Det värsta du har sett

Ok, så sitter man hemma med feber medan resten av universum är ute och klättrar i den strålande vårsolen... Så jag får underhålla med mig med att starta en meningslös tråd!

Vad är det värsta ni sett säkerhetsmässigt inom klättring? Jag börjar:

Höll grundkurs på Brappersberget i Bohuslän. Hade just gått igenom grunderna för toppankare när vi upptäcker att någon byggt ett i närheten. Vi kikar närmre, och det blir ett veritabelt finn-fem-fel.
1. Ankaret bygger på två små granplantor som är avslingade. Varje planta får med marginal plats mellan tumme och pekfinger och står i kanske en centimeter mossa ovanpå urberg.
2. De båda punkterna är inte jämviktade.
3. Ankaret består av flera korta slingor som är kopplade i serie med lärkfot.
4. Över den vassa kanten ligger bara en enkel slinga.

På detta ankare lät den tyska mannen både fru och barn klättra, lyckligt ovetande om att han tagit ut en fet livförsäkring. Eller nåt.
 
Hur tjocka menade du att "plantorna" var? Jag kan väl lätt mäta upp 15 cm mellan tumme å pekfinger, å det hade jag klassat som urskog. Nästan. Beroende på underlaget, som i ditt fall inte verkade så bra...


Resten av ankaret verkade väl heller inte sådär vidare värst...kanske t.o.m är att klassa som mordförsök?

Har tyvärr inga hårresande anekdoter att bidra med, då alla omkring mig är mönsterklättrare som alltid gör allting precis rätt ;)

Närå...däremot har jag sett många exempel på löjligt mycket säkerhet, t.ex 3-punktsankare för topprep, där varje del satt i varsin halvmetertjock tall. Extremism är aldrig bra, åt nåt håll.
 
Två spanska tjejer på Tonsai Beach på Björn Albers led Beauty & the Beast kvalar in högt upp på min lista. De säkrade med ATC. På kruxet faller man handlöst ut på en tufa och kroppen sträcks ut nästan helt beroende på längd. När klättraren fallit ut på tufan och kämpar för att komma över - med händerna på tufan och fötterna på väggen - släpper säkraren helt repbromsen och börjar hoppa, applådera och skrika "Venga! Venga".

Minst två pers kastade sig över hennes inaktiva ände av repet och höll fast det. Det fallet hade inte varit så snyggt. Men å andra sidan var det sand.
 
Jag har på Kullaberg sett ett par danska klättrare topprepa på ett ankare med en rönn som enda säkringspunkt.. Trädet var 5-7 cm i diam. där slingan låg.
 
Standplats

Hehe, kul tråd!

På den lilla trevliga klippan Les Gaillands i Chamonix var jag på väg att fira ner. På en klippavsats cirka 25 meter över backen landade jag efter firningen. Efter att ha säkrat mig till klippan och ropat rep fritt uppåt sneglar jag till vänster.

På samma klipphylla är ett replag bestående av några engelsmän på väg uppåt.
Killen som stod och säkrade sin kvinnliga replagskamrat hade löst sitt standplatsbygge på ett synnerligen intressant vis.

Han hade helt sonika trätt en 120-slinga genom en av de skumma järnringar som pryder bergen därnere. Så lång allt väl, skulle tro att den var mer än dugligt stark som singelpunkt.

Sämre var då hans sätt att koppla arrangemanget till selen, där hade han nöjt sig med att trä slingan genom säkringloopen, klippa ihop slingan med en icke-låsbar wiregatekarbin.
För att toppa upp det hela hade han klippt atc:n och repet till ovan nämnda wirekarbin. När han matade ut rep låg det alldeles perfekt över karbingrinden...
Undrar om arrangemanget klarat ett fall?
 
Tagen på bar gärning med att inte kunna jobba, såhär två dagar innan avfärd till påskklättring i Ticino :p

Måste dock bidra med en bedrift som jag själv inte såg, men hörde om av vittnen i efterhand (det kom med all rätt med i sektionstidningen också). Inne i klätterhallen vid rusningstid hade en kille lett upp en lång, ihållande led på den största överhängande väggen. Rätt inknuten, med alla expresser fint inklippta kom han upp till toppkarbinen och klippte in.

Och upptäckte att han inte hade någon säkringsman.

Han fick visst hänga där på toppen någon minut innan någon (helt annan än den som skulle säkra) hade hunnit rusa till och koppla in en broms.

Kamratkoll?
 
För några år sedan klättrar jag för första gången med en som jag träffat på utsidan. Han leder en sportled och när han har kommit upp så kommenderar han "lägg av". Jag ser honom inte där jag står och förstår inte varför eftersom jag inte skall klättra upp som andra man så jag ber honom repetera. "Lägg av" och jag tänker att han vill dra repet genom det fasta ankaret och fira ner.

Jag lägger av och backar ett par meter med repet i handen för att se vad han sysslar med. Då ser jag att han är på väg baklänges ut på ett flackt svaparti strax innan det vertikala börjar i tron att jag fortfarande säkrar honom. Jag ber honom att stanna samtidigt som jag kopplar in bromsen.

Väl nere så framkommer det att "lägg av" betydde "slacka" för honom.

Sensmoral: gå igenom de vanligaste kommandona innan ni klättrar med någon första gången
 
Underbara (?) historier! Speciellt varianten på soloklättring från klättertösa.

Har väl inte så mycket mer än att min säkringsman i Slovakien hade klättrat en halv replängd innan han satt en mellansäkring. När jag sa att han inte säkrar så tätt svarade han något i stil med:
It is like walking. Lets go down to cottage to drink some beer!
 
Senast ändrad:
Kan bidra med en alldeles egen tabbe, beskådad endast av mig själv (med kalla kårar). Utfördes i början av karriären så det är nog preskriberat nu. Hade med döttrarna på hemmaklippan och satte upp ett par leder för topprep som dom fick prova. Sen tröttnade dom och sprang iväg för att leka. Så jag satte upp en svårare led för cloggning, ca 20 m lång. Hade nog kommit nästan halvvägs när jag kände att repet inte verkade löpa riktigt bra i cloggern. Men det blev inget slack ovanför den, det verkade löpa uppåt! Med en kväljning insåg jag att jag inte gjort nån knut på repet uppe i ankaret, jag cloggade på ett fritt löpande topprep! Har inget minne av att jag kopplade in mig nånstans, tror bara att jag på halvtaskiga fotsteg och med en massa pyssel lyckades få in båda repen i min åtta och lätt skakande fira ner. Det naturliga urvalet hade ledigt den dan...
 
Småroligt så länge inget händer, men annars inte så... De två värsta situationer jag sett, båda i Frankenjura och på våren, vet jag tyvärr inte orsaken till helt säkert. Bara att båda slutade med stora räddningsinsatser med ambulanshelikopter. Den första orsakades förmodligen av lös sten, eftersom någon ur räddningsmanskapet gick runt och informerade om att man måste ha hjälm såhär på våren, men den andra olyckan var pga mänsklig faktor. Ett till synes erfaret klätterpar (bedömde jag innan) hade lett upp ett rep till delat ankare för att toppa något svårare. Förmodligen var säkringsbromsen inte rätt inkopplad, för trots tajt hållet rep föll klättraren hela vägen till marken med ryggen i en sten.
(Som tur är klarade sig båda klättrarna.)
 
Mina egna varianter tänker jag inte ta upp!
Men på häggsta såg jag ett replag som gjort stand ca 15 meter upp bakom ett block, en kil och en kam, efter att ha lett upp leden, när andreman föll på kruxet floppade båda ankarpunkterna och säkringsman gjorde en kullerbytta ut i luften men båda blev hängande i översta säkringen och ingen kroppsskada inträffade.

På sydpelaren på Mongejura kom ledklättraren i ett äldre, mycket rutinerat norskt replag upp för en dieder, klättraren slingar raskt ett träd med ca 7cm diameter, vänder sig så han står grensle över diedern och ropar "Sjelvförankelse!" I mycket visste de precis vad de gjorde, de försvann uppåt så att jag inte vet när de toppade ut, men just den säkringen kunde han nog sktit i...
 
Inte för att jag tycker någon borde testa, men jag tror inte 7 cm diameter träd är så dåligt.
Jag får väl dra till med något jag själv har bidragit till. Jag klättrar i Gärdsås, lagom mycket folk som tittar. Sätter en kil, håller ovalkarbinen upp och ner på och, häller ur resten av kilarna... Bara att bli nedfirad och börja om.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6
Visenten Har någon testat High Sports krita? Klättring allmänt 4
robinhaag Har du tråkigt?! Klättring allmänt 1
GustavOh Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat? Klättring allmänt 16
seon Vad har betytt mest för klättringens utveckling? Klättring allmänt 38
Luluck Hur många säkringar har släppt för dig? Klättring allmänt 20
seon Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop Klättring allmänt 20
johnliungman Har vi UIAA-gradering i Sverige? Klättring allmänt 18
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
FR123 Vad har ni för mål i sommar? Klättring allmänt 3
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
ninapenda syrrans make har köpt en bar på dominikanska.... Klättring allmänt 3
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
dredds Någon som har koll på store strandåtind i Norge Klättring allmänt 3
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
baja_maja Har någon testat de nya wallnutsen? Klättring allmänt 10
_andreas_ Nån som har koll på krafter? Klättring allmänt 8
Milosz Har du tips om Australien? Klättring allmänt 11
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
PeAC spindelmannen har gjort det igen Klättring allmänt 9
jaffo Nån som har klättrat i Spanien Klättring allmänt 2
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
Mezzner Har längden betydelse? Klättring allmänt 19
Mezzner Har någon en Stockholmsförare över? Klättring allmänt 0
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Klättring allmänt 0
nilsson213 Har någon klättrat i Grekland? Klättring allmänt 0
Har Kropp någon agentur Klättring allmänt 1
Detta har du letat efter! Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.