Önskemål om tätare bultning i Ryssgraven

Helt utan att ens sett Ryssgraven på bild:

Det är inte alltid så enkelt att bulta som somliga tror. Särskilt på enkla leder är klippan ofta rutten här och där, och det är värre att sätta en bult i dålig klippa än att inte sätta en alls.

För övrigt: de flesta sportleder i grad 7a och uppåt i Sverige är löjligt överbultade. Ofta på det där lite retfulla sättet då det inte går att skippa varannan bult utan att man slår i saker, men att man ändå tillbringar dubbelt så mycket tid på att fippla med snören och karbinhakar än att klättra.
 
Problemet med den tanken på de bultade lederna på ryssgraven är väl att klippan är, så att säga, tokslät på de lederna om jag minns rätt.

Jag är 99% säker på att det finns en spricka i starten på leden vi pratar om, annars är det mycket riktigt kompakt och slätt sva på många av lederna.

ED: Hittade en bild som jag tror är starten på aktuell led:
http://lh6.ggpht.com/-aJmM7_H_Bks/TLQwKQywVrI/AAAAAAAAC8E/JoRn8OE-Xn4/s640/IMG_0178.JPG

Om jag gissar lite så står klättraren en meter upp - kanske lite drygt. Och han behöver kanske ha fötterna vid horisontalsprickan en bit upp för att klippa första bult? En kil går att placera nånstans vid vänsterhanden kan jag tänka mig.
 
Senast ändrad:
Jag minns tydligt att jag har lagt kil i insteget på just Ett moln i byxor, så det går. Men det är ju inte en lösning för alla: Många som bara klättrar sport vet ändå inte hur man lägger kilar. Frågan är då om man ska ta hänsyn till det just för att det är en lättare led?
 
Mycket snack och tyckande från sånna som inte sett eller klättrat leden. Alla ska inte klättra alla är ett urdåligt argument för en bultat 4:a i Stockholmsregionen. Går man igenom föraren inser man att nya väggen på häggsta, storvretsbacken och ryssgraven utgör 99 procent av alla dessa leder. De är oerhört få.

Cruxet är i början, klippan är fast, sva och väldigt slät. Mezzners bild är just leden vi diskuterar. Själv klättrade jag den i våras och tycker nog att graden är lite låg för inledningen. Leden tv, plåster på såren (5) har samma egenskaper, trixigt Cruz i början, sva och slät klippa. Ja, första bulten sitter högt. Ja, klipper man andra bulten i axelhöjd eller högre, missar och faller så går man i backen även om det är sva. Ja, en fyra kommer att klättras av ovana klättrare för att den är så lätt och för att det är så få sånna leder i Stockholmsområdet. Håller med om att det är drygt att raljera över bultar i ett sådant fall, särskilt om man inte känner leden. Jag har sett vana 6:a klättrare som tyckte att den här leden är väldigt dåligt bultat och osäker att leda första biten. Som sagt, längre upp är det inget problem.

Och varför ska man bulta en fyra? För att det ska finnas leder som även nybörjare ska kunna leda?! Det finns de som gärna leder en fyra. Det är inte leden som är farlig och den är redan bultat. Ryssgraven blandar friskt.
 
Ja, det går att lägga en kil i början, men jag uppskattar att den stora majoritet som tar sig till ryssgraven för att klättra dessa leder varken har kilar med sig eller någonsin lagt en kil. Ska man bulta så ska la göra det ordentligt tycker jag. Blev lite upprört ovan, men va tusan... Bör man inte klättra en led innan man uttalar sig om densamma befintlighet?
 
Tycker de här diskussionerna är lustiga. Hade jag haft tid och grejer (ork och bultar) så hade jag satt in fler bultar på aktuell led, samt ett antal andra leder t.ex. direkta palmsöndagsleden och ev omöjliga väggen, som jag antar saknar bultar eftersom de inte fanns på den tiden. Jag tycker att det inte bara är starten som har långt mellan bultarna på aktuell led, även i mitten har jag för mig att det är lite väl långt för en sportled. Ledsolade och solade aktuell led för några veckor sedan, man kan bestämma själv hur man vill klättra även om det är bultar, de stör inte. Man borde choppa båtförankringsplatsen i ryssgraven innan man motsätter sig fler bultar på de där lederna :)
 
Ja, det går att lägga en kil i början, men jag uppskattar att den stora majoritet som tar sig till ryssgraven för att klättra dessa leder varken har kilar med sig eller någonsin lagt en kil. Ska man bulta så ska la göra det ordentligt tycker jag. Blev lite upprört ovan, men va tusan... Bör man inte klättra en led innan man uttalar sig om densamma befintlighet?

Det är sant att många kommer till Ryssgraven med ett rep och ett sportrack. När jag var där i somras tror jag dessutom att jag såg åtminstone två rep tas ur förpackningen, så det stämmer nog att det är en uppskattad nybörjarklippa. Jag slår dock i vanlig ordning ett slag för kilknippet, men räknar man så är det kanske inte så många tradleder, jag minns kanske max 10 st. Jag tycker inte man ska sätta bult där det går att lägga kil. I fallet med den här leden är jag dock lite osäker... För den som har kilar, så lägger man lätt en kil om man känner för det, och det är inget besvär. Samtidigt kan man konstatera att leden är helbultad i övrigt, och då kan det ju framstå som lite krystad mix med EN kil.

När det gäller dryghet på forum, så är det bara en sak som är värre än dryga forummedlemmar med hardcoreattityd, och det är när dessa hardcore-forumklättrare är anonyma...
 
Senast ändrad:
Jag vill minnas att den eventuella kilen inte är särskilt lätt att lägga, och knappast någon bomber?
Jag har också för mig att fotstegen är små och hala, och ett fall när man klipper de första bultarna inte är osannolikt.
 
Tycker de här diskussionerna är lustiga. Hade jag haft tid och grejer (ork och bultar) så hade jag satt in fler bultar på aktuell led, samt ett antal andra leder t.ex. direkta palmsöndagsleden och ev omöjliga väggen, som jag antar saknar bultar eftersom de inte fanns på den tiden. Jag tycker att det inte bara är starten som har långt mellan bultarna på aktuell led, även i mitten har jag för mig att det är lite väl långt för en sportled. Ledsolade och solade aktuell led för några veckor sedan, man kan bestämma själv hur man vill klättra även om det är bultar, de stör inte. Man borde choppa båtförankringsplatsen i ryssgraven innan man motsätter sig fler bultar på de där lederna :)

Nu är vi inne igen på diskussionen om mannen med borrmaskinen skall få bestämma. Kanske skall vi smälla upp "bolt ladders" lite överallt, bara för att det går? Jag äger trots allt både hammare och borrmaskin, tycker att en del leder är felbultade och behöver fler bultar. Men det ger mig sällan rättigheten att förstöra de leder och upplevelser som är.

Först fanns pitong, sedan kom clean climbing, sedan kom borrbultar, sedan sportklättring, inomhusklättring (görsäkert) och snart är vi inne i glorifierad topprepsklättring. Varje glidning åt det hållet är en utveckling som är svår att göra reversibel. Dessutom förlorar vi fler dimensioner. Ärligt talat så skiter jag i en fyraplusled jag aldrig kommer att klättra, men det är fortfarande inte okej att man bultar hur som helst på hur lösa grunder som helst. Det verkar som att det finns olika åsikter om leden, och de som bultar leder brukar (oftast) vara ganska duktiga på att bedöma vad som är riktigt och inte. Det är också en orsak till att man vill hålla antalet personer med borrmaskiner få.

Är första bulten så högt upp att det är säkert att falla med crashpad? Eftersom jag är anonym och inte har sett leden så ställer jag mig frågan. Sedan om fyraplusklättrarna tror att det är okej att klättra utan padda ser jag bara som en negativ utveckling - som säkert ger oss fler stukade fötter.

Sedan vill jag poängtera till Anna att jag tycker det är bra att hon ifrågasätter bultningen.

Jag ser inte det som positivt att vi skall förändra förutsättningarna på bergen för att göra klättringen attraktiv till nybörjare för att vi skall få fler klättrare. Gärna fler klättrare, men inte på det viset! Dessutom så tycker jag att klättrare skall fångas upp av förbundet och klätterklubbarna, för att de skall ta del av de mest demokratiska värderingarna vi har angående klättringen (exempelvis UIAA mountain ethic declaration). Folk som lär sig klättra på kommersiella gym och ger sig ut i naturen, utan att ha gått en grundkurs ser jag mest som problem. Det är mitt argument varför vi skall ifrågasätta bultning av leder i den här graden.
 
Om jag minns rätt så är padda överflödig men spottare önskvärd på det insteget. (För den som inte har god överkapacitet alltså. Och de som har det kan vi i det här fallet bortse från. Coolhetsfaktorn i att ta en run out på en borrbultad led flera siffergrader under dit max är... rätt begränsad.)

Mer intressant att diskutera är kanske tredjebulten då. Ett potentiellt markfall där är betydligt obehagligare.
 
Jag minns inte tredjebulten som ett problem, men det kan vara en kombination av dåligt minne och lite för nonchalant klättring. Dock kan man nog konstatera att om man så bara NÄSTAN faller i backen från en position mellan andra och tredje bult, så är det ju lite otäckt - leden är ju så flack att man troligen slår sig illa av ett långt fall, även om det inte går i backen.

Jag har väldigt svårt att se fördelar med att bulta leder av den här typen glest. Det behöver inte vara så himla tätt - ingen kommer t ex att vilja dogga leden bult för bult (.)), men om en sån här led har 2-3 bultar mer från början så ser jag ingen skada med det häller. Det kan innebära att fall bara ger små skrubbsår, och rent estetiskt gör det troligen mer om man målar hängarna än om man snålar på bultarna. Att bultningen är "irreversibel" kan ju dels ifrågasättas, och jag inser inte heller att det skulle vara ett stort problem med t ex 7 istället för 5 bultar på en sån här klippa. Djuren bryr sig inte alls, flanörer uppehåller sig inte där särskilt ofta, och kan i så fall störa sig mer på diverse gunnnebostängsel i dåligt skick, järnskrot som är gamla bryggfästen eller nåt eller motorvägsbron som dånar över berget en bit bort. Så, i det här fallet, vari ligger finessen med att dra in på en bult eller två?
Ingen skugga över FB, dock - utan honom hade det inte ens funnits nåt att klaga på! Och det är dessutom lika uppenbart som vanligt att oavsett hur bultningen hade gjorts hade det varit fel enligt någon klättrare...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.