kväll på gymmet klättrar jag 10 leder blandat led/topprep. Tempot är mer stressat och väntar jag två minuter så har ett annat replag hunnit ta "min" led och jag får antingen ställa mig i kö eller hasta vidare till nästa lediga vägg.

Till klippan åker jag på en lördag, till K2 hastar jag från en lång arbetsdag för att inte vara så försenad till utlovade kl 18.

I vilket av fallen ovan är det mest sannolikt att ett misstag sker?
Kan inget annat än hålla helt med!

Mitt intryck är dessutom att det är mycket mer folk på klättergymmen är, vilket är bra ur ett kommersiellt perspektiv men kanske kräver bättre säkerhetstänk än tidigare, inte minst från utöverna. Vi stressar ofta i alla delar av livet just nu, säkert mer än vi känner är bra. Just i klättringen och andra extrema situationer kan den stressen bli ödesdiger. Viktigt att inte slarva i stressen även om det brukar gå bra.
 
Jag funderar på om handskar minskar risken för den här sortens olyckor? Jag känner en kille som skadade foten rejält då personen som säkrade klämde sig i repbromsen och tappade honom. Den killen hävdar bestämt sedan dess att handskar är nödvändigt då man säkrar oavsett om det är inne eller ute. När jag gick min klippklättringskurs var det obligatoriskt med handskar då man säkrade. Jag har själv klämt mig i repbromsen en gång, men som tur var tappade jag aldrig kontrollen över repet. Efter det använder i alla fall alltid jag handskar när jag säkrar någon som klättrar på lead. Men det är sällan jag ser andra klättrare använda handskar när de säkrar inomhus. Vad tänker ni andra mer rutinerade klättrare om detta? Har det betydelse om man har handskar eller inte?
 
Det viktigaste tycker jag ar att blocka av atc sa fort man kan och att inte vara passiv sakrare. Kolla och ta om nar klattraren etablerat nasta rorelse. Inte att dra in rep samtidigt som nagon kanske tappar. Sen har jag sett de som sakrar allt for savligt och med handen for nara. Sag till andra som handhar fel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Olycka på KEB idag Klättring allmänt 12
Olycka på Kullen Klättring allmänt 10
gusyd578 Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 16
Patvest Dean Potter död i basejump olycka. Klättring allmänt 1
Patvest Olycka Simonsberget. Klättring allmänt 2
Viktor Gyllenberg Olycka Lysekil Klättring allmänt 4
MonicaKa Olycka Häller, Bohuslän Klättring allmänt 4
embl Olycka Göteborg Klättring allmänt 10
Gormali Olycka i Utby. Klättring allmänt 3
carvingkimbo Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 11
uppkastaren Olycka i Grönbrink? Klättring allmänt 7
Malindo Olycka i Göteborg Klättring allmänt 10
Phille Olycka i Tunaberg 15 sep Klättring allmänt 1
xxxx Olycka i utby Klättring allmänt 1
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.