Det värsta du har sett

I Pembroke södra Wales mötte jag en äldre skäggig herre som muttrade om friends "new fangled devices, someone gave a set to me 20 years ago but I've never used them" Nån timme senare träffade jag på honom och hans standplatsbygge, han hade satt en halv-ok hex i en spricka och ytterligare en hex som han hade lagt i en naturlig skålform på utsidan av en spricka direkt ovanför en av min kilar så jag inte kunde ta ut den utan att demontera halva hans bygge. Ännu läskigare blev det när jag riggat upp en kil på slinga för att kunna göra en back upp för hans hex jag var tvungen att lyfta bort. Jag tar i hexan och det visar sig att det enda som höll den på plats var gravition. Med den set-upen säkrade han två nybörjare på deras första klätterled utomhus.

Jag själv är skyldig till några mindre optimala lösningar. Skulle fira av halvägs upp för en klassisk HS 4b i norra wales eftersom det blev mörkt, mina vänner firade av utan problem och jag skulle sist. När jag står där uppe på en stor avsats hittar jag en rundad knöl som jag provar först men repet rullar bara av. Hittar en annan bättre sten att lägga repet runt, firar av och repet sitter fast. Klättrar upp för repet, sätter en slinga runt stenen, rep genom slingan och firar av, fortfarande fast, klättrar upp för repet ännu en gång, lägger det runt "knölen", hittar ett stenblock storlek telefonkatalog som jag lägger på repet och firar av, det höll som tur var. Själva firningen var inte så lång, tre meter vertikalt ner i brant ravin men det var väl knappast nåt som kan ses som bra teknik men jag hade ingen vidare lust att lämna ett rep.
 
Bråttom...

Tagen på bar gärning med att inte kunna jobba, såhär två dagar innan avfärd till påskklättring i Ticino :p

Måste dock bidra med en bedrift som jag själv inte såg, men hörde om av vittnen i efterhand (det kom med all rätt med i sektionstidningen också). Inne i klätterhallen vid rusningstid hade en kille lett upp en lång, ihållande led på den största överhängande väggen. Rätt inknuten, med alla expresser fint inklippta kom han upp till toppkarbinen och klippte in.

Och upptäckte att han inte hade någon säkringsman.

Han fick visst hänga där på toppen någon minut innan någon (helt annan än den som skulle säkra) hade hunnit rusa till och koppla in en broms.

Kamratkoll?

Ha...Ha...Snacka om taggad kille. Man kan tänka sig det själv. Han hade säkert ett sånt där riktigt bra ledpsyke den där dagen..Typ tänkte: "Jag känner mig som en raket..Nu skall jag ta den här leden en gång för alla..."
Tur att det gick bra...Då kan man ju skratta åt det så här efteråt...Måste ha sett för dråpligt ut om man var där...Ha..Ha
 
Läxa & lärdom: Är man osäker på en klätterkamrats eventuella erfarenhet så fråga hellre personen om han/hon verkligen vet hur det här går till. Personen kan säkert bli irriterad men det är bättre an ställa en dum fråga en att sluta dagen i ett kylrum bårhuset...

Står man en bit in från kanten kan man ofta hålla andreman utan att belasta stand, eftersom friktion mellan rep och mark och klippa hjälper till att bromsa. Det var nog därför det gick så bra som det gick.

När jag klättrar med någon för mig helt okänd så utgår jag från att jag frisolar till dess jag bevisats om motsatsen.
 
Står man nära en bra hyllkant, så tar man ju också hela lasten med benmusklerna om det gäller vanliga andremansfall.

Det är ingen man kan räkna med när man inte ser klättraren osv, men kraftmässigt är det inget problem om nu inte klättraren är mycket tyngre än säkringsmannen. Nu brukar jag inte låta det påverka min ambition att bygga bra stand, men visst kan det vara så att en säkringsman många gånger tagit andremansfall, ståendes (eller sittandes) på en hyllkant utan att ändå ha en aning om standet håller.
 
En av våra provapådeltagare hade dragit åt selen så hårt att han såg ut som ett timglas. ”Jag är så rädd för att ramla ner.”
 
Fick se det här häromdagen...

http://svtplay.se/v/2479883/mitt_i_naturen/del_1_av_10

Lyssna på vad han säger under första minuten och kolla sedan riggningen de gör
strax efter 20-minuters-strecket. Kan det ha nått med varanda att göra?

Det känns inte helt bra det där...

Personligen skulle jag nog satsat på en pålstek, men fem gånger halvslag om egen part är helt klart en "knop" jag skulle kunna dingla i utan att känna mig nervös, speciellt eftersom han faktiskt har slagit tredubblet om trästammen.
 
I vissa lägen sitter den mer skyddat och ur vägen. Sen är ju loopen specad för faktor ett medan karbinen tål fullt. Dock inte om den belastas i tre riktningar vilket kan bli fallet vid fallet. Jag gillar att ryka. Sen kan man sväva en bit sen blir allt perfekt.
 
några varv runt trädet och ett dubbelt halvslag om egen part är förmodligen starkare än både åtta och pålstek direkt runt stammen, eftersom knuten inte behöver ta nån belastning att tala om och repet inte har några kinkar på den del som belastas.
 
Jag läste någon gång på internet om "no-knot-knot".. .Den gick ut på att man virade repet cirka tre varv runt trädet (minst tre), jag har provat det flera gånger - och repet har aldrig flyttat på sig! (Men jag sätter fortfarande en extra åttaknut runt den aktiva änden för "säkerhets skull".)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6
Visenten Har någon testat High Sports krita? Klättring allmänt 4
robinhaag Har du tråkigt?! Klättring allmänt 1
GustavOh Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat? Klättring allmänt 16
seon Vad har betytt mest för klättringens utveckling? Klättring allmänt 38
Luluck Hur många säkringar har släppt för dig? Klättring allmänt 20
seon Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop Klättring allmänt 20
johnliungman Har vi UIAA-gradering i Sverige? Klättring allmänt 18
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
FR123 Vad har ni för mål i sommar? Klättring allmänt 3
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
ninapenda syrrans make har köpt en bar på dominikanska.... Klättring allmänt 3
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
dredds Någon som har koll på store strandåtind i Norge Klättring allmänt 3
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
baja_maja Har någon testat de nya wallnutsen? Klättring allmänt 10
_andreas_ Nån som har koll på krafter? Klättring allmänt 8
Milosz Har du tips om Australien? Klättring allmänt 11
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
PeAC spindelmannen har gjort det igen Klättring allmänt 9
jaffo Nån som har klättrat i Spanien Klättring allmänt 2
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
Mezzner Har längden betydelse? Klättring allmänt 19
Mezzner Har någon en Stockholmsförare över? Klättring allmänt 0
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Klättring allmänt 0
nilsson213 Har någon klättrat i Grekland? Klättring allmänt 0
Har Kropp någon agentur Klättring allmänt 1
Detta har du letat efter! Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.