onsight racket

men det snabbaste sättet att klättra borde väl vara att sätta bra säkringar där det behövs, istället för bra säkringar där det går?
Inte altid... Jag såg en kille som försökte on-sighta något på hans gräns. Han vågade inte gå på när det blev svårt utan hängde i alla sina halvt glest lagda säkringar. Jag klättrade samma led första gången någon vecka senare och satt nog bra många fler än han, men jag kom upp snabbare då jag bara klättrade på, trots att det var ganska svårt för mig med.

Nu har jag inte jag 18 kammar och 32 kilar när jag on-sight klättrar, men en kilset på varje sida och en bra bunt kammar med vissa dubletter. Jag vill ha vissa saker på bägge sidorna så att jag kan komma åt grejerna snabbt och enkelt med den lediga handen jag har, specielt om det är ett pressat läge. Bigbron (som jag lagt många gånger) hänger med ibland, men inte på on-sight försök på min gräns.

Även om man kan peta in en gul camelot kanske det finns en röd camelot-möjlighet någonstans i närheten.
Jo, men jag själv är av den sorten som behöver den bästa säkringen för det valde tillfället för att mitt psyke ska tåla att jag går på. Alla är väll olika, men ofta ser jag en säkring som funkar bäst på just en plats. Att lägga något som jag vet inte var det bästa gör inga bra saker för mitt gå på psyke.

Ofta vid on-sight klättring där man inte vet något på förhand om säkringsmöjligheterna så ser man inte altid exakt hur bred sprickan är 20 meter upp. Vet om man det, fine, men det är ju knappast ovanligt att man inte ser så högt.

Ja, den här tråden gäller just rack för on-sight klättring. Vet jag om säkringsmöjligheter innan eller har gjort leden tidigare så anpassar jag mitt rack till det, men är det on-sight där jag inte vet eller ser hela sprickan så tar jag med lite extra. Nästa gång du ser någon försöka on-sight tradda något svårt men inte vågar gå på utan hänger i sina säkringar så kan man ju fråga personen varför. Har denna säkrat för glest? Litar inte på säkringarna? Kanske denna person behöver en standplats under sig innan denna vågar gå på?

Nästa gång du klättrar något du gjort tidigare och säkrat lite glest, testa falla en bit äver senaste säkring utan att förvarna din säkrare. Vågar du göra det på en säkring som är en bra bit över den förgående, utan att backa upp den? Bra i så fall, men du är då tämligen ovanlig. Jag gör inte det, jag vill ha iaf två bomber säkringar rätt tätt om jag ska hoppa av... och jag tror att detta gäller de flesta om de skulle pröva fallträning med säkringen en bit under fötterna... Så varför skulle man inte vilja ha det på en hårdare on-sight försök? Jag tror att mångas on-sight klättringar är så väl inom vad de klarar av att de inga behöver säkra tätt för de kommer inte att falla. Rädslan att falla på egna säkringar är så stor att de helt enkelt aldrig faller, och de säkrar där efter.

Hursomhelst är "rack" inte ett låneord från engelskan. Det finns andra främmande språk.
Jag har inte skrivit att själva ordet är ett låneord, utan att användningen av ordet som uttryck för att beskriva just klätterutrustningen man har med sig är lånat.
 
Rack för ställ för verktyg osv. finns belagt i svenskan sedan 1700-talet, men lånades kanske in från lågtyskan? Jag är inte säker, kanske är "rack" av gemensamt indoeuropeiskt ursprung? Enligt m-w.com lånades "rack" in till engelskan från medeltids-holländskan.

Hursomhelst är "rack" inte ett låneord från engelskan. Det finns andra främmande språk.

I lågtyskan tror jag man bara kommer nära rack genom betydelsen att ta bort avfall eller orenlighet. (lågtyskans racker, person som för bort avfall och as.)

Ur fornsvenskan finns dock rack (fsv: rakke, isl: rakki), som avser den ring varmed rå är fästa vid masten. Märkligt nog anses detta springa ur fsv. rakke, isl. rakki för hund, hanhund eller hanräv.
 
Har aldrig hört att någon klättrar på Omegas link cams. Hur kommer det sig? Har tyckt det vore ett perfekt onsightverktyg?

1. dom är dyra
2. dom är tunga
3. de måste placeras selektivt (så att de redan från blrjan sitter rätt i fallriktning)

men jag tycker att de är sköna att ha med pga sin omfång (fast jag hör till sorten som rackar allt plus diskbänken)
 
Har aldrig hört att någon klättrar på Omegas link cams. Hur kommer det sig? Har tyckt det vore ett perfekt onsightverktyg?

Hittade två fastklämda linkcams på Dirdalsveggen i helgen (och några kilar här och där). Fick mig att undra om de är lätta att trycka in för långt? Eller var det ett sammanträffande?

Jag är lite skeptiskt mot alltför komplex mekanik (många delar som kan falera), men skulle gärna äga en för tex alpin eller isklättring där man inte vill ha med hela klippracket utan tror att det kan bli nån enstaka kamplacering i okänd storlek.
 
Det är inte så att alla leder har 100% fallpotential hela tiden... När det inte är fallpotential så säkrar jag... när det är fallpotential eller jag ser att det kommer att bli en run-out så säkrar jag mer. Jag är faktiskt ute för att klättra och inte för att säkra. Det är dumt att släppa för att falla på en säkring bara för att man vill skoja med sin kompis.
 
att falla avsiktligt i en säkring skulle för mig kännas som att missbruka det ömsesidiga förtroende som (ofta) finns mellan mig och min utrustning ("om jag gör mitt bästa, så gör ni ert bästa, ok?")

det står inskrivet i den kedja av små kontrakt som följer mig i kölvattnet upp för väggen.
 
Två karbiner och en 60 slinga kallas för slingdraw.

Det är bara att rationalisera bort vad du aldrig använder men jag skulle först och främst säga låt dina hexor ligga i ryggsäcken, dom är tyngre än du tror och så låter dom illa. Kilar, skaffa ett set DMM offsets och ta dom istället för ditt andra set kilar (5 istället för 11). Har du dubletter på friends, lägg dubletterna. Har du inte wire qds skaffa det, skaffa en eller två DMM revolver karbiner och sätt på änden av qds eftersom dom gör att allt känns lättare iom repdraget. Tre låsbara (inkl din hms) och två vanliga karbiner, en 240 och en 120 slinga och ev en extra 120 vid multipitch räcker till allt. Skaffa halv rep om du inte har eftersom lite repdrag väger mer än ett helt rack.

Klättrar man multipitch är det ju bara för andremannen att ta upp saker man inte behöver första replängden men kan vara bra att ha. Sen är det ju bara att se hur leden ser ut, ser den ut som den här är det bara att ta ett par medelstora friends och skippa resten (fast sätta dom på ett bättre ställe)

3359055281_8422d168d9.jpg
 
Bra försök, men nej.. Hela poängen med att välja racket är att välja rack per led. Det du beskrev är ungefär det man alltid skall ha i väskan, typ "onsight-väska". Sedan är det inte ovanligt att microkilar/småkilar/småkammar eller microkammar behövs. På samma sätt som att offwidth-kammar kan behövas... Om nu dmm offset-kilar är så bra, kan man inte bara ta mellanstora wallnuts istället? och skippa strl 1-3 och 9-11.. 5 kilar istället för 11 :)
 
Trådstartaren frågade ju efter onsight rack.

Man skulle kunna skippa mellanstora wallnuts men jag tar hellre både och eftersom offsets passar i andra sprickor än wallnuts. Vill man spara vikt kan man ju alltid ersätta 1-6 wallnuts med WC superlight rocks. Mikrokilar och -kammar väger inte mycket men man behöver inte ha dubletter av dem heller i regel. När jag utgår från mitt rack som är ungefär vad jag beskrev så väger det inte så mycket även om man tar allt. Vad jag sett ute är att folk helt enkelt har för mycket saker med sig från första början innan utrensningen, framförallt när man kommer klinkande med ett helt set 3-11 rockcentrics så blir det löjligt. Jag är inte överdrivet förtjust i hexor som ni kanske märker
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weyland Trad onsight? Klättring allmänt 11
fiskbulle666 flash eller onsight? Klättring allmänt 4
thelleberg onsight?? Klättring allmänt 3
Pandan Märkning av racket Klättring allmänt 23
jocoi Organisera racket Klättring allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.