Mixleder vara eller icke vara

Mike:

Jag tror också att man kan fastna i "tradträsket" så att det går ut över graderna, bara helt enkelt genom att det finns mer lätt tradklättring, medan sport i sig har en lite tydligare ambition på grader, samt att det finns mer hårda sportleder än lätta.
Ha! Där fick jag dig! Tänk på alla som fastnar i bultträsket! Som på grund av att de inte klättrar hårdare grader tvingas hålla sig till de relativt få enkla bultleder som finns.


Finns det många enkla tradturer och någon vill klättra det, skall du inte kalla det för tradträsket utan för femmaträsket.. Det kan pirra i magen på en hel del ;)
 
Visst, allt man lägger är inte bombers, men det går att söka ut svåra tradleder som är på eller över ens gräns som ändå är riktigt lätt säkrade. Det behöver inte vara farligt. Det farliga är väll om man väljer att pusha vidare på en kass säkring eller inte, då har man kanske gjort ett dåligt val av led eller ett dåligt beslut för stunden.

Det går, tro mig, jag har medvetet sökt ut leder på detta vis och har kunnat klättra flertalet leder på eller över min onsite gräns, och gå på och ta fall utan att ta medvetna häng... Det har inte varit helt naturligt för mig, jag har varit en ganska rädd klättrare på trad, men det går att göra något åt det bara man anstränger sig lite... Fråga runt om välsäkrade tradleder på eller över sin gräns, läs förare, fråga andra om ev. knepiga säkringssituationer... Man får väll vara lite noga med vilka leder man ger sig på, men så jädrans jobbigt är det inte att hitta tradleder som lämpar sig för pusha sig på...

Neh, det argumentet köper jag inga, det är något annat som ligger bakom...

Jo, men argumentet avser ju bara de leder som är sämre säkrade. Jag minns själv nån led du propsade på att jag skulle OS:a för att den var "på topprep" fast på kil (kam), och du hade rätt den gången. Samma tror jag gällde den leden jag tipsade dig om för nån vecka sen? I det fallet skulle jag utan vidare våga pröva den OS fast den ligger på en grad jag idag ännu inte klarat (oavsett säkringar eller topprep).

På samma sätt är det ju med bultade leder, inte alla bultade leder vill man ju ta ett fall på, det kan ju vara glest med bultar ihop med hyllor eller gamla rostiga Petzl Selfdrills eller bara allmänt läskig linje (= dålig dag).
 
Ha! Där fick jag dig! Tänk på alla som fastnar i bultträsket! Som på grund av att de inte klättrar hårdare grader tvingas hålla sig till de relativt få enkla bultleder som finns.


Finns det många enkla tradturer och någon vill klättra det, skall du inte kalla det för tradträsket utan för femmaträsket.. Det kan pirra i magen på en hel del ;)

Det finns fyror som är mentala om du frågar mig. Och sexor som känns trevliga även efter ett fall.
(Jag kan dock utan vidare uppskatta leder som ligger långt under min gradgräns, leder har kvaliteter på många sätt.)

Bultträsket skulle väl då vara 6a-träsket, men där menar jag att det är mer naturligt att komma vidare, då det ofta finns 6a+, 6b osv på samma klippa, för att inte tala om repkamrater som klättrar hårdare samma klippa.

Själv har jag klarat mig någorlunda från tradträsket någorlunda, jag sitter fast i bullträsket.
 
Det här är ett typiskt fall när ett citat hade varit bra så att man vet vem du riktar ditt inlägg till, för jag känner mig lite förvirrad på den punkten just nu :p
Ojdå, jag trodde det var uppenbart då det är bara två inlägg mellan mina två (din och Anders/mezzner's) och det är samma argument ni använder, dvs tveksamma icke bomber säkringar... eller annat som gör en särskild led farlig på något sätt... Så jag slänger in de citaten nu då, så att det inga blir missförstånd.

En tanke är ju att det faktiskt går att klättra farligt på trad med runouts, halvdana lägg och floppande säkringar.
Sen måste jag ju säga att allt man lägger är inte bombers, och därmed kan det ju bli lite större skillnad, mentalt/säkerhetsmässigt, mellan kil och bult.

Jag menar att det går att ta reda på leder där risken för detta är minimal, forutsatt att man kan lägga säkringar. Det är kanske det som är problemet? Man vet inte när man kan räkna sig som erfaren nog att avgöra om en säkring verkligen är bra? Man litar helt enkelt inte på sin egen förmåga att avgöra något som kan potensielt vara livsfarligt. Konsekvensen av ett felaktigt beslut är för allvarliga för att man ska våga "chansa" trots att säkringen är bomber? Man hävdar att man kan tradda och lägga säkringar men när det kommer till kritan (ett hårt move över en säkring) så synas bluffen?

Edit:
Det finns fyror som är mentala om du frågar mig. Och sexor som känns trevliga även efter ett fall.
(Jag kan dock utan vidare uppskatta leder som ligger långt under min gradgräns, leder har kvaliteter på många sätt.)
Visst, men hur vidare man uppskattar leder eller inte är inte det jag bränner mitt kafferus på (japps, fyllt på nu). Jag kan klättra lätta leder en hel dag och vara tillfredsställd. Kärnan över mina funderingar är varför man inte vågar leda svårt på trad, även på välsäkrade leder.
 
Jag minns själv nån led du propsade på att jag skulle OS:a för att den var "på topprep" fast på kil (kam), och du hade rätt den gången. Samma tror jag gällde den leden jag tipsade dig om för nån vecka sen? I det fallet skulle jag utan vidare våga pröva den OS fast den ligger på en grad jag idag ännu inte klarat (oavsett säkringar eller topprep).

Off Topic: om någon tipsat dig om att leden är välsäkrad som på topprep så är det knappast OS längre...


On Topic: rent generellt så tycker jag det just är OS-graden som man ska beakta när man funderar över om en led är tillräckligt välsäkrad eller om det är motiverat med bultar.
Att man kan säkra kruxet bara man vet i förväg var man ska tejpa fast skyhooken är ett lite tunt argument. (därmed inte sagt att man måste bulta då, eller att man annars inte får)
 
Sen när är det att bomma en OS om man vet hur välsäkrad leden är?

Nä det beror väl på hur utpräglad stiltaliban man är. Det är klart att så länge du bara säger "välsäkrad" och inte vilka säkringar som behövs så är det väl grönt.

(Ja det är klart att jag skulle räkna det som en OS i min egen bok i det läget.)
 
OT:
Jag fick veta att den var välsäkrad, och kunde även se det själv. Jag fick låna lite dubbletter av några kammar, vilket kan betraktas som mer detaljerad säkringsbeta... men jag kunde lätt själv se vad som behövdes. Jag var nog tämligen lättövertalat att leda "OS", det var tredje repan på Pelaren för många år sen, och jag minns att jag var trygg (och trött) nog att runouta lite på utsteget i mörket.
Så vi snackar inte om nån skräckklassiker här! :)

På mitt imaginära scorecard blev det en OS.

Den är dock ett utmärkt exempel på en tradled som en vanlig traddare borde våga leda på gränsen av sin förmåga, utifrån säkringsmöjligheterna. Den har ingenting med mix att göra heller.
 
OT:
Jag fick veta att den var välsäkrad, och kunde även se det själv. Jag fick låna lite dubbletter av några kammar, vilket kan betraktas som mer detaljerad säkringsbeta... men jag kunde lätt själv se vad som behövdes. Jag var nog tämligen lättövertalat att leda "OS", det var tredje repan på Pelaren för många år sen, och jag minns att jag var trygg (och trött) nog att runouta lite på utsteget i mörket.
Så vi snackar inte om nån skräckklassiker här! :)

På mitt imaginära scorecard blev det en OS.

Den är dock ett utmärkt exempel på en tradled som en vanlig traddare borde våga leda på gränsen av sin förmåga, utifrån säkringsmöjligheterna. Den har ingenting med mix att göra heller.

Ey, jag tog mitt första förstemansfall på pelarens tredjerepa, så jag lyckades inte "onsighta" :)

Att jag började tjafsa om stil var väl just för att "betan" var just det som fick dig att gå på. Alltså hade den de facto effekt på svårigheten. Att jag sedan också bara kör med imaginär scorecard där "jag har sett, men glömt bort" är gott nog är en annan sak :)

Tillbaka till ämnet, även om vi nog sedan länge enats om att svaret som vanligt är "det beror på".
 
Du får gärna vara min stilpolis Gustav.
Jag är rätt noga och ärlig (påstår jag!), men rätt slapp i min inställning till OS/Flash.

I det här fallet skulle jag nog inte ha skämts för att skriva OS, om jag verkligen hade haft ett scorecard. Jag kan väl säga att jag upplevde det som att Mike peppade, men - med all respekt - att det hade samma effekt som ett "kom igen nu". Leden är väldigt lätt att "värdera" från insteget.

Förr övrigt tog jag mig som tvåa inte uppför repan rent för nån månad sen. Jag kan skylla på skada, trötthet och kanske nåt mer, men åtminstone konstatera att det var skönt att den var avklarad sen länge! :) Det är ju bättre att ta fallen på repetitionerna!
 
Att jag började tjafsa om stil var väl just för att "betan" var just det som fick dig att gå på. Alltså hade den de facto effekt på svårigheten.
Graden avslöjar mer om svårigheten på leden än hur välsäkrad den är. En äkta onsite så ska man väll bara valsa upp till en led som ser fin ut och ge sig på den, sen kolla i föraren vad det var för grad. Det är rätt kul, det var den första 6+ leden jag försökte klättra onsite.

Jag har själv inte hört talas om att någon tycker att en onsite är bommad tack vare att man om leden är välsäkrad, det är nytt för mig. Gustav, du får ursäkta att jag mal på, men jag tycker detta låter helt mysko. Hur ska man välja en lämplig led att pressa onsite graden om man inga får veta hur den är säkrad? Säger någon att den är glest säkrad i starten, oj då, där rök onsiten. Man läser välsäkrad i föraren, oops, nu kan jag inga onsite klättra den. Jag vill ha tips på välsäkrade 6+ och 7- tradleder att pröva onsite klättra, nej då, det får man inga veta för då är det ingen onsite? Lite ontopic: Om det är en mix led och det står i beskrivningen vart en bult eller pitong är, är onsiten bommad?

Det här måste vara något relativt nytt, påhittad av de som vill verka ännu mer "äkta" onsite klättrare, men då ska de fasiken inte veta graden på leden... För det om något är den enskild största anledningen till att folk väljer att gå på en särskild led onsite eller inte, och avslöjar mest om hur svår en led är.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kajkalajkan Everest-filmen: hur usel kommer den att vara? Klättring allmänt 5
johnliungman Varför barnklättring inte måste vara lätt och bultad Klättring allmänt 45
Vertical Ny inomhusvägg i Vara! Klättring allmänt 2
mike_spajk hur svår ska en 7:a vara egentligen? Klättring allmänt 3
zipper Mössans vara eller icke vara? Klättring allmänt 21
Duracellkaninen Borrbultars vara eller inte vara... Klättring allmänt 108
dmchris Helgmål från Stockholm? (Trad, sport eller boulder) Klättring allmänt 9
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
lyckegard Rubb eller Banshee belay Klättring allmänt 17
Gabbi_ Damsele eller inte? Klättring allmänt 6
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
kajkalajkan Plattband eller tubband? Klättring allmänt 15
hireliath_hotmail.com Klättring i eller nära Åkersberga Klättring allmänt 4
trolltind Bildspel tråkigt eller kul!?? Klättring allmänt 8
jennylu Black Diamond Kid´s A-bod eller DMM´s barnsele? Klättring allmänt 4
ph.nilsson Perfekta åttor, nödvändigt eller inte? Klättring allmänt 26
a.lex Fabriken eller Labbet? Klättring allmänt 5
johnliungman Nybörjarvänlig utomhusklättring - bra eller dåligt? Klättring allmänt 39
Faeskmas DMM 4CU cam eller nya WC helium friend Klättring allmänt 9
SMR Smärta i fingrarna, klättrarens vardag eller går det att förebygga/förhindra? Klättring allmänt 24
slob Blåberget eller Ringkallen nu i juli? Klättring allmänt 4
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
MarkusN Klättring eller X-files? Klättring allmänt 5
Pietro_2003 Kullen förare - svenska eller danska Klättring allmänt 2
mattisandersgard Syltraversen v 30, 31 eller 32? Klättring allmänt 0
fredrikalbihn Skor eller kängor på via ferrata? Klättring allmänt 6
StefanM- Stegjärn med eller utan hälspänne? Klättring allmänt 2
StefanM- Quickdraws.. Hotwire eller Positron, eller mixat? Klättring allmänt 1
FR123 Ågelsjön eller Simonsberget/Uggleberget/Bistaberget? Klättring allmänt 1
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
Mezzner Diedern eller diedret? Klättring allmänt 17
Ann-louise.R Nybörjar kurs i västmanlan eller dalarna nån som vet?? Klättring allmänt 2
Steffe.A Topprepsklättring på eller runt Kebnekaise? Klättring allmänt 4
markus82 Stoppknutar eller inte? Klättring allmänt 42
Trötter sormiou eller verdon? Klättring allmänt 4
Karl-Johan SUM eller Cinch Klättring allmänt 5
Jonas P Kasta eller inte? Ja eller nej? Klättring allmänt 14
Ziruz Repellera eller rappellera - vad heter det? Klättring allmänt 23
aco Klätterguide för bohuslän pa engelska eller tyska? Klättring allmänt 3
Mezzner Vad gör en led eller tur fin, eller värd ***? Klättring allmänt 10
Avrell Klättring i Laholm eller Kristanstad Klättring allmänt 1
touchingthevoid Testarossa eller mythos.... Klättring allmänt 3
srpp Incident- eller olycksstatistik Klättring allmänt 12
T.H Kilar smidigast över axlen eller i selen Klättring allmänt 11
olaka Klättring i eller nära Wien? Klättring allmänt 0
mararv vårdberget eller gåseborg Klättring allmänt 3
fiskbulle666 flash eller onsight? Klättring allmänt 4
mippe Railey beach-eller Phi-Phi? Klättring allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.