Önskemål om tätare bultning i Ryssgraven

off topic off topic...

Anonymitet har sina fördelar och visst finns det helt giltiga skäl att vara försiktig med sitt namn, men tänk till lite.

I den här tråden figurerar ett antal personer som jag känner IRL, ett antal namn som ser verkliga ut men där jag inte känner personen och ett antal anonyma nick.

Gissa en gång vilkas argument som gör mest intryck på mig?

Det är alls inte så att jag automatiskt avfärdar alla anonyma nick som troll, men berättar du inte vem du är kommer du aldrig påverka lika mycket som du kan göra om du står för dina åsikter med ditt verkliga namn. Ens när det gäller något så banalt som några bultar på en klippa.
 
Enligt mitt tycke så kunde även Trotskij ha en bult ungefär i höjd med sprickan. Dels för att kilplaceringen eller kamplaceringen beroende på vad man väljer är sådär, och dels för att det är en fin sportlinje för övrigt som skulle kunna glädja många fler klättrare.
 
Jag är 99% säker på att det finns en spricka i starten på leden vi pratar om, annars är det mycket riktigt kompakt och slätt sva på många av lederna.

ED: Hittade en bild som jag tror är starten på aktuell led:
http://lh6.ggpht.com/-aJmM7_H_Bks/TLQwKQywVrI/AAAAAAAAC8E/JoRn8OE-Xn4/s640/IMG_0178.JPG

Om jag gissar lite så står klättraren en meter upp - kanske lite drygt. Och han behöver kanske ha fötterna vid horisontalsprickan en bit upp för att klippa första bult? En kil går att placera nånstans vid vänsterhanden kan jag tänka mig.

Se på fan, mitt minne svek mig. Jag vill minnas att jag haft just tanken med att lägga en kil i början där, men gett upp det pga slät klippa. Måste varit någon av de andra lederna vid ryssgraven jag förirrat mig med.
 
Enligt mitt tycke så kunde även Trotskij ha en bult ungefär i höjd med sprickan. Dels för att kilplaceringen eller kamplaceringen beroende på vad man väljer är sådär, och dels för att det är en fin sportlinje för övrigt som skulle kunna glädja många fler klättrare.

Nej den leden går fint att säkra med en ishacka.
 
Jag har för avsikt att kolla över bultningen på Ett Moln i Byxor, tanken med bultningen när jag gjorde leden var att den skulle kännas trygg att leda om man var nybörjare på att leda.

Leden Plåster på såren kompletterades med den nedersta bulten 10 år efter första bestigningen.

Räknar med att hinna fixa bultningen under Oktober.

återkom gärna med fler synpunkter på lederna det är bara trevligt.

Hälsningar Christer
 
Jag har för avsikt att kolla över bultningen på Ett Moln i Byxor, tanken med bultningen när jag gjorde leden var att den skulle kännas trygg att leda om man var nybörjare på att leda.

Leden Plåster på såren kompletterades med den nedersta bulten 10 år efter första bestigningen.

Räknar med att hinna fixa bultningen under Oktober.

återkom gärna med fler synpunkter på lederna det är bara trevligt.

Hälsningar Christer

Så nu har någon väckt stockholms bultkommité... Mer om det imorgon :)
 
Utifrån min egen syn på det hela så tycker jag det är sjukt att ens diskutera det här?? Det är en helbultad sportled i grad 4?? Va fan självklart skall den vara välbultad! Är du en 7a klättrare så är du så pass bra att du kan bedöma det där... Är du en 4 klättrare så är det troligtvis kanske din första ledtur och då skall det fan vara säkert!! En helt annan 5a om det hade varit just en mixad led med totalt en eller 2 bultar i då ska man inte göra nå!

Sen började jag själv klättra på det här sättet, jag gick en innomhuskurs för att lära mig säkra sen har jag klättrat klippa sen dess, inte behöver du gå 10 kurser innan du börjar leda 4or... Sen har jag sjukt svårt att förstå tjusningen med att en 7a klättrare får ut nånting alls av att leda en 4???

Dom lätta sportlederna tillhör nybörjarna som skall vara välbultade och säkra så fler fastnar för sporten! Dom svårare lederna tillhör dom som är bättre klättrare och i dom graderna har du då ivf här uppe hur mkt som hellst att välja på! Däremot har vi 2st 4a leder och en 5a led på våra 2 sportcrags... Däremot mellan 6b upp till 8a finns hur mkt som hellst!

Har nu aldrig varit på aktuellt ställe och skall därför inte egentligen uttala mig men jag blir bara så jävla less på folk som äger alla leder å dom skall vara farliga för det var dom minsan när dom klättrade dom första gången...

En 4a led är för nybörjare, dom klättras av nybörjare och dom skall vara säkra som sportled!!!


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=65.670403,21.026221
 
[,,,]
En 4a led är för nybörjare, dom klättras av nybörjare och dom skall vara säkra som sportled!!!
Det har alltid saknas lätta bultade leder och ändå har folk lärt sig klättra, kanske skall säkerhetstänket sitta hos klättraren. Frågan är om leden är farlig eller om den bara är läskig. Om du inte hade lärt dig klättra på det viset du gjorde hade du förhoppningsvis hört diskussionerna. Bultar är fult och förstör klippan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.