Bultar choppade på Electric Avenue?

Är ganska ny inom klättringen och har inte varit med helt å hållet i trad vs sport diskutionerna. Så kanske nån kan säga varför det är nån sån big deal?
Men rent spontant så fattar jag inte diskutionen. Varför man inte kan samsas? Är väll inte så att man bultar upp de ända ställena man kan sätta en kil eller?

Sen så har jag sett vad det kostar att skaffa sig alla grejer man behöver för trad å det är inte billigt. Personligen så tycker jag att sportklättringen är ett utmärkt sätt att ta sig ut ur klättergymmet ut till klippan.
 
Är ganska ny inom klättringen och har inte varit med helt å hållet i trad vs sport diskutionerna. Så kanske nån kan säga varför det är nån sån big deal?
Jag tror få sport- eller tradklättrare har något emot varandra egentligen. Problemet bottnar väl i att bergen är en begränsad resurs som alla ska dela på och att sportklättringen (som vi menar det i den här diskussionen) kräver att man bultar.

Från mitt eget perspektiv ser jag problemet så här. Bultning är en permanent åverkan, och permanenta saker ska man vara 100% säker på är rätt. Att vara 100% säker på någonting är i stort sett omöjligt, och således blir jag i princip emot all bultning. En given (naturlig) led kan när som helst bultas. Vi kan fundera ett år och göra det då, men tvärtom gäller inte; vi kan inte bulta nu och göra den naturlig om vi hade fel. Därför är inte trad och sport på lika villkor i diskussionen; trad vinner per default. Tyvärr.... det gör att man känner sig oresonlig. Jag har inte något emot bultar per definition egentligen, men i praktiken blir det så.

Sen finns väl massa andra dimensioner som vilken typ av klättring är "bättre" osv. Skillnaden mellan sport och trad är väl mycket djupare än bult eller kil. Man kan mycket väl sportklättra på kil (headpoint) och tradklättra med bultar (sätta bult på lead är inte så sportigt).

(Ja, jag vet att man kan choppa bultar och fylla igen hål och putsa, men det känns inte som en helt rätt ursäkt.)
 
Är ganska ny inom klättringen och har inte varit med helt å hållet i trad vs sport diskutionerna. Så kanske nån kan säga varför det är nån sån big deal?
Men rent spontant så fattar jag inte diskutionen. Varför man inte kan samsas? Är väll inte så att man bultar upp de ända ställena man kan sätta en kil eller?

Sen så har jag sett vad det kostar att skaffa sig alla grejer man behöver för trad å det är inte billigt. Personligen så tycker jag att sportklättringen är ett utmärkt sätt att ta sig ut ur klättergymmet ut till klippan.

Den inställningen hade jag också i början, men ju mer jag har funderat på det desto knepigare blir frågan. För att ta några av de dilmman jag har stött på i korthet.

I början gjorde jag precis som du nu, det vill säga att jag försökte hitta sakliga argument för att förespråka det ena eller det andra. Det man rätt snabbt kommer fram till är att det är mycket svårt, eftersom sakliga och objektiva argument är just objektiva och därför bör få löpa linan ut och det hela kommer ändå sluta i någon slags diskussion om klättringsetik, bevarande av naturen och vad det är för sinnesstämning man egentligen söker med klättring. Och svar på de frågorna finns det nog ungefär lika många som det finns klättrare. För att förklara lite mer...

Visst, det är dyrare att skaffa ett tradrack än vad det är att skaffa ett sportklätterrack (inte så fasligt dock egentligen, totalkostanden dubblas väl ungefär om man ska gå från basic sport till basic trad), men är detta egentligen ett argument du söker? Det är ju trots allt betydligt billigare att skaffa utrustning för att säkra sig på en fast vajer än på bultar, så i sådant fall borde ju alla klätterleder vara utrustade med fast vajer?

Och det är precis som du säger, att kilsäkrade leder inte bultas upp, men det är ju inte heller så att alla bultsäkrade leder choppas på sina bultar?

Jag tycker det blir jädrans bökigt när man ska börja rota i vad en förstabestigare redan gjort, men när jag själv gör en förstabestigning vet jag helt klart hur mina preferenser kring det hela kommer se ut! :)
 
Det var ju bra gjort

Att nagon tog sig tid och ork att ta ner skiten! Att personen sedan 1 borde informerat Bolander om vad han skulle gora eller gjort och 2 Kliva fram och sta for det ar nagot annat.
 
Jag har länge tyckt att det är jäkligt märkligt att man choppar bultar. Skadan på berget är redan skedd, och bultarna är inte i vägen för tradklättrarna annat än rent mentalt.

Men i den här tråden dök det äntligen upp något som fick mig att förstå. Om man låter "felaktigt" bultade leder förbli bultade, växer acceptansen för felaktig bultning, och man hamnar till slut i samma läge som sydeuropa; bultar överallt, oavsett om det "går" att tradklättra eller inte. Att choppa bultarna är en tydlig signal om att man inte vill ha bultar överallt.

Sen är ju jag personligen ganska glad att det finns så mycket bultar som det gör, eftersom det ger mig och många andra fattiga möjlighet att leda utomhus. För säga vad man vill, men topprep är inte samma grej. Men jag håller med om att man ska vara förbannat försiktig med vad man ny-bultar, just eftersom skadan är skedd för evigt.
 
Men i den här tråden dök det äntligen upp något som fick mig att förstå. Om man låter "felaktigt" bultade leder förbli bultade, växer acceptansen för felaktig bultning, och man hamnar till slut i samma läge som sydeuropa; bultar överallt, oavsett om det "går" att tradklättra eller inte. Att choppa bultarna är en tydlig signal om att man inte vill ha bultar överallt..
Om EA hade bultats för några månader sedan så skulle jag tycka att choppa dem hade varit helt rätt. Nu så har ju leden varit bultat med allas goda minne i 15 år; då tycker jag att "skadan är ju redan skedd"-positionen väger tyngre än att avskräcka till felaktig bultning. Men du har ju rätt i att det är nog en rätt stark signal som nog kan få en del bultkåtingar att tänka efter en och två gånger innan de våldför sig på oskyldiga Bohussprickor.
 
Det är ju alltid ett någorlunda svårt övervägande när nåt ska bultas. Utan att kritisera den ursprungliga bultningen i det här fallet, så är det förstås så att själva tanken med att vara restriktiv med bultning av vissa leder, är att man i framtiden kan tänkas ha tekniskt bättre utrustning, eller kanske i någon mån ändra synen på seriösa leder.

Dock, skulle det ju förstås ha varit så att om den här choppningen skulle ha varit ett sätt att visa att man inte ska bulta där det är möjligt att gå på naturliga säkringar (och detta är då i dagens ljus), så hade det ju varit mångfalt bättre effekt om det hade gått någorlunda civiliserat till, genom kontakt med FB, lokal klubb och klätterkollektivet i allmänhet. Under många år har ju annars leden varit accepterad som bultad led, så "normen" har ju i viss mån glidit här.

Nu, när nån choppat helt på eget bevåg, i ett läge när dessutom en diskussion mellan flertalet klättrare tidigare visat att bultarna nog borde få sitta kvar, så är det ju snarare tvärtom; man borde bulta upp leden igen just för att det ska vara tydligt att var och en inte kan göra hursomhelst - eftersom det i förlängningen kan leda till både mer bultning och mer choppning.

Jag har förstått att FB på ett väldigt behärskat sätt nu ändå överlåtit till kollektivet att ta beslut om vad som ska hände med leden. Det är också ett bra sätt att visa att hänsyn och strävan att göra så rätt som bara är möjligt oavsett diverse infekterade debatter, är det bästa.

(Jag är inte överdrivet känslig för snyggt igenspacklade hål på klippor som ändå frekventeras av klättrare, men det är ju ingen fördel med såna märken, och det finns ju de som tycker att gamla hål stör mer än jag, och det bör man också ta hänsyn till.)

ED: Under tiden jag skrev så kom mer info, men som vanligt har det inte bara betydelse vad man gör utan även hur. Generationsdebatten känns lite... omogen(!), men med en lagom dödsföraktande inställning hos den unga generationen som kommer det ju i framtiden inte finnas mer än en aktiv generation samtidigt...
 
Senast ändrad:
Är ganska ny inom klättringen och har inte varit med helt å hållet i trad vs sport diskutionerna. Så kanske nån kan säga varför det är nån sån big deal?
Men rent spontant så fattar jag inte diskutionen. Varför man inte kan samsas? Är väll inte så att man bultar upp de ända ställena man kan sätta en kil eller?

Sen så har jag sett vad det kostar att skaffa sig alla grejer man behöver för trad å det är inte billigt. Personligen så tycker jag att sportklättringen är ett utmärkt sätt att ta sig ut ur klättergymmet ut till klippan.

Antal Produkt Pris/styck Pris totalt Ta bort
DMM Dragon Cams Set 2-4 2195 kr 2195 kr
Metolius FS Mini Quickdraws 18cm 5-pack 1195 kr 1195 kr
DMM Alloy Offset No. 7-11 669 kr 669 kr
Black Diamond Neutrino Rack Pack 565 kr 565 kr
DMM Phantom Screwgate 169 kr 338 kr
Beal Tubular Sling 16mm/120cm 99 kr 198 kr
Summa: 5160 kr
Jämfört med
Antal Produkt Pris/styck Pris totalt Ta bort
Black Diamond Positron Quickpack 12 cm 6-pack 795 kr 1590 kr
Addnature BetaStick 3,66 m 659 kr 659 kr
Metolius Personal Anchor System (PAS) 22 379 kr 379 kr
Black Diamond Rocklock Screwgate 155 kr 155 kr
Summa: 2783 kr
... Ärligt talat, så uttjatat med att tradklättring är dyrare om den kostar mindre än jacka+byxor (Eller två bättre skjortor?) mer än sportklättring. Så lämna plånboksfrågan utanför tack!
 
Hmm visste inte att en betastick ingick i nybörjarsportrack... En PAS har jag aldrig ens sett här uppe, Jag äger då inget av de.... Det enda jag köpte när jag började leda sport var QDs... Får dom för 65:- styck från utlandet...

12st QDs = 780:- plus frakt...

Så nog är det ju billigare om man inte köper en
Massa onödigt, bra att ha säkert men inte nödvändigt



---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=65.676720,21.013790
 
Generationsdebatten känns lite... omogen(!)

Jag är nog benägen att hålla med. Vi kan inte ena ögonblicket hävda att det handlar om berg med tidspektiv på miljoner år och i nästa argument, hävda att det är en kamp mellan generationerna. Tror faktisk att detta eviga konfliktsökande i längden skadar klättringen. Folk bör klättrar mer :)

Ska bli intressant att höra Olslunds argument när han återkommer från sitt fall. Lite paradoxalt bara det, men jag hoppas han är på bättringsvägen.
 
Jämfört med ... Ärligt talat, så uttjatat med att tradklättring är dyrare om den kostar mindre än jacka+byxor (Eller två bättre skjortor?) mer än sportklättring. Så lämna plånboksfrågan utanför tack!
Det är väl inte helt orimligt att för båda summorna lägga till rep, sele, skor, kritpåse, genomsnittlig resekostnad till klippan/utlandet, medlemskap i klubb. Då blir den procentuella skillnad ännu längre, tom kanske försumbar.

EDIT: Och kammar är ju ingenting man *måste* ha, så egentligen är skillnaden reducerad till ett kilknippe och kanske ett par slingor och extra skruvisar.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Nya bultar på Andersnatten Klättring allmänt 15
zardoz Fråga ang. bultar Klättring allmänt 14
carvingkimbo Nya bultar på "Det vilda i min bur" Häggsta Klättring allmänt 154
Mike C Tips ang borttagning av bultar Klättring allmänt 10
alex_k topprep ute utan bultar Klättring allmänt 9
www.dangerzone.se Nya bultar Simonsberget & Bistaberget Klättring allmänt 2
peblin det här med fa och bultar och så Klättring allmänt 20
silenhag Bultar och bultning!? Klättring allmänt 3
Mike C Livslängd på bultar? Klättring allmänt 31
Teliz Bultar nära masten vid Kvillängen, Brunsbo i Göteborg Klättring allmänt 0
Avslzyx Nya bultar på Höstsaga på Grönbrinksberget Klättring allmänt 10
Avslzyx Hur testar ni tveksamma bultar? Klättring allmänt 7
Mikro bultar på Kullaberg? Klättring allmänt 1
climbrob Bortslagna bultar! Klättring allmänt 4
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.