Önskemål om tätare bultning i Ryssgraven

Av fotona att bedöma hade jag inte gjort leden utan mer kapacitet. Det verkar vara jättehögt till första bulten! (Någon som vill markera med rödpenna var bultarna sitter kanske?)

Jag minns tydligt att jag har lagt kil i insteget på just Ett moln i byxor, så det går. Men det är ju inte en lösning för alla: Många som bara klättrar sport vet ändå inte hur man lägger kilar. Frågan är då om man ska ta hänsyn till det just för att det är en lättare led?

Något jag tänker på är klätterlabbet i Göteborg, som har som lättaste led 5a. Bevisligen tycker Klätterlabbet att 5a är intressant grad att börja klättra på. Leder av lättare karaktär har oftast mer historisk betydelse tror jag. Många som har lärt sig leda klättrar ofta 5a eller svårare leder, vågar jag påstå.
 
Bilden är lite lurig, man ser första bulten på leden till vänster (plåster på såren) närmast fotografen. Den bult som sitter snett ovanför mot moln i byxor tillhör vad jag minns också plåster på såren eftersom man där är tvungen är göra en manöver åt höger. Kanske man ska ta en sväng förbi ikväll bara för att friska upp minnet :)
 
Tjejen verkar vara på rätt led, men kanske en halvmeter t h om bultlinjen. Man ser ev första bult en knapp halvmeter över hennes händer, och alltså en aning hitom henne. Man ser även bultar på leder som ligger t v om den vi diskuterar.

Man ser nog också bult 2 och 3 som sagt, och de ser rätt OK ut tycker jag. Utan kil kanske första bulten är lite högt, fast det är nog så att kilen sitter för lågt för att han nån betydelse när man närmar sig första bult - men det är betydligt bättre grepp där vill jag minnas. Jag minns faktiskt inte att det var högt alls, och jag har inget märkvärdigt ledpsyke.

På den led som är närmast fotografen, så tror jag första bult sitter högre, men där kan man nog, om man vill, klippa första bult på leden som ligger t h. Antalet bultar i verkligheten stämmer inte med antalet i förararen på de två lederna t h har jag för mig.
Fotot överdriver nog lutningen en del, det är väl rätt flackt själva verket även om man naturligtvis kan åka av.

För klättergym gäller kanske två saker, dels är det som regel möjligt att topprepa det mesta som inte är brant, och det är också det som som är det vanligaste. På topprep kan man ju alltid klänga på en 5a några gånger tills den sitter även om man är nybörjare. Dessutom kanske det är så att ett visst gym medvetet inte bygger de lättaste lederna, för att profilera sig så att nybörjare i första hand väljer ett annat gym i samma stad - om det nu finns flera, så som fallet är i större städer.
 
När det gäller dryghet på forum, så är det bara en sak som är värre än dryga forummedlemmar med hardcoreattityd, och det är när dessa hardcore-forumklättrare är anonyma...

Off topic

klippsmurfen och Mezzner,
Kan exemplifiera med citat de kommentarer ni anser vara dryga?

Vitsen med en/ett nick/avatar/användarnamn är att man skall kunna vara anonym.
Det är ett otyg på detta forum att vissa tilltalar varandra med namn.
På ett seriöst forum, som flashback.org, blir man avstängd om man "outar" en annan användare.

On topic
På bild ser det ut som man kan topprepa utan problem;-)
 
Off topic

klippsmurfen och Mezzner,
Kan exemplifiera med citat de kommentarer ni anser vara dryga?

Vitsen med en/ett nick/avatar/användarnamn är att man skall kunna vara anonym.
Det är ett otyg på detta forum att vissa tilltalar varandra med namn.
På ett seriöst forum, som flashback.org, blir man avstängd om man "outar" en annan användare.

On topic
På bild ser det ut som man kan topprepa utan problem;-)

Kan du exemplifiera var jag outar någon?

Det är korrekt att man kan topprepa lederna - men för att detta ska vara möjligt behöver man ju förstås inte borra alls...
 
Topprepa kommer man kunna göra även om det sätts dit fler bultar, så den möjligheten försvinner inte för de som vill ;)
 
Nu har jag vridit upp bilden dit jag ansåg vara horisontallinjen, Nu undrar jag var bulten skulle sitta någonstans om man vill ha den längre ner? (Jag har bara antagit att bulten är vid kvinnans händer). Ursäkta svart streck..
 

Bilagor

  • 2653127755_69dac9528d_oa.jpg
    2653127755_69dac9528d_oa.jpg
    136.5 KB · Visningar: 480
Off topic

klippsmurfen och Mezzner,
Kan exemplifiera med citat de kommentarer ni anser vara dryga?

Vitsen med en/ett nick/avatar/användarnamn är att man skall kunna vara anonym.
Det är ett otyg på detta forum att vissa tilltalar varandra med namn.
På ett seriöst forum, som flashback.org, blir man avstängd om man "outar" en annan användare.

On topic
På bild ser det ut som man kan topprepa utan problem;-)

Off topic: jag skulle inte kalla utsidan för mindre seriöst än flashback... Här råder bara en lite annan kultur, där det normala är att skriva under sitt verkliga namn. Visst får du skriva anonymt, men då riskerar du att betraktas som troll.

On topic:
Ja det är inga problem att topprepa där. Däremot är det de facto en led där många gör sina första bultklipp i skarpa änden. Det är värt att ta hänsyn till.
 
[,,,] men då riskerar du att betraktas som troll.
[,,,]
Så stället för att lyssna på sakfrågan, diskutera med jämlikar så argumenterar du emot min ethos? En fördel med att vara anonym som du borde känna till är att folk tenderar till att vara ärligare då, istället för att vara fruktansvärt inställsamma.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ethos


Finns det inte någon gammalt snack om att inte ändra antalet borrbultar på en befintlig led?
 
OT

GustavOh,
Det finns många anledningar att vara anonym på ett forum Även på ett som är så banalt att det handlar om klättring.

OnT
Varför har inte FB bultat starten?

För övrigt kan man topprepa med lite slack så att alla får sin lagom dos med skräck ;-)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.