Bultar choppade på Electric Avenue?

Bultchopparen verkar ha giltigt förfall från debatten:
Vet inte riktigt. Han har ju meddelat att han ska börja klättra igen om en vecka, så det är ju inte som att han ligger i koma och inte kan kommunicera med omvärlden. Gissar också att han hackade bort bultarna innan han föll (med reservation att han kanske stack iväg och gjorde det precis innan han stack upp på Dreadline).

Jag får väl räkna mig till tradtalibanerna, men jag tycker inte det här var så snyggt gjort. Borde ha gjorts öppnare. Fast jag misstänker att det kan ha varit rätt många som kände till det.
 
Jämfört med ... Ärligt talat, så uttjatat med att tradklättring är dyrare om den kostar mindre än jacka+byxor (Eller två bättre skjortor?) mer än sportklättring. Så lämna plånboksfrågan utanför tack!


Embl:
(Nej, jag kan inte låte bli)
Seriöst?

Black Diamond Positron Quickpack 12 cm 6-pack 795 kr 1590 kr
Addnature BetaStick 3,66 m 659 kr 659 kr
Metolius Personal Anchor System (PAS) 22 379 kr 379 kr
Black Diamond Rocklock Screwgate 155 kr 155 kr
Summa: 2783 kr

Skit i det ovan köp istället:
6 st QD:s via sportler = 500kr
allt som behövs för att komma ut på sport, (Även om det nog så korta leder på så få QD:s)

Mot din tradlista så är det TIO GÅNGER dyrare att börja med trad.
 
Kan man sporta med 6 QD som enda investering kan man ju trada med ett kilknippe som enda ytterligare investering, och då är det ändå lyxvarianten... Man behöver ju inte kilar för mer än 400 spänn och till det kan man köpa ett knippe lösa karbiner.

Sen underlättar det ju i båda fallen om man har rep och sele och lite annat också.

Ska man vara lite mindre grälsjuk kan man väl säga att det bara är klättraren själv som sätter gräns för hur mycket prylar han skaffar, och jag har ett rack som räcker för att tre eller fyra replag ska kunna trada enrepors leder samtidigt. Sportklättrare kan ju också ha några rep, en gäng skor, några dyra bromsar osv osv. - men tradracket kan absolut bli dyrast om både sport- och tradklättraren anstränger sig lika.

Det som kostar mest med min klättring i längden är nog ändå bensinen, och det är säkert också den största miljöpåverkan också (lika oåterkallelig som ett bulthål), så jag tror inte att ekonomiska argument är det man ska stödja sig på när det gäller klättring.

På de leder som det bråkas mest om brukar det f ö räcka med ett väldigt litet tradrack... En liten kam, en mässingskil och en skyhook, typ.

Om nu inte alla klättrare är både lite sport och lite tradklättrare, så är det väl ändå så att de har en massa klätterkamrater som sysslar en del med det de inte själva gör? Det borde räcka en bra bit för att dessa hyperpolariserade diskussioner kommer upp.

Som nybörjare, är det nog läge att känna in lite stämningar och traditioner om vad som gäller i sporten innan man åtminstone börjar borra själv. Det tror jag också i princip alla göra - varför det återigen mest är på forum det blir en onödigt hetsig debatt.
Jag ska nu själv försöka avhålla mig från dessa evighetsdebatter, och varje gång jag kommer på ett nödvändigt argument ska jag försöka använda sök-funktionen och troligen se att argumentet redan är framfört tidigare.
 
Senast ändrad:
Oavsett om du kan hitta kinesiska kopior av quickdraws eller tillverka egna hemma så hör inte den diskussionen hit angående om EA skulle choppas eller inte. Självklart skall vi bevara de klätterformer som finns (för diskussionen EA, kil, bult, mix). Frågan är vilken av de tre som EA hörde till. Om de som föredrar bult och vill att EA skall bultas på grund av deras egen plånbok, känns det som sportklättrana bara skjuter sig i foten. En PAS är bra om man skall trä repet igenom ankaret, vilket är vanligt vid billiga ankare. Nybörjare (och duktiga klättrare) borde absolut förklippa första bulten, eftersom landningen (och nybörjares förmånga till spottning) ofta är dålig.

Edit: Om sportklättrare tycker vi skall bulta mer för att de själva är snåla så är det alldeles för kortsiktigt och dåligt argument!
 
Karma


Verkar som att karma varit i spel här. Eller what goes around comes around.
Skulle han nu choppa kunde han ju göra det i sitt eget land iallafall.

Total egotripp av Martin att choppa den.
Den stora klätter allmänheten hade ju redan kommit fram till att leden var alldeles utmärkt som den var och fungerade för både traddare och sportklättrare. Det finns teknik att återanvända hålen för nya bultar.
 
Choppade han bultarna innan han lett den? Varför det egentligen? Bara för att folk inte skulle tro att han använt bultarna för att plugga in leden? Skulle han inga haft nå trovärdighet om han hade lett den med bultarna där fast utan att använda dem?
 
Jag förstår inte vad problemet är, ankaret finns ju kvar. De som vill "sportklättra" leden kan väl bara låtsas att ankaret är första bulten och köra med "en förklippt"?
 
Choppade han bultarna innan han lett den? Varför det egentligen? Bara för att folk inte skulle tro att han använt bultarna för att plugga in leden? Skulle han inga haft nå trovärdighet om han hade lett den med bultarna där fast utan att använda dem?

http://www.youtube.com/watch?v=-TeTejh1ebs Kolla den videon på Arnaud Petit på Black Bean, då ser du att han har en quickdraw på selen, alltså en extra utväg när som helst. Det är helt annorlunda för psyket om man har den utvägen. Jämför med texten Petter Restorp skrev för ett par år sedan:
http://petterrestorp.blogspot.com/2010/07/sommarstadning.html
 
http://www.youtube.com/watch?v=-TeTejh1ebs Kolla den videon på Arnaud Petit på Black Bean, då ser du att han har en quickdraw på selen, alltså en extra utväg när som helst. Det är helt annorlunda för psyket om man har den utvägen. Jämför med texten Petter Restorp skrev för ett par år sedan:
http://petterrestorp.blogspot.com/2010/07/sommarstadning.html

Bara for tydlighetens skull och innan du tar ara och heder av Petit sa kan jag upplysa dig att jag var dar och personligen bevittna processen nar Arnaud jobba in leden och tog nagra riktigt langa fall och nar han till slut sande leden pa egna lagg. Jag var ocksa dar nar det filmades.

Han gjorde den sa clean det gar att gora kanske till och mer clean an managa harada headpoints for han jobba in den pa lead inte pa topprep aven om han gjort den pa bult tidigare. Sedan tycker jag detta med Petit ar helt annan sak.
 
Embl:
(Nej, jag kan inte låte bli)
Seriöst?

Black Diamond Positron Quickpack 12 cm 6-pack 795 kr 1590 kr
Addnature BetaStick 3,66 m 659 kr 659 kr
Metolius Personal Anchor System (PAS) 22 379 kr 379 kr
Black Diamond Rocklock Screwgate 155 kr 155 kr
Summa: 2783 kr

Skit i det ovan köp istället:
6 st QD:s via sportler = 500kr
allt som behövs för att komma ut på sport, (Även om det nog så korta leder på så få QD:s)

Mot din tradlista så är det TIO GÅNGER dyrare att börja med trad.
Nej, jag kan inte heller låta bli ;-)

Vad kostar en borrmaskin, och bult, och jobbet att sätta upp dem?
Eller är det inte relevant eftersom det står Någon Annan för?

Mvh Jörgen
Som klättrar sport, trad, is och mix (både bult/kil och klippa/is) samt även klippt några rostiga pitonger.
Men jag har nog backat av från fler sportleder för att de varit dåligt bultade än från tradleder för att det varit dåligt med säkringsmöjligheter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Nya bultar på Andersnatten Klättring allmänt 15
zardoz Fråga ang. bultar Klättring allmänt 14
carvingkimbo Nya bultar på "Det vilda i min bur" Häggsta Klättring allmänt 154
Mike C Tips ang borttagning av bultar Klättring allmänt 10
alex_k topprep ute utan bultar Klättring allmänt 9
www.dangerzone.se Nya bultar Simonsberget & Bistaberget Klättring allmänt 2
peblin det här med fa och bultar och så Klättring allmänt 20
silenhag Bultar och bultning!? Klättring allmänt 3
Mike C Livslängd på bultar? Klättring allmänt 31
Teliz Bultar nära masten vid Kvillängen, Brunsbo i Göteborg Klättring allmänt 0
Avslzyx Nya bultar på Höstsaga på Grönbrinksberget Klättring allmänt 10
Avslzyx Hur testar ni tveksamma bultar? Klättring allmänt 7
Mikro bultar på Kullaberg? Klättring allmänt 1
climbrob Bortslagna bultar! Klättring allmänt 4
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.