Det värsta du har sett

ha ha, den var bra. det värsta är att jag gjort något liknande själv, fast som andreman, eller snarare tredjeman. de andra två var uppe och så var det min tur. när jag är 7-8 meter upp frågar personen som jag trodde säkrade mig uppifrån: "öh, står du bra?". han stod osäkrad 30 meter upp med mig i änden på repet.

Vid multipitch är det ju lite lättare att göra något dumt, ja... Ähum... Det som inte dödar gör en starkare (visare), eller? ;)
 
mötte en nisse på en via ferrata-led som klättrade med två 120 statiska nylonslingor inknutna i selen.........

gött om man trillar vid knäppningen..

När jag skulle gå min första Via-ferrata 2004 mötte vi en kille med shorts och gympadojjor på 2500 m höjd där snön kom in vågrät. Han hade ingen utrustning alls och tänkte sig gå ut där. Avråddes vänligt men bestämt.
I somras såg vi en liknande kille försöka ta livet av sig vid första collouiren på Matterhorn. Samma där shorts och lågskor ute och friklättrade utan koll eller utrustning. Fick upp honom på leden igen, vilket han fått hjälp med bara en timme tidigare av andra. Vissa vill tydligen inte leva.
 
För massor av år sen när jag skulle introduceras i klättringens fantastiska värld så skulle en kompis lära mig grunderna i att rappellera...

Kompisen körde fram bilen ett par meter från berget vi skulle rappelera nerför, tvärställde bilen öppnade båda dörrarna och säkrade repet genom bilen... bilen var en liten sak... typ Ford Ka...

/Thomas
 
Man skulle ju önska att folk ropar sten och sedan väntar några sekunder med att kasta repet så att man hinner svara att man är under innan ett rep kommer farande...

Annars är väl när kompisen ledde en led och säkringsmannen fick för sig att sätta en fot på repet istället för att hålla i repet i handen...

Det är väl inte jättebra om dom ropar "Sten" när man kastar ner repet?
 
Det är väl inte jättebra om dom ropar "Sten" när man kastar ner repet?
Hahaha, du har helt rätt. Det var efter en heldag bland bergen som jag skrev fel... borde nog varit rep :)

Andemeningen är att många kastar repet samtidigt som de ropar rep, det är inte kul när det dunsar ner ett rep på den som ledklättrar.
 
Bland det värsta jag sett är nog faktiskt de "klättrare" som skulle illustrera en jobbannons för Logica för några veckor sedan... ska se om jag kan hitta en bild. :)
 
För massor av år sen när jag skulle introduceras i klättringens fantastiska värld så skulle en kompis lära mig grunderna i att rappellera...

Kompisen körde fram bilen ett par meter från berget vi skulle rappelera nerför, tvärställde bilen öppnade båda dörrarna och säkrade repet genom bilen... bilen var en liten sak... typ Ford Ka...

/Thomas

Hur gick det då?
 
Det värsta jag sett var i ett inomhushall här i Stockholm.

Den "erfarna" killen som säkrade sina två nybörjande kompisar säkrade med en atc. När hans kompis inte rörde sig uppåt på leden satte den här killen sitt pekfinger från bromshanden mellan repbromsen och repet, precis parallellt med karbinen, och hade den andra handen någon helt annanstans... Hans kompis bad altid säkaren att ta hem så fort det blev lite svårt, och det gick rätt till, men hade han fallit utan att ha hunnit förvarna säkraren så hade säkraren fått smaka på en hel värld av smärta och den klättrande kompisen hade nog inte mått så bra han heller...

Jag försökte säga till och visade hur man skulle göra, men såg sen att det hjälpte inte alls... det enda jag kunde göra var att säga högt till min klätterkamrat att säkraren kommer att ha ihjäl sina kompisar, tillräckligt högt för att de alla kunde höra, och sedan gå efter personal... Men de drog sen... Det var svettigt att behöva se på!
 
Logica

Bland det värsta jag sett är nog faktiskt de "klättrare" som skulle illustrera en jobbannons för Logica för några veckor sedan... ska se om jag kan hitta en bild. :)


Du måste mena den här:
lat_oss_klattra.ashx


Suck.. om man nu absolut ska använda en klätterbild i sin jobbannons (som inte har något med klättring att göra) kan man väl åtminstone fråga en klättrare om det är en bra bild?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6
Visenten Har någon testat High Sports krita? Klättring allmänt 4
robinhaag Har du tråkigt?! Klättring allmänt 1
GustavOh Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat? Klättring allmänt 16
seon Vad har betytt mest för klättringens utveckling? Klättring allmänt 38
Luluck Hur många säkringar har släppt för dig? Klättring allmänt 20
seon Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop Klättring allmänt 20
johnliungman Har vi UIAA-gradering i Sverige? Klättring allmänt 18
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
FR123 Vad har ni för mål i sommar? Klättring allmänt 3
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
ninapenda syrrans make har köpt en bar på dominikanska.... Klättring allmänt 3
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
dredds Någon som har koll på store strandåtind i Norge Klättring allmänt 3
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
baja_maja Har någon testat de nya wallnutsen? Klättring allmänt 10
_andreas_ Nån som har koll på krafter? Klättring allmänt 8
Milosz Har du tips om Australien? Klättring allmänt 11
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
PeAC spindelmannen har gjort det igen Klättring allmänt 9
jaffo Nån som har klättrat i Spanien Klättring allmänt 2
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
Mezzner Har längden betydelse? Klättring allmänt 19
Mezzner Har någon en Stockholmsförare över? Klättring allmänt 0
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Klättring allmänt 0
nilsson213 Har någon klättrat i Grekland? Klättring allmänt 0
Har Kropp någon agentur Klättring allmänt 1
Detta har du letat efter! Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.