onsight racket

Lustigt att läsa att folk klättrar trad på quickdraws. När har det blivit ok? Inte ta med slingor? Hur förlänger ni för att minska repdrag? En del av det ni skriver är helt främmande.
 
QD är väl ett namn på alla mellanslingor med karbiner i varsin ände, aka Runners. Själv kör jag med 6 "alpinQD", 60slingor that is, och resten 20cm sportisar. Tycker sportslingorna är bra på raka leder där läggen inte behöver förlängas.
2 120slingor är bra att ha med.

Ang skruvkarbiner och prussikar så gick jag kamraträddningskurs 1 å 2 nyss, och insåg att man löser problem betydligt enklare om man har minst 3 prussikar och 4 skruvisar på selen. Helst mer, men det kändes som ett minimum. Cordeletten däremot, kan nog bytas mot en 240 dyneema på de flesta turer, om hängande stand blir aktuellt.
Att bygga stand av repet är snabbt och smidigt, gör jag alltid på enrepors. Dock skulle jag inte bygga hängande av repet, pga clusterfuckeffekten
 
Lustigt att läsa att folk klättrar trad på quickdraws. När har det blivit ok? Inte ta med slingor? Hur förlänger ni för att minska repdrag? En del av det ni skriver är helt främmande.

Beror förstås på leden, men i vanliga fall har jag ett par 60 cm slingor med karbiner, plus quickdraws. Quickdraws finns ju i varierande längd, och i många fall räcker de korta gott och väl. Men som sagt det beror på led. På Villskudd gäller ju ett par 120 cm och flera 60 cm. Minns repdraget från min första lead på den, och Janne Ekfeldts hojtande från marken: "Tänk alpint, Liungman, tänk alpint!"
 
Lustigt att läsa att folk klättrar trad på quickdraws. När har det blivit ok? Inte ta med slingor? Hur förlänger ni för att minska repdrag? En del av det ni skriver är helt främmande.

Jag har till och med förlängt på sportvis, det vill säga ta bort en karbin och klippa quickdraw i quickdraw :)
 
Ang skruvkarbiner och prussikar så gick jag kamraträddningskurs 1 å 2 nyss, och insåg att man löser problem betydligt enklare om man har minst 3 prussikar och 4 skruvisar på selen. Helst mer, men det kändes som ett minimum. Cordeletten däremot, kan nog bytas mot en 240 dyneema på de flesta turer, om hängande stand blir aktuellt.
Att bygga stand av repet är snabbt och smidigt, gör jag alltid på enrepors. Dock skulle jag inte bygga hängande av repet, pga clusterfuckeffekten

I ett räddningsscenario kan du nästan uteslutande använda vanliga karbiner, som du ändå har på quickdraws, kilpetare osv... prussik-snören kan rackas på kritpåsen, då glöms de aldrig :)
 
I min värld består en quickdraw av en sydd bit slinga med två öglor som håller karbinerna någorlunda på plats. Har fått lära mig att inte använda dem på annat än fasta säkringar. Som exempel kallar jag inte en 60 cm dyneema rundsling med två karbiner för qd? Anledningen till att min definition av quickdraws inte ska användas är att de är styvare och påverkar placeringarna mer än slingor och karbiner, både i lyft och bryt. Enligt uppgift var Göran Kropp noga med att poängtera detta. Enligt annan uppgift dog han också på quickdraws även om orsaken har diskuterats.

@embl: Tänk om man klättrar i Elbsandstein? Då lämnar man kritpåsen hemma. Sen när man hänger där kommer man på...jävlar...mina prussikar. Då har man förvisso gott om snöre med sig då det är det enda man får sätta i berget.
 
I min värld består en quickdraw av en sydd bit slinga med två öglor som håller karbinerna någorlunda på plats. Har fått lära mig att inte använda dem på annat än fasta säkringar. Som exempel kallar jag inte en 60 cm dyneema rundsling med två karbiner för qd?
Det gör jag, och många andra skulle jag tro. Vad kallar du det? "Två-karbiner-med-en-slinga-emellan"?

Jag använder korta QD rätt ofta, på kortare eller raka leder, och där säkringen inte är så känslig att hoppa ur.
 
Alpine quickdraws ...

Alpine quickdraws har redan nämnts tidigare i tråden och är ju ett ganska vedertaget begrepp för just "två karbiner med en slinga emellan". Om jag inte missminner mig tar ju till exempel Freedom of the Hills upp dessa ...

Vanliga sportQD är väl för övrigt en ganska vanlig syn på raka linjer/delar av linjer utan överhäng. Jag tror inte att det är så många som ser något konstigt i det.

För övrigt: Jag rackar med 2-4 alpine QD och resten sport QD. Men naturligtvis beror det på leden ..,
 
I ett räddningsscenario kan du nästan uteslutande använda vanliga karbiner, som du ändå har på quickdraws, kilpetare osv... prussik-snören kan rackas på kritpåsen, då glöms de aldrig :)

Smart tips med kritpåsen. Tar med mig det.

Ang skruvisar: det får väl vara en magkänslegrej, som varierar från folk till folk hur mycket man pallar. Men allt går att lösa utan, man får bara vara lite vaksam på sina vajergrindar, så fixar det sig.
Det är också just grejen med skruvis: Stäng den och glöm den.

För mig känns det tryggt att ha några, särskilt i ett stand i räddningsläge, då det blir en jäkla massa karbiner som ska ligga å skava mot varann. Däremot behövs de ju inte till prussikarna å allt annat som är i konstant spänn.

Köpte nån dmm-historia nyss, som knappt vägde nåt. Då tar jag hellre fler såna skruvisar och lär mig att inte racka fullt inför varje led. Eller skita ordentligt innan jag klättrar, så spar man ett kilo :)

240-dyneema-slingor väger inte så mkt som en cordelette av repsnöre t.ex, men båda passar väl på olika typer av turer.
 
Extenders är väl något som nimmer mer om alpina qd's. Har kollat upp och finner bara att det ska vara dogbone i qd's. Det viktiga i frågeställningen var säkerhetsfaktorn och inte att diskutera definitioner. Tycker det är tydligt att vi pratar olika språk men är tekniskt överens.

Hur många är det som har dynamisk kosvans med sig? Har alltid kört med slinga men slutade i samband med att jag lärde mig grottningstekniker. Rycket blir ordenligt i statiska saker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weyland Trad onsight? Klättring allmänt 11
fiskbulle666 flash eller onsight? Klättring allmänt 4
thelleberg onsight?? Klättring allmänt 3
Pandan Märkning av racket Klättring allmänt 23
jocoi Organisera racket Klättring allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.