Retrobulta Direkta Palmsöndagsleden, Häggsta?

Man får ett visst perspektiv på syftet och utvecklingen av pitonger om man läser Camp 4 av Steve Roper. Eller genom att prata med de svenska klättrare som klättrat på den tiden då pitonger ingick som en nödvändig del i racket. Dessa klättrare kan ibland vara på leden bredvid din...
För mig som inte förstår vad du pratar om, kan du utveckla?
 
numera används pitonger - får man hoppas - bara vid aidklättring, så bevare oss för att göra tradleder i ursprunglig stil på det sättet.

men man rensar dom alltså efter sig, av samma skäl som man rensar kilar och kammar; pitongerna är ju en begränsad resurs som ska räcka hela vägen upp, eller åtminstone återanvändas på nästa led.

det finns ett skäl till att någon har uppfunnit "funkness devices".

kilar utvecklades ju bland annat för att vara direkta pitongersättare, för att slippa förstöra berget i onödan.

och med tanke på att "a peg can only be trusted on the day it was placed" så kan man inte med bästa vilja i värden sätta likhetstecken mellan pitong och bult.
Nu menade jag inte på något sätt att en pitong är likvärdig en bult i trovärdighet, utan enbart att en efterlämnad pitong egentligen har samma syfte som en bult. Plockar man dom däremot med sig är det en annan sak, men nu diskuterade vi väl gamla pitonger som lämnats sedan länge. I så fall ser jag inget problem att som ett första steg plocka bort dom. Vad man därefter gör i nästa steg är något annat. Går det t ex att säkra naturligt med dagens utrustning? Etc.

Dessutom så är en pitong medvetet inslagen i berget och skadan som följer tror jag också alla är medvetna om. Därför den lite lätt dumdristiga jämförelse med chipping ;) Kanske ska leta upp tråden med knutar som säkringar igen. Det skadar i alla fall inte berget :)
 
För mig som inte förstår vad du pratar om, kan du utveckla?
Läs boken Camp 4. Det är en lite historisk beskrivning av hur klättringen i Yosemite utvecklats, och då utgöres en relativt stor del av det tekniska av just pitongerna. Det är även så att man förstår detta med hur etikdiskussionerna oundvikligen kommit att uppstå i och med att olika människor har olika syn på vad som är viktigt när man klättrar. (Borrbultarna dyker ju också upp i boken.)
Självklart beskriver detta hur man sett på saker och ting på ett ställe - medan man ev har annan syn på andra stället.

Så för att få en lokal förankring både till rådande etik - och för all del till specifikt de pitonger som man stöter på på sin klippa, så kan det vara en god idé att tala med äldre klättrare som varit med på den tiden då pitonger var standardsäkringar. Min erfarenhet är att de klättrare som slagit pitongerna har en allt annat än sentimental eller nostalgisk syn på dem. Snarare kan det låta "ta bort skiten, och sätt riktig bult istället så folk inte slår ihjäl sig". Kanske har det också att göra med att om man nått en lite mer aktningsvärd ålder så har man insett att det inte finns odödliga klättrare - och att de dödliga kanske inte är utrotningshotade, men ändå saknas djupt när de trillar i backen.

Pitonger är i första hand ett historiskt hjälpmedel och det kanske är lättare att ha en rättvis syn på dem om man har det historiska perspektivet.

Det tekniska perspektivet kan man få här: http://thebmc.co.uk/Feature.aspx?id=2887
 
Jag undrar eftersom det är så starka åsikter kring bultning av denna leden. Av er som inte vill ha leden bultad; Brukar ni klättra leden ofta eller har ni planer på att leda den i nuvarande skick så att bultarna då skulle sitta i vägen? Personliga skäl eller principfråga?

Mvh,
Mycket aktiv klättrare
(med mycket aktiv klättrare menas att jag läser och skriver mycket om klättring på internetforum ;) )

Ps. Själv tänkte jag bulta upp stålfinger i Tunaberg, det blir så svårt att säkra när jag drytoolar. Yxor och stegjärn hamnar ju i samma placeringar som säkringarna ska sitta i. Skojar såklart om det inte är tydligt.
 
När det gäller just Häggsta kommer en aspekt in som sällan är så tydlig när det gäller andra klippor. Och det är det faktum att Häggsta är så gammal som klätterklippa, att det finns nåt slags historiskt värde. Sen kan man ju fundera om det gäller även leder som är gjorda på t ex 80-talet - eller om det mest gäller de gamla klassikerna från åtminstone hampatiden?

Vidare kan man ju fundera om det är estetiska skäl som gör att moderna bultar skulle störa på en klassisk klippa/led. Då kanske limbultar vore bättre än expander?

Och återigen, om det ska vara ett bevarande av historia och traditioner - så borde ju de klassisk lederna klättras med nyslagna pitonger. Vilket andra menar är ett större övergrepp på klippan i och med att den då eroderar snabbare än annars...
 
Vilket är något som kanske borde testas på en mindre synlig led.
Men i princip handlar de om att limma/cementera fast nya pitonger i de gamlas ställe. Leden ser fortfarande "gammaldags" ut, men pitongernas livslängd förbättras förmodligen drastiskt.

Haha :) Suveränt förslag !

(Väntar bara tills folk börjar limma fast wallnuts, med hänsyn till att de minsan är trad-turer)

Det hände i storbrittanien att en (okänd?) klättrare chippade fram perfekta kam-placeringar. Leden blir ju välsäkrad, trots att inga bultar användes. Visserligen fick klättraren mycket kritik (hittar ej artikeln eftersom jag inte googlar just nu) men jag tycker det känns relevant i sammanhänget. Om leden måste vara en tradled, men till varje pris vara säker, borde inte ni stockholmare klara av att banka i och ta ur pitonger tills leden är förstörd till den grad att ni kan börja säkra med aliens? :)

Edit igen: http://gripped.com/2010/07/sections...acements-the-future-of-british-trad-climbing/
 
Det här är naturligvis leder av riksintresse, så vad vi diskuterar är naturligtvis hur vi ska kunna få det att bli säkert när alla landsortsbor kommer för att få klättra dessa pärlor.

Stockholmarna har ju förstås redan gjort lederna. Men du är välkommen att komma och kika på både Häggsta och Örnis nån gång.
 
Jag undrar eftersom det är så starka åsikter kring bultning av denna leden. Av er som inte vill ha leden bultad; Brukar ni klättra leden ofta eller har ni planer på att leda den i nuvarande skick så att bultarna då skulle sitta i vägen? Personliga skäl eller principfråga?

jag bangar f.n. på just den leden för att jag inte har tillräckllig tilltro till mina fötter, men har inga problem att avstå den för andra leder som passar min förmåga bättre.

bultning är i allmänhet litet finesslöst, tycker jag.

för renodlade sportklippor är det väl ok att med brute force tvinga sig på klippan, men det borde i min mening hållas i sportreservat.

men jag använder bultar när dom finns, så jag är inte fundamentalist.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.