Fallträning, nedklättring

Min "rädsla" är väl oftast inför en passage, där jag skulle fastna, inte kunna klättra upp, inte klättra ner, och inte kunna/orka lägga säkring. Om man inte känner sig helt lugn med att ta ett (kontrollerat) fall där uppifrån, så blir man väldigt låst. Lätt att gå in i "safe mode" då, och endast klättra sådant som känns 100% reversibelt. Att då ha kunskapen om att man är bekväm att medvetet hoppa av från en viss punkt har man kommit långt.

Jag ser inte heller att fallträning bara är en psykologisk grej, utan också en vetenskaplig undersökning. Vilka fall är säkra? Vilka är tveksamma? Vart kommer jag hamna? Jag har alltid stört mig lite på de som tycker att fallträning endast ska ske på blanka överhängande väggar, och inte på vanliga trad-5:eek:r. Det är ju lika vilktigt att veta vad som är säkra/osäkra fall på vanliga leder. Om argumentet är att det är farligt att falla på 5:eek:r så faller ju hela säkringstänket, och det är än viktigare att lära sig vart gränserna går.
 
Nja, på leder som är svaiga, eller lite formationsrika och "plus-minus-vertikala", så räknar jag med att ett fall sannolikt leder till blåmärken och skrubbsår eller liknande.

Det känns inte som att jag behöver öva på att få såna blessyrer, men jag är rätt trygg i min "förvissning" om att konsekvenserna inskränker sig till den typen av reversibla skador, och det känns inte som att jag måste stärka psyket där.
Tror faktiskt att jag fortfarande är mer känslig för exponerade och branta passager, även om dessa ibland alltså är säkrare att falla på.
 
Jag höjer på ögonbrynen, som det brukar heta. Dynamisk säkring spelar enormt stor roll i massor av situationer....

Njae, kanske inte sååå väldigens stor roll egentligen...

Många virtuella hyllmetrar har skrivits om dynamisk säkring på nätet och här kommer ett par mm till.

Det finns fyra (vad jag vet) helt olika anledningar att ge "dynamisk" säkring, varav två inte är speciellt intressanta för vanlig klättring. Ja, det finns en anledning till att jag använder " som jag kommer till lite senare.

1) Minska största kraften på översta säkringen vid ett fall.
2) Minska risken att en ledare som faller slängs hårt i väggen.
3) Minska största kraften som överförs till selen av en fallande klättrare.
4) Minska största kraften i snöret.

1) Detta är förmodligen ursprunget till namnet dynamisk säkring. Om man bara kan klämma in veka säkringar eller om klippan/isen inte är så pålitlig som man skulle önska, så vill man väldingens helst ha så små krafter som möjligt på säkringarna om man faller. Som Mike C nämner så har man helst screamers och rep klassat med lågt fångryck. Utöver detta så kan säkraren försöka härma hur en screamer fungerar. Dvs, när kraften i repet/säkringsdonet börjar bli "alltför" stor, så ger säkraren efter lite grann. Jag har ännu inte sett någon undersökning av hur tidskritisk denna "eftergivning" är, men jag skulle kunna tänka mig att om man ger efter för tidigt så blir kraften större och om man ger efter för sent, så har man inte åstadkommit vad man önskat.
Mikes kommentar om att om översta säkringen rasar trots dynamisk säkring (säkraren gav efter lite grann), så kommer nästa säkring ta en större kraft jämfört med att om säkraren inte givit efter verkar intuitivt stämma. Isåfall vill man nog bara ha dynamisk säkring när översta säkringen är risig och övriga är hyfsade. Dynamisk säkring ger ett längre fall och om det är risk att slå i något (tex hylla) så vill man nog undvika ett längre fall och föredra att inte avsiktligt ge
en dynamisk säkring.

2) Vid klättring på överhängande leder (mycket vanligt i klätterhallar) eller tak, så kan en fallande ledare dras in i väggen av den översta säkringen. Det allvarligaste är nog tak efter man klippt en säkring över taket. Vid ett fall så skulle kroppen kunna pendla in under taket medan hakan/näsan/pannan slår i nedersta delen av taket (aj!). Vid överhängande leder så kan fötterna sopa i väggen med vrickade tår som följd. Många sport- och plast-klättrare skulle raskt föreslå "dynamisk" säkring för att minska risken för att bli slängd i väggen. Nu använder jag ", eftersom vi egentligen inte alls behöver lägga till dynamik i systemet. Det går precis lika bra med extra slack. Hoppa om du tycker det funkar eller ge helt enkelt en dryg meter extra slack som standard när du säkrar. Så länge tillräckligt slack givits före ledaren slår i nånting, så är det inte tidskritiskt när detta slack givits. Det kan ges tom före ledaren klipper sista säkringen. Naturligtvis är det lite olämpligt att ge extra slack innan ledaren är tillräckligt högt för att inte sopa i backen vid ett fall.

3) Om en klättrare är gravid, har haft hjärnskakning, eller nyligen opererat en höftled, så vill man kanske minska kraften som överförs från repet via selen till klättrarens kropp. Här krävs äkta dynamisk säkring (utan ") och extra slack skulle förvärra situationen. Folk som envisas med att topprepa med ett statiskt rep kan även vara intresserade av denna situation.

4) Om repet inte är vad du skulle önska, så vill man minska kraften i detta. Återigen krävs äkta dynamisk säkring. Man kan väl tänka att detta var fallet på den gamla goda tiden med hemprep eller om du tvingas att klättra med ett skadat rep (huvvaligen!). Mer vanligt är förmodligen tillämpningar på sjön. Tex, den allra första djupvattensubåtsräddningen (våren 1939) var med en dykarklocka. När de sista åtta snubbarna skulle hissas, så upptäckte man att stålvajern till klockan nästan slitits av. Istället för att använda winchen (statisk) så drog man upp klockan för hand (dynamiskt) och kunde därmed kompensera för vågorna.


Summasumarum: Det är två helt olika filosofier när det gäller "dynamisk" säkring.
I ena fallet (tradklättring med risiga säkringar eller kanske "sportklättring" med risiga pitonger eller kanske inneklättring i Oslo med risiga quickdraws) vill man ge äkta dynamisk säkring vid rätt tidpunkt för att försöka minska maximalkraften på översta säkringen.
I det andra fallet (tak och överhäng) vill man undvika att ledaren slängs i väggen och extra slack funkar lika bra (eller faktiskt bättre eftersom extra slack undviker risken att säkraren ger efter för sent).

Själv tycker jag det är tusingens viktigt att förstå skillnaden på dessa två helt olika situationer. I ena fallet (som jag benämnt "dynamisk") så funkar extra slack lika bra medan extra slack får drastiskt motverkande effekt i fallet där äkta dynamisk säkring är önskvärd.

Utan något som helst vetenskaplig statistik så tippar jag på att lite drygt 99.9% av all dynamisk säkring sker vid brant sport/tak (vad jag kallat "dynamisk" ovan), där ökad dynamik inte är vad vi egentligen letar efter. Följaktigen är nog äkta dynamisk säkring sällsynt.

Men det viktigaste av allt: När du säkrar en ledare, fråga först om han verkligen vill ha dynamisk säkring.
 
Njae, kanske inte sååå väldigens stor roll egentligen...

Många virtuella hyllmetrar har skrivits om dynamisk säkring på nätet och här kommer ett par mm till.

Det finns fyra (vad jag vet) helt olika anledningar att ge "dynamisk" säkring, varav två inte är speciellt intressanta för vanlig klättring. Ja, det finns en anledning till att jag använder " som jag kommer till lite senare.

1) Minska största kraften på översta säkringen vid ett fall.
2) Minska risken att en ledare som faller slängs hårt i väggen.
3) Minska största kraften som överförs till selen av en fallande klättrare.
4) Minska största kraften i snöret.

(...)

Märkväl att jag gång på gång påpekat att falltråningen inte bara handlar om att lära sig alltid säkra dynamiskt, utan att lära sig säkra och falla KONTROLLERAT, dvs med medvetet vald teknik för rätt situation. Med andra ord dynamik när det behövs, mer statiskt i andra sammanhang. Så vi är helt överens där! Det är som vanligt i klättring - man bör tillägna sig en stor verktygslåda, och det gör man genom övning och experiment.

Men vad gäller punkt 1 ovan så vill jag ifrågasätta det du och Mike säger om risken för att rippa ytterligare säkringar. Visst, förutsatt att översta säkringen rippar oavsett hur vi beter oss, så vore det naturligtvis smartare att inte införa något ytterligare slack. Men när översta säkringen rippar så innebär det ofrånkomligen flygturer på minst sex meter och troligen mycket mer. Då är risken för skada redan väldigt stor, liksom kraften på nästkommande säkring. Att i det läget "offra" några decimeter rep för att i ett tidigt skede radikalt minska kraften på första säkringen och förhoppningsvis få den att sitta kvar - det skulle jag satsa mina pengar på.
 
En grej till! Jag vet att det finns flera därute som sitter på såna häringa lastmätare. Det vore väldigt intressant att jämföra kraften i översta punkten vid två extremer: förstamansfall med fast förankrad grigri, respektive skickligt genomförd dynamisk säkring med hink. Och kanske något scenario däremellan, tex samma säkringsman fast med Grigri och statiskt beteende. Om nån vill testa i Göteborg så hänger jag på och hjälper till!
 
Har det någonsin hänt att någon har ramlat under ett tak och smockat i taket? Alla gånger jag har råkat ut för den typen av fall så har jag klarat mig bra... Men är det någon som vet om jag bara har tur eller om jag är normalfallet?
 
Kari Nikkuma bröt foten när han säkrades stumt i Niemisel. Smack in i väggen bara.

Jag har åkt in i väggen med en fet smäll när jag föll hyggligt långt och säkraren tog något steg bak, men blev bara lite mörbultad
 
Jag har varit nära en stukning men klarat mig ok.

När sista klippet är en bit "inåt" och du klättrat i ett tak, så blir ju svinget inåt kraftigt vid fall. Om du då dessutom råkar svinga in i en läpp så kan det vara skallen eller händerna som tar stryk. Kanske inte jättevanligt, men det kan bero på crag eller gym. På Domen i gbg är det inte osannolikt - på de lederna ber jag alltid om ganska generöst med rep om jag skulle falla. På tradleder genom tak är det ju dessutom ofta just där väggen övergår i tak som du kan lägga en placering.
 

Bilagor

  • falla.jpg
    falla.jpg
    29 KB · Visningar: 587
En grej till! Jag vet att det finns flera därute som sitter på såna häringa lastmätare. Det vore väldigt intressant att jämföra kraften i översta punkten vid två extremer: förstamansfall med fast förankrad grigri, respektive skickligt genomförd dynamisk säkring med hink. Och kanske något scenario däremellan, tex samma säkringsman fast med Grigri och statiskt beteende. Om nån vill testa i Göteborg så hänger jag på och hjälper till!

Jag skulle så himskenings mycke vilja vara med på detta försök, men jag bor ju lite illa till. Om du letar ett hjäng på nätet, så kanske du hittar nåt. Jag har hört ryktas om att ett sådant experiment gjorts (kanske i England?). Om jag inte minns alldeles fel, så var slutresultatet att det var jäkligt lurigt att ge dynamisk säkring som i verkligheten minskade maxkraften betydligt.

Jag har varit nära en stukning men klarat mig ok.
När sista klippet är en bit "inåt" och du klättrat i ett tak, så blir ju svinget inåt kraftigt vid fall. Om du då dessutom råkar svinga in i en läpp så kan det vara skallen eller händerna som tar stryk. Kanske inte jättevanligt, men det kan bero på crag eller gym. På Domen i gbg är det inte osannolikt -

Om Domen i Gbg är ett gym som placerar sina QD som i din bild, så kanske det vore lämpligt att föreslå att ändra placeringen?
 
[....]

Om Domen i Gbg är ett gym som placerar sina QD som i din bild, så kanske det vore lämpligt att föreslå att ändra placeringen?

Eller ha mycket längre quickdraws?


(Jag har ej sett hur det ser ut men det är den här typen av bultning som ger mig vatten på min kran att färre personer borde ägna sig åt bultning eller studera problematiken ytterligare)
 
Till Domens försvar: bilden är överdriven för att tydliggöra problemet!

Men jag vet inte om det går att helt bli av med det. Och utomhus finns det ju alltid kvar, så länge Allah envisas med att sätta sprickor mellan vägg och tak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike C Medveten fallträning på egna säkringar? Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.