Incidenter och tillbud som ger lärdom

Det är ju mänskligt att vilja spekulera och gissa; själv är jag ju naturligtvis helt säker på vad som hänt men tror att jag väntar med diagnosen till dess att jag kan luta mig mot en rejäl utredning och klämma i med ett "vad var det jag sa!" :)

Men kolla hur genomrutten slinga som ändå tål typ 7kN = wallnut #1

http://dmmclimbing.com/news/2011/07/mecca-quickdraw-test/

Verkar ju helt rimligt. Om vi lägger till risken att repets dynamik tänjts ut och säkring med grigri som låser statiskt är 7-8kn inga omöjligheter.

Ytterligare information, här är SKF anasys av Göran Kropps döds olycka på Air Guitar.
http://www.klatterforbundet.se/pdf/sakerhet/VantageReport20040530.pdf

mycket intressant och läsvärt.
 
Jag ska till samma klättergym ikväll. Jag ska finna ut statusen på ärendet. Det var alltså sön den 27 november detta inträffade. Jag kan ju se om jag får ta några bilder också...kanske känsligt...Jag återkommer med mer info...
 
Kanske lite OT men jag tänkte berätta lite om hur det går till på klättergymet som jag hänger på. I perioder så blir "fallträning" väldigt populärt. Särskilt efter artiklar om fördelarna osv. Jag tror säkert det är jättebra för psyket men till saken hör att Ledväggen som den kallas endast har statiska/semistatiska rep och jag har ännu på ett par år inte sett någon ta med sig ett eget dynamiskt att leda på. En del duktiga säkrare kan kanske kompensera det genom att själva vara dynamiska men oftast ser det ut ungefär såhär. En kille klättrar samma led ca 3 gånger och undviker konstant att klippa i ankaret och tar en flygtur när han når toppen. Den som säkrat knyter in sig och gör likadant. Man byter igen och så kan det pågå ett helt träningspass. Dvs konstanta fall med grigri och statisk rep i en och samma slinga. När nån väl börjar fallträna blir det populärt så när första gänget är klart börjar nästa på samma rep med samma övning...
Jag är rätt okunnig när det gäller fallfaktorer osv men tycker att det känts lite olustigt då ingen reflekterat över detta på gymmet. När jag tog upp ämnet med en instruktör såg han mest frågande ut.
Är det bara jag som är skraj och själv borde börja fallträna eller är det nån mer kunnig som kan säga att detta är dumt?
Mvh emil
 
Kanske lite OT men jag tänkte berätta lite om hur det går till på klättergymet som jag hänger på. I perioder så blir "fallträning" väldigt populärt. Särskilt efter artiklar om fördelarna osv. Jag tror säkert det är jättebra för psyket men till saken hör att Ledväggen som den kallas endast har statiska/semistatiska rep och jag har ännu på ett par år inte sett någon ta med sig ett eget dynamiskt att leda på. En del duktiga säkrare kan kanske kompensera det genom att själva vara dynamiska men oftast ser det ut ungefär såhär. En kille klättrar samma led ca 3 gånger och undviker konstant att klippa i ankaret och tar en flygtur när han når toppen. Den som säkrat knyter in sig och gör likadant. Man byter igen och så kan det pågå ett helt träningspass. Dvs konstanta fall med grigri och statisk rep i en och samma slinga. När nån väl börjar fallträna blir det populärt så när första gänget är klart börjar nästa på samma rep med samma övning...
Jag är rätt okunnig när det gäller fallfaktorer osv men tycker att det känts lite olustigt då ingen reflekterat över detta på gymmet. När jag tog upp ämnet med en instruktör såg han mest frågande ut.
Är det bara jag som är skraj och själv borde börja fallträna eller är det nån mer kunnig som kan säga att detta är dumt?
Mvh emil

Tycker inte heller att det är helt ok. Det är väl en sak att leda på dessa rep men att fallträna på gymets rep är inte riktigt schysst mot andras säkerhet då det handlar om ett mycket mer betydelsefullt slitage än vid topprepsklättring eller ledklättring med sällsynta fall. En del klätterhallar har en nitisk inställning till vissa säkerhetsdetaljer (t ex klippa alla bultar, grönt kort osv), men verkar utan eftertanke tillåta den här potentiellt farliga aktiviteten. Har själv sett det på åtminstone ett gym.
 
Kanske lite OT men jag tänkte berätta lite om hur det går till på klättergymet som jag hänger på. I perioder så blir "fallträning" väldigt populärt. Särskilt efter artiklar om fördelarna osv. Jag tror säkert det är jättebra för psyket men till saken hör att Ledväggen som den kallas endast har statiska/semistatiska rep och jag har ännu på ett par år inte sett någon ta med sig ett eget dynamiskt att leda på. En del duktiga säkrare kan kanske kompensera det genom att själva vara dynamiska men oftast ser det ut ungefär såhär. En kille klättrar samma led ca 3 gånger och undviker konstant att klippa i ankaret och tar en flygtur när han når toppen. Den som säkrat knyter in sig och gör likadant. Man byter igen och så kan det pågå ett helt träningspass. Dvs konstanta fall med grigri och statisk rep i en och samma slinga. När nån väl börjar fallträna blir det populärt så när första gänget är klart börjar nästa på samma rep med samma övning...
Jag är rätt okunnig när det gäller fallfaktorer osv men tycker att det känts lite olustigt då ingen reflekterat över detta på gymmet. När jag tog upp ämnet med en instruktör såg han mest frågande ut.
Är det bara jag som är skraj och själv borde börja fallträna eller är det nån mer kunnig som kan säga att detta är dumt?
Mvh emil

Allvarligt, leda på statiska rep?
Statiska rep på ett gym, har man det?
 
Jag tror säkert det är jättebra för psyket men till saken hör att Ledväggen som den kallas endast har statiska/semistatiska rep och jag har ännu på ett par år inte sett någon ta med sig ett eget dynamiskt att leda på.

jag har väldigt svårt att tro att någon person eller gym skulle ledklättra på semistatiska rep. Jag har vid ett tillfälle toppreps klättrat på ett semistatiskt rep, då var väggen 35m hög så 40-60m rep ute vid toppreps fall, och och visst går det fin fint då även ett semistatiskt töjjer sig ca4% vid hög belastning men men att någon skulle ledklättra på det låter helt absurt.
 
jag har väldigt svårt att tro att någon person eller gym skulle ledklättra på semistatiska rep. Jag har vid ett tillfälle toppreps klättrat på ett semistatiskt rep, då var väggen 35m hög så 40-60m rep ute vid toppreps fall, och och visst går det fin fint då även ett semistatiskt töjjer sig ca4% vid hög belastning men men att någon skulle ledklättra på det låter helt absurt.

Vid topprep är ju semistatiskt närmast att föredra.
 
Om man nu klättrar på ett gym så borde väll det ligga i klättergymets intresse att se till att utrustningen som används är i bra skick. Precis som andra saker så slits det på ett eller annat sätt. Sen vad som är orsaken är väll egentligen inte intressant då det ändå måste bytas förr eller senare? Eller ni som tränar fallträning tar mer er egna rep och qd för detta eller?

Fick själv tipset från en av tränarna att öva fallträning på toprep men nu blir man ju lite osäker :)

Sen kanske det är svårt att ha en ansvarig som kollar allt hela tiden. Där har vi alla ett ansvar att säga till om något verkar slitet eller så. Kan ju vara läge att gå igenom sånt för varje grönt-kort-kurs så att man kan känna igen dålig utrustning och isf rapportera till ansvarig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thegedd Spindelmannen ger sig inte........ Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.