Sätta upp topprep ute

Och ibland är det nästan det ENDA sättet att få till ett topprep där X-)

Tur jag aldrig gått nån kurs, då hade jag aldrig kommit till att klättra nånting nånstans...

Du har klarat dig ja, men jag har sett fria fall till backen som aldrig skulle hänt om de gått en kurs eller lärt sig från någon som kan.

Det finns alltid ett säkert sätt att ta sig till ankaret. Typ att fira sig ner.
 
Du måste ändå ha en förare för att kunna hitta en led. För att läsa en förare behöver du gå en kurs.

Ett bultat ankare brukar inte vara så brukligt att använda ovanifrån - just på grund av risken att ramla ner när du håller på med det. Då är det säkrare att leda upp ifrån marken - på bultarna precis som du gör inomhus. Frågan är bara vad du skall göra vid ankaret. Då måste du gå en kurs (eller läsa denna länken http://www.klatterforbundet.se/pdf/sakerhet/tekniker/omkoppling_toppunkt_2009_v2_datum.pdf ).

För att rigga ett topprep för utomhusklättring om det finns ett stort stadigt träd i närheten gör du såhär:
Hitta ett stort stadigt träd som växer i linje med leden. Trädet skall ha >15 cm i diameter och fina rötter. Gärna bok, björk, hassel, äppleträd eller något annat svenskt träd. Utländska träd är också okej.
Trä ett statiskt rep runt trädet och gör en åtta så att ditt statiska rep inte ramlar ner ifrån trädet http://www.abc-of-rockclimbing.com/climbing-knots/figure-eight-loop.asp ....
Mät ut tillräckligt med statiskt rep för att räcka över kanten +30cm ungefär och gör en åttaknut där.
I åttaknuten över kanten sätt två skruvkarbiner, ditt klätterrep, kasta ut klätterrepet så att båda ändarna når marken.

Frågan är hur du tar dig tillbaks till marken nu, då borde du gå en kurs, eller så får du kolla på youtube. http://www.youtube.com/watch?v=CwqCZMIYxnE eller gå en kurs...

När vi ändå är inne på youtube http://www.youtube.com/watch?v=b0cKkg0isKU (att lära sig ifrån youtube är ungefär lika smart som att lära sig ifrån ett forum.. jättemånga videor på youtube är hur dåliga och farliga som helst att följa!!! läs kommentarerna (jag vet inte om dessa videor är bra.. jag tänker inte kolla på dom).
 
dubbelskrev, äntligen någon som skrev lite om hur man gör. Handlar inte direkt om rymdforskning

munchenbryggeriet och tumba om jag inte minns fel är ganska enkla klippor att komma igång med. Munchen går det bra att sätta topprep uppifrån på minst 2 ankare om jag inte minns fel, och klättra några 6a
 
Nå för den som tänker "Hur svårt kan det vara" rekommenderas ett studiebesök till lilla berget vid Ågelsjön en vacker sommarhelg.

Då får du garanterat se ett antal hårresande exempel på hur man INTE säkrar sig när man sätter topprep i ett bultankare.

Värsta jag sett var nog han som drog en 120-slinga från selen till ett ankare över kanten för att "säkra" sig när han monterade topprep.

(Den som inte omedelbart kommer på minst två skäl till att det var en riktigt usel idé behöver verkligen gå en kurs, allvarligt.)
 
En fördel med klättring är att man får göra som man vill, utomhus i alla fall.

Utan att jag är frihetshysteriker, så tycker jag det är ganska bra. Jag kan väl se det som negativt om någon riggar fel bara för att ingen kan hindra dem, men samtidigt så är det ju den riggande personens val och ansvar.

DOCK ska man ju komma ihåg att den som riggar t ex ett toppankare, och sedan låter någon kompis klättra där, så finns ju en uppenbar risk att kompisen drabbas helt ovetande om att ankaret är felaktigt.
Så om man nu inte har gått kurs, eller på annat sätt är tvärsäker på att man tillägnat sig kunskaper om hur man gör rätt, så ska man förstås vara mycket ödmjuk när man har kamrater med, som inte anser sig själva veta hur saker ska gå till.

(Självklart gäller detta även om man gått kurs, men ändå är osäker.)
 
Den största faran, där folk gör mest fel, borde vara när de skall rigga ankaret, sedan tror jag alla människor riggar ankare på helt okej säkra sätt. Frågan ifrån början var "hur riggar jag ankaret säkert utan att kompisen håller i mina fötter" verkar det inte vara så stort intresse att besvara.
 
Den största faran, där folk gör mest fel, borde vara när de skall rigga ankaret, sedan tror jag alla människor riggar ankare på helt okej säkra sätt. Frågan ifrån början var "hur riggar jag ankaret säkert utan att kompisen håller i mina fötter" verkar det inte vara så stort intresse att besvara.

Den frågan besvarades ju först av allt.
 
Nybörjaruteklättringsfråga;

Vad är ett enkelt, säkert sätt att sätta ett topprep i ett ankare som man kommer åt ovanifrån? Alltså nånting bättre än att krypa över kanten när kompisen håller en i benen :)

Om du behöver fråga ska du nog ta med någon som kan eller gå en kurs. Oavsett vad som sägs på ett forum så behöver du nog övervakad praktik.
Lycka till!
 
Det enklaste och smidigaste är ju att bygga ett ankare eller använda t ex ett träd att säkra sig i så att man kan gå över kanten och lägga i repet i toppankaret.

Tyvärr så sitter det ju ofta bultade ankare på leder just av den anledningen att det saknas träd och andra möjligheter att bygga ankare på toppen... ;)
 
Tror vi måste avliva laddningen i begreppet "gå en kurs", som används alldeles för promiskuöst i den här och alla andra trådar på utsidan.

"Gå en kurs" kan du enkelt översätta till "fråga nån polare som vet" och gärna "be den polaren kolla dig de första gångerna".

"Lita på ett internetforum" är inte ett alternativ.

Alla blir inte bättre klättrare av att lägga 2000 spänn på kurser i hur man riggar ett frickin toppankare.
Det finns betydligt nyttigare kurser att lägga slantarna på, t.ex Kamraträddning. Ett toppankare lär du dig rigga på sju sekunder blankt, I promise.

Här är en guideline: (efter att ha gjort det övervakad såklart. Det är få klättrare som inte känner NÅN som har hållt på ett tag och kan visa)

1. Kool som en filbunke: En solid punkt å ett bra repsnöre.
2. Lite osäker: Två punker i jämvikt. (här befinner jag mig oftast när jag riggar ankare)
3. Mycket osäker: Tre punkter i jämvikt.
4. Orealistiskt rädd: Tre punkter i jämvikt plus repskydd över minsta kristall i berget. (repskydd gäller såklart vid minsta misstanke om vassa kanter, i punkt 1,2 och 3 ovan också)
5. Mer osäker än så: Led istället. Topprep är läskigt.

Allt beror såklart på HUR solida punkterna är. En stor levande tall räknas som ett fullgott ankare i min bok. Tre ytliga kilar i varsin mikrospricka kan kännas betydligt mer sketchy. Men det där känner man.

Det man ska betänka med topprepsklättring (som felaktigt anses som "säkert", är att man har en enda punkt som skiljer en från backen. Gör den punkten så stark som möjligt. Eller så stark som nödvändigt.)
 
Tror vi måste avliva laddningen i begreppet "gå en kurs", som används alldeles för promiskuöst i den här och alla andra trådar på utsidan.

"Gå en kurs" kan du enkelt översätta till "fråga nån polare som vet" och gärna "be den polaren kolla dig de första gångerna".

"Lita på ett internetforum" är inte ett alternativ.


Det ligger förstås mycket i det du skriver. (Jag tror knappast att alla vi som reflexmässigt skriver "gå en kurs" har följt vårt eget råd...)

Ett förbehåll dock. Se till att "polaren som vet" verkligen vet och inte bara lattjat runt lite och haft turen att överleva.
 
Tror vi måste avliva laddningen i begreppet "gå en kurs", som används alldeles för promiskuöst i den här och alla andra trådar på utsidan.

"Gå en kurs" kan du enkelt översätta till "fråga nån polare som vet" och gärna "be den polaren kolla dig de första gångerna".

"Lita på ett internetforum" är inte ett alternativ.

Alla blir inte bättre klättrare av att lägga 2000 spänn på kurser i hur man riggar ett frickin toppankare.
Det finns betydligt nyttigare kurser att lägga slantarna på, t.ex Kamraträddning. Ett toppankare lär du dig rigga på sju sekunder blankt, I promise.

Här är en guideline: (efter att ha gjort det övervakad såklart. Det är få klättrare som inte känner NÅN som har hållt på ett tag och kan visa)

1. Kool som en filbunke: En solid punkt å ett bra repsnöre.
2. Lite osäker: Två punker i jämvikt. (här befinner jag mig oftast när jag riggar ankare)
3. Mycket osäker: Tre punkter i jämvikt.
4. Orealistiskt rädd: Tre punkter i jämvikt plus repskydd över minsta kristall i berget. (repskydd gäller såklart vid minsta misstanke om vassa kanter, i punkt 1,2 och 3 ovan också)
5. Mer osäker än så: Led istället. Topprep är läskigt.

Allt beror såklart på HUR solida punkterna är. En stor levande tall räknas som ett fullgott ankare i min bok. Tre ytliga kilar i varsin mikrospricka kan kännas betydligt mer sketchy. Men det där känner man.

Det man ska betänka med topprepsklättring (som felaktigt anses som "säkert", är att man har en enda punkt som skiljer en från backen. Gör den punkten så stark som möjligt. Eller så stark som nödvändigt.)

Appropå punkt 1. För länge sedan i Häggsta var det ett par figurer som topprepade i en solid punkt ovanför Palmsöndagen. Problemet var att de hade endast en slinga i punkten, utan karbin emellan. Jag frågade dem vad de tror händer när klättraren blir nersänkt eller faller i slingan. En av klättrarna hade redan börjat klättra när jag såg vad de höll på med...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lobo2me nån som vet nån som är bra på att sätta upp ljusslingor? Klättring allmänt 10
Pandan Sätta upp leder inomhus Klättring allmänt 7
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Hissa upp saker Klättring allmänt 6
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
trod Hur märka upp karbiner mm? Klättring allmänt 20
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
peter1959 Upp i träden Klättring allmänt 5
per162 Hur dela upp replängder mellan klättrarna? Klättring allmänt 11
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
rossi Helags glaciären och upp Klättring allmänt 10
gawain Se upp för bilinbrott vid Häggsta Klättring allmänt 4
jorgfri Hur fira upp fotograf i träd. Klättring allmänt 9
climbrob Bulta upp Omöjliga väggen! Klättring allmänt 74
Se upp!!!! Klättring allmänt 4
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
Flugan_81 Söker klätterkompisar Klättring allmänt 0
Danne W Topprep i Skevik? Klättring allmänt 4
sectum Kullaberg, topprep / backuprep Klättring allmänt 12
Iggle Tips önskas, repbroms för topprep Klättring allmänt 24
Julius Kramer Topprep på Kullaberg (tacksam för snabbt svar) Klättring allmänt 6
Maurits Topprep runt GBG? Klättring allmänt 2
lobo2me Processlab: omkoppling mellan säkring till firning för topprep solo Klättring allmänt 16
mellpat Soloklättring med topprep Klättring allmänt 16
MarcusFBG Klättra topprep Klättring allmänt 16
alex_k topprep ute utan bultar Klättring allmänt 9
Mandalay Topprep/Sport i Hälsingland Klättring allmänt 2
Robban274 Topprep i Bohuslän? Klättring allmänt 4
Mezzner Självsäkring i samband med topprep? Klättring allmänt 11
Sivert Topprep? Klättring allmänt 24
Lensor Topprep i huvudet? Klättring allmänt 21
Sivert Skarvade topprep? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.