Off-set kilar?

Varför verkar alla gilla dessa så mycket?

Borde dom inte i allmänhet vara ett sämre alternativ då dom har mindre yta mot berget i dom flesta situationer? Eller är det så att dom flesta allmänt i vidgande sprickor där dessa har sin styrka?

Eller är det för att dom är lätta att avlägsna? Använder någon dom och varför gillar ni dom?

Ofta så får jag känslan av att det handlar mer om skryt-faktorn, att man har något som är annorlunda och speciellt.
 
Vet inte om jag egentligen kan förklara varför.

Men mina 50 öre är att de i de allra flesta fall har större anläggningsyta mot klippan än vanliga kilar.

I mitt fall handlar det inte om någon skrytfaktor nej.. det har jag big bros och ballnutz till.

Jag använder i princip aldrig några andra kilar än off-sets och ser ingen anledning till att göra det heller.


Try off-sets and you´ll never go back!
 
Nu var det ju precis sådana som dig Petter som jag pratade om... Du vet sådana där som låter mycket mer än vad dom borde och av alla andra framstår som, ja mindre beundransvärda. ;)

Bättre beläggningsyta, är den delen som jag inte är med på, antingen så klättrar du då bara utvidgande sprickor, eller så har du för det mesta en mindre yta mot berget då endast en mindre del av din kil har kontakt med berget.

Några andra lite mer erfarna och lite mer intressanta åsikter? (Utan jag klättrar hårt i utby, med massa som är marginellt sämre än mig attityd)
 
Min uppfattning (som bara kommer ur väldigt lite egen erfarenhet och från vad jag hört och sett) är att offsets i allmänhet endast är ett komplement till ett eller flera set standardkilar. Ibland hör jag att vissa klippor är mer offsetvänliga än andra och råkar man klättra mycket där så blir såklart offsets vanliga och hyllade. Sen tror jag att det på en del svårare leder också kan vara mer svårsäkrat och att det då kanske bara finns ett bra ställe att peta in en kil och att det då råkar vara en offsetkil som passar bäst (vilket naturligtvis gör dem oumbärliga om man ska klättra just den leden men kan också utnyttjas för att skryta med hur duktig man är).
 
Nu var det ju precis sådana som dig Petter som jag pratade om... Du vet sådana där som låter mycket mer än vad dom borde och av alla andra framstår som, ja mindre beundransvärda. ;)

Bättre beläggningsyta, är den delen som jag inte är med på, antingen så klättrar du då bara utvidgande sprickor, eller så har du för det mesta en mindre yta mot berget då endast en mindre del av din kil har kontakt med berget.

Några andra lite mer erfarna och lite mer intressanta åsikter? (Utan jag klättrar hårt i utby, med massa som är marginellt sämre än mig attityd)

Ok, jag har ingen lust att ge mig in i någon svårtydd halvironisk pajkastning med en anonym profil.. Men det är tråkigt att du fått en så tråkig bild av mig. Jag tänkter bara svara seriöst på seriösa frågor.

Angående anläggningsyta så är min erfarenhet att sprickor väldigt ofta inte är perfekt parralellt kilformade, utan just lite off-set. Det handlar inte om att jag bara klättrar flare-sprickor, för i en "äkta" flare-spricka går det oftast inte att lägga kilar alls.

En offset har ju dessutom fler möjligheter eftersom den just har olika vinklar beroende på vilket håll man lägger in de i sprickan.

Ser fram emot att få höra mer erfarna och intressanta åsikter.
 
Absolut, ser nyttan i dom som ett komplement och köper helt att det finns säkert placeringar där dom passar perfekt, speciellt där vanliga passar mindre bra. Även att det skulle finnas offset vänligare områden tycker jag låter bra, men funderar även lite på hur ett sådant område skulle se ut.
Jag tänker som tex utby här i Göteborg, ofta mycket knoppar som kan göra placeringen svårare med vanliga kilar, men där ifrågasätter jag om en offset är ett bättre val bara på grund av att den är lättare att placera.

Men håller med dig i stort i dit resonemang, tack!
 
Dmm brass offset köpte jag tre stycken för att prova och blev kär i dem. För just de storlekarna så fungerar de riktigt bra! (Men jag har också imps tre storlekar, som jag sätter där inte offsetkilarna passar).

Men första gången jag köpte offsetkilar köpte jag Rock Empire Offset-kilar. De är verkligen jättedåliga!

Dmm wallnuts är offset på "bredden". Eftersom jag vet om det så använder jag de placeringarna då.

Problemet med offsetkilar tycker jag framförallt att de inte ligger lika stabilt som vanliga kilar, som har en konkav och en konvex yta.
 
@Petter:
Större placeringsmöjligheter kan jag ta som ett seriöst argument, det jag ifrågasätter med det är om det då är att räkna som sämre placeringar med mindre anläggningsyta än en vanlig kil. Jag har lite svårt att se att "man" kontrollerar en offsets placering så att den har full anläggningsyta. Min uppfattning är mer att då "man" får in den och den fastnar där man kanske inte fått in en vanlig kil så räknas den som fullgod.

Håll dig till goda argument så gör jag det med...
 
@Petter:
Större placeringsmöjligheter kan jag ta som ett seriöst argument, det jag ifrågasätter med det är om det då är att räkna som sämre placeringar med mindre anläggningsyta än en vanlig kil. Jag har lite svårt att se att "man" kontrollerar en offsets placering så att den har full anläggningsyta. Min uppfattning är mer att då "man" får in den och den fastnar där man kanske inte fått in en vanlig kil så räknas den som fullgod.

Håll dig till goda argument så gör jag det med...

Varför har du hakat upp dig vid att den har mindre anläggningsyta? En offset är givetvis precis lika stor som en vanlig kil i samma storlek :)
Och sen får man väl utgå ifrån att man kontrollerar en offset-kil lika mycket eller lite som man kontrollerar en vanlig kil eller? alla vanliga kilar sitter inte heller perfekt.
Det är faktiskt rätt lätt att kolla en offset, för om den sätter sig dåligt och bara ligger an mot den bredaste sidan så går det oftast väldigt lätt att vicka den fram och tillbaka. Medans den sitter väldigt stabilt om man satt den bra.

Hoppas ni förstår det där sista, det är lite svårt att förklara i text.


Jag håller mig alltid till goda argument... förutom när jag är sarkastisk eller ironisk
 
Dmm brass offset köpte jag tre stycken för att prova och blev kär i dem. För just de storlekarna så fungerar de riktigt bra! (Men jag har också imps tre storlekar, som jag sätter där inte offsetkilarna passar).

Men första gången jag köpte offsetkilar köpte jag Rock Empire Offset-kilar. De är verkligen jättedåliga!

Dmm wallnuts är offset på "bredden". Eftersom jag vet om det så använder jag de placeringarna då.

Problemet med offsetkilar tycker jag framförallt att de inte ligger lika stabilt som vanliga kilar, som har en konkav och en konvex yta.

Att använda vanliga kilar på offset sidan gör jag med när placeringarna tillåter det, känns som ett bra sätt att få ut mer av dom, men jag hade i allmänhet sagt att det gör placeringarna lite sämre.
Vilka storlekar köpte du på DMM? Och kan du förtydliga lite varför dom fungerar riktigt bra?
Att dom oftast inte ligger lika stabilt håller jag dock med dig om.
 
Varför har du hakat upp dig vid att den har mindre anläggningsyta? En offset är givetvis precis lika stor som en vanlig kil i samma storlek :)
Och sen får man väl utgå ifrån att man kontrollerar en offset-kil lika mycket eller lite som man kontrollerar en vanlig kil eller? alla vanliga kilar sitter inte heller perfekt.
Det är faktiskt rätt lätt att kolla en offset, för om den sätter sig dåligt och bara ligger an mot den bredaste sidan så går det oftast väldigt lätt att vicka den fram och tillbaka. Medans den sitter väldigt stabilt om man satt den bra.

Hoppas ni förstår det där sista, det är lite svårt att förklara i text.


Jag håller mig alltid till goda argument... förutom när jag är sarkastisk eller ironisk

Förstår precis vad du menar med kontrollen.

Även om offseten är lika stor som en motsvarande vanlig kil så skulle jag tro att i dom flesta fallen så kommer en placering att ge mindre yta av kilen mot berget och därför att jag hakar upp mig på det är för att det är en av dom viktigaste anledningarna att placeingen kommer att hålla. Mindre yta mot stenen = större chans att placeringen faljerar.

Bra, håll dig till dina goda argument och undvik dina sarkastiska och ironiska sidor... Dom får dig att framstå mindre... ja mest mindre...
 
Att använda vanliga kilar på offset sidan gör jag med när placeringarna tillåter det, känns som ett bra sätt att få ut mer av dom, men jag hade i allmänhet sagt att det gör placeringarna lite sämre.
Vilka storlekar köpte du på DMM? Och kan du förtydliga lite varför dom fungerar riktigt bra?

Vänta lite nu. nu måste vi sortera ut äpplen och päron
Att tvärställa en kil ger givetvis mindre anläggningsyta, men tvärsidorna på en vanlig kil är inte offset, de är lika parallella som den "vanliga" sidan.
En offset-kil är off-set på alla håll, och när man lägger den med de breda sidorna mot berget så har den ungefär lika mycket anläggningsyta som en "vanlig" kil.

Kan väl hålla med om att tvärställda kilar åtminstone i de mindre storlekarna är lite sämre än traditionella placeringar.

Jag kör med ett fullt set av peenuts och fullt set dmm offsets. tycker det är ett riktigt bra rack. men de 2-3 minsta peenutsen kan man nog skippa om man inte vet med sig att man lägger mycket smått.
Kan tyvärr inte "förklara" mer varför jag tycker dom ligger bra än att jag med min tveksamma erfarenhet tycker att de ÄR bra.


Edit: Gick lite för snabbt där... såg först nu att det inte var mig du citerade... men svaret får stå kvar ändå.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.