Det värsta du har sett

några varv runt trädet och ett dubbelt halvslag om egen part är förmodligen starkare än både åtta och pålstek direkt runt stammen, eftersom knuten inte behöver ta nån belastning att tala om och repet inte har några kinkar på den del som belastas.
Man ser inte på videon hur han gjort, det kan lika gärna vara ett dubbel halvslag han gjort runt trädet och sedan gjort stopp knut.

Jag läste någon gång på internet om "no-knot-knot".. .Den gick ut på att man virade repet cirka tre varv runt trädet (minst tre), jag har provat det flera gånger - och repet har aldrig flyttat på sig! (Men jag sätter fortfarande en extra åttaknut runt den aktiva änden för "säkerhets skull".)
Det är altid kul att lära sig något nytt, men varför inte göra ett dubbelt halvslag runt trädet? Det tar ju inte mer rep än att bara vira repet tre varv, det tar inte längre nämnvärt längre tid och det borde vara säkrare?
 
"Borde vara säkrare" är en attityd jag är lite skeptisk till, antingen så håller det eller så håller det inte. Sedan är det strunt samma om det håller för 10kN eller eller 37kN... Min åsikt. Jag tycker det är svårt att slå ett dubbelt halvslag runt ett träd. :) (Jag har hittills använt åttaknuten men funderar mer och mer på pålstek)


Vad jag menar är att oavsett om man har ett ankare som håller eller ett ankare som "VERKLIGEN" håller så finns det fortfarande andra objektiva faror med sporten.
 
varför inte göra ett dubbelt halvslag runt trädet? Det tar ju inte mer rep än att bara vira repet tre varv, det tar inte längre nämnvärt längre tid och det borde vara säkrare?

jag såg plötsligt framför mig hur man lägger upp de två öglorna och sen klänger upp i trädet för att släppa ner dem kring stammen :)

en annan fördel med att slå några varv innan man gör knuten är att repänden man knyter med är avlastad då - men det är kanske mer intressant om man typiskt har en båt som rör på sig i andra änden av repet.
 
"Borde vara säkrare" är en attityd jag är lite skeptisk till, antingen så håller det eller så håller det inte. Sedan är det strunt samma om det håller för 10kN eller eller 37kN...
Vad jag menar med "borde vara säkrare" är att jag inte känner till hur säkert det är att endast vira tre varv. Dubbelt halvslag är beprövat och säkert, men jag kan inte säga att virning är osäkert för jag känner inte till hur bra det funkar, och kan därför inte påstå till 100% att dubbelt halvslag är säkrare. Den är ju egentligen bara en annan typ av virning, ett varv mindre men med låsning.

Jag tycker det är svårt att slå ett dubbelt halvslag runt ett träd. :) (Jag har hittills använt åttaknuten men funderar mer och mer på pålstek)
Åttan är jobbig om man behöver justera längden, det är enklare med pålstek... Men jag tycker att det är allra enklast med dubbelt halvslag.

en annan fördel med att slå några varv innan man gör knuten är att repänden man knyter med är avlastad då - men det är kanske mer intressant om man typiskt har en båt som rör på sig i andra änden av repet.
Men det här gäller dubbelt halvslag också... Dubbelt halvslag runt ett träd är ju egentligen inte en knut, det är bara en typ av virning. Sen är repändan avlastad och du kan göra hur många stopknutar du vill.
 
Dubbelt halvslag runt ett träd är ju egentligen inte en knut, det är bara en typ av virning. Sen är repändan avlastad och du kan göra hur många stopknutar du vill.

det är rimligt att tro att ett dubbelt halvslag direkt runt stammen är ungefär lika starkt som att vira repet runt några varv, det blir ju ingen skarp böj på den belastade delen av repet.

men att kunna pilla in den lösa änden under den bärande parten medan den är belastad är ganska omöjligt.

fast det behövs ju inte helller när man bygger klätterankare.
 
http://www.youtube.com/watch?v=nANgddfbkb8 om man följer scoutens scenario (verkligen troligt) och kastar ner ett rep till någon som skall räddas, den som räddas kan youtube-läxan, och sedan springer du som räddar runt trädet några gånger :) Då fungerar det inte att använda dubbelt halvslag minsann!
 
Jag ser inga hinder för att lägga dubbelt halvslag i fallet ovan.
Däremot tycker jag scouten är dålig på att räkna händer...

Den där pålsteken går dock att göra med en hand också, det är bara att dra ur högerhanden ur öglan. Dock är lätt att steken blir "vrängd" när man är klar - vilket i och för sig innebär att man kan justera den så att den är tajt kring t ex midjan - men det är ju nödvändigt att man vränger knopen rätt när man avslutar.
 
men att kunna pilla in den lösa änden under den bärande parten medan den är belastad är ganska omöjligt.
Du för ju den lösa ändan under en bärande parten innan den blir just bärande. Klart, detta kräver att du kan hålla emot kraften med en hand efter att ha virat repet ett varv runt trädet. Då kan du vira nästa varv med repet i andra handen och föra repet in under den biten du håller ut. Visst, jobbigare ju mer vikt du har i repet, men efter ett varv runt ett så tjock träd i videon så är friktionen nog tillräckligt hög för att man ska kunna hålla emot kroppsvik med en hand... Du kan ju knappast säga att det är ömöjligt... I så fall kan jag lika gärna hävda att din metod är omöjlig för att du inte fixar att vira repet tre varv runt trädet när du försöker att förtöja en full oljetanker som driver ut och belastar repet.

http://www.youtube.com/watch?v=nANgddfbkb8 om man följer scoutens scenario (verkligen troligt) och kastar ner ett rep till någon som skall räddas, den som räddas kan youtube-läxan, och sedan springer du som räddar runt trädet några gånger :) Då fungerar det inte att använda dubbelt halvslag minsann!
Haha... Nej, då skulle jag nog inte köra med ett dubbelt halvslag på en gång... Tre / fyra varv runt ett träd går ju fortare, men sen kan göra ett dubbelt halvslag efter det om den som ska räddas är säkrad :)
 
back on topic

http://www.youtube.com/watch?v=nANgddfbkb8 om man följer scoutens scenario (verkligen troligt) och kastar ner ett rep till någon som skall räddas[...]

skulle inte vilja halka, eller att räddarna börjar dra i repet (eller vind/vågor tar tag i räddarbåten) runt 1:05 - det är ingen bra idé att ha handen genom öglan.

han påpekar ju dessutom flera gånger att man inte har kontroll över den andra änden av repet.

om man ligger i vattnet är det ingen bra idé att ha repet kring midjan heller, då riskerar man att knäckas på mitten när dönickarna i motorbåten försöker bogsera in en till land alldeles för fort.

föreställer mig, utan att ha någon förstahandserfarenhet, att öglan i ett bergsscenario automatiskt åker upp i armhålorna, så att det inte är samma problem där, iaf om man inte har slagit öglan för tajt - men det är alltså en spekulation.
 
Ny variant av dubbelrep

Klätterhallen i Les Houches, Chamonix. Året var 2003:

Johan (min nuvarande primära klätterpartner för övrigt) ledde en lång led som slutade en bit in i taket. Med några få klipp kvar innan toppkarbinerna tog det plötsligt stopp - han fick inte mer rep.

Samtidigt, ca 15 meter nedanför:

Tomas försökte febrilt ta reda på varför han inte kunde ge mer rep till Johan. Efter några stressiga sekunder insåg han, och alla vi som tittade på, att säkringsmannen bredvid befann sig i precis samma situation...

Johan och grannklättraren hade alltså lyckats knyta in sig i samma rep och börjat klättra ungefär samtidigt. Resultatet blev att båda klättrarna satt fast 15 meter upp, samtidigt som Tomas och grannsäkringsmannen stod en meter ifrån varandra med ett sträckt rep mellan sina selar. För att göra saken än värre så var det några meter sedan Johan klippte senast och det gick inte att klättra ned (överhäng), så han fick vackert hålla sig fast (hade varit intressant att se säkringsmännen hantera ett fall där...) medan en drillad fransman fick klättra upp med ett extra rep.

När Johan väl kom ned igen var han ganska ordentligt pumpad... och smått skräckslagen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6
Visenten Har någon testat High Sports krita? Klättring allmänt 4
robinhaag Har du tråkigt?! Klättring allmänt 1
GustavOh Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat? Klättring allmänt 16
seon Vad har betytt mest för klättringens utveckling? Klättring allmänt 38
Luluck Hur många säkringar har släppt för dig? Klättring allmänt 20
seon Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop Klättring allmänt 20
johnliungman Har vi UIAA-gradering i Sverige? Klättring allmänt 18
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
FR123 Vad har ni för mål i sommar? Klättring allmänt 3
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
ninapenda syrrans make har köpt en bar på dominikanska.... Klättring allmänt 3
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
dredds Någon som har koll på store strandåtind i Norge Klättring allmänt 3
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
baja_maja Har någon testat de nya wallnutsen? Klättring allmänt 10
_andreas_ Nån som har koll på krafter? Klättring allmänt 8
Milosz Har du tips om Australien? Klättring allmänt 11
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
PeAC spindelmannen har gjort det igen Klättring allmänt 9
jaffo Nån som har klättrat i Spanien Klättring allmänt 2
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
Mezzner Har längden betydelse? Klättring allmänt 19
Mezzner Har någon en Stockholmsförare över? Klättring allmänt 0
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Klättring allmänt 0
nilsson213 Har någon klättrat i Grekland? Klättring allmänt 0
Har Kropp någon agentur Klättring allmänt 1
Detta har du letat efter! Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.