Antal personer på halvrep

Varför bara topprep? Borde väl i praktiken även funka att leda på ett ensamt halvrep? Ponera att jag klättrar med dubbelrep, sätter en säkring i vilken jag klipper i ena repet, tar en susare ner i den säkringen. Då belastar jag väl bara det ena repet? Vilket borde göra det safe att leda på i ensamt tillstånd också.

Dubbelrep: Ska klara fallet ensamt men du har en back up.
Enkelrep: Ska vara så biffigt att du inte behöver back up.
 
Back-up var liksom det magiska ordet när logiken haltar!

Man förstår ju hur det är tänkt, men samtidigt kan man ju konstatera att med dubbelrepsteknik kommer repen aldrig att vara "jämviktade" och då blir det ju förstemansfall på ETT rep.
Det uppenbart farligaste fallet måste vara om man startar från stand och faller direkt efter första mellansäkringen, då har man hög fallfaktor och det andra repet aktiveras inte förrän man fallit förbi standplatsen.
Startar man från marken så är det ju också så att efter första mellansäkringen (eller kanske även efter andra, tredje om de är på samma rep), så faller man i ett rep, och går det av så kommer man att kratra utan att rep nummer två gör nån nytta. Troligen gäller detta en bit upp ytterligare eftersom det kan vara stor risk för markfall även när man klippt båda repen en gång - om repet i den övre mellansäkringen går av (eller säkringen rippar).

Jag har inga halvrep, och blir inte sugen på att skaffa...
 
En bekant till mig hoppade av den svenska UIAA-guide utbildningen delvis för att de krävde dubbla enkelrep vid all klättring där. Hon tyckte det var idiotiskt.
Det tycker jag med.

On topic så kan man såklart se en viss ökad säkerhet med att vara inknuten i enkelrep som andreman, men jag vill nog hävda att den ökade säkerheten väger mindre än den ökade säkerheten för 1a-man att 1: få klättra på halvrep med lägre fångryck vid eventuella fall (1emansfall är ju statistiskt mycket farligare än 2emansfall) , 2: ha något enklare rephantering vid simultansäkring av 2 2e-män och 3: ha en lättare packning vid lång(a) dag(ar) på berget.

PS, att ha gjort ankare på 1 isskruv behöver inte diskuteras här, eller överhuvudtaget.

UIAGM heter det och har inget med UIAA att göra.

Uppenbarligen Off topic enligt vissa...
Jag ber om ursäkt om jag drog upp ett domstolsbeslut i ett ämne som jag såg som närliggande. Men jag tycker att en intressant aspekt är att en domstol kan avgöra vad som ska vara praxis vid klättring. En domstol kan uppenbarligen avgöra vad som är praxis vid professionellt utövande men kan samma sak hända vid privat klättring. Den enda rättegång kag kunde påminna mig om som gäller säkerhet och redundans var den hänvisade incidenten på Tour Ronde. Jag skulle vara glad om någon kunde hänvisa till rättegången som gällde halvrep kontra enkelrep.
 
Det är inte ointressant med rättegångar, men det som gäller i ett land gäller ju inte säkert i ett annat land.
Personligen tycker jag att tillverkarens anvisningar känns rätt tillräckliga, men man kan säkert gå längre om man menar att guiden har ansvar att göra bedömningar kring de totala förutsättningarna i ett viss case. Kanske kan man komma fram till att det är dumt att ta upp nån på ett halvrep eller Joker, eller t o m enkelrep, och det t ex anses vara en uppenbar risk för stenslag.

Jag kan tänka mig att domstolarna i vissa länder ser hårdare på detta än svenska domstolar.
 
Be inte om ursäkt, Bob

UIAGM heter det och har inget med UIAA att göra.

Uppenbarligen Off topic enligt vissa...
Jag ber om ursäkt om jag drog upp ett domstolsbeslut i ett ämne som jag såg som närliggande. Men jag tycker att en intressant aspekt är att en domstol kan avgöra vad som ska vara praxis vid klättring. En domstol kan uppenbarligen avgöra vad som är praxis vid professionellt utövande men kan samma sak hända vid privat klättring. Den enda rättegång kag kunde påminna mig om som gäller säkerhet och redundans var den hänvisade incidenten på Tour Ronde. Jag skulle vara glad om någon kunde hänvisa till rättegången som gällde halvrep kontra enkelrep.

det är som vanligt för mycket tyckande utan angivande utav relevanta källor...

Det är inte ointressant med rättegångar, men det som gäller i ett land gäller ju inte säkert i ett annat land.
Personligen tycker jag att tillverkarens anvisningar känns rätt tillräckliga, men man kan säkert gå längre om man menar att guiden har ansvar att göra bedömningar kring de totala förutsättningarna i ett viss case. Kanske kan man komma fram till att det är dumt att ta upp nån på ett halvrep eller Joker, eller t o m enkelrep, och det t ex anses vara en uppenbar risk för stenslag.

Jag kan tänka mig att domstolarna i vissa länder ser hårdare på detta än svenska domstolar.

och, ja, domstolar i andra länder ser annorlunda och hårdare på ansvarsfrågan, t ex i Tyskland kan man dömas till ansvar i en klätterolycka.

Källa: Sicherheit und Risiko in Fels und Eis, DAV.

Ciao!

Ulf
 
Startar man från marken så är det ju också så att efter första mellansäkringen (eller kanske även efter andra, tredje om de är på samma rep), så faller man i ett rep, och går det av så kommer man att kratra utan att rep nummer två gör nån nytta. Troligen gäller detta en bit upp ytterligare eftersom det kan vara stor risk för markfall även när man klippt båda repen en gång - om repet i den övre mellansäkringen går av (eller säkringen rippar).

Jag har inga halvrep, och blir inte sugen på att skaffa...

Tja, om repet i översta säkringen går av eller säkringen rippar, så är det ju knappast mindre chans att kratra om du bara har enkelrep :D
 
Bob, vad jag menade var att jag tror att alla här anser det som oansvarigt att göra stand i endast en isskruv. Rättegångsprocedurer i olika länder kan jag inget om och lägger mig inte i.

Det är inte ointressant med rättegångar, men det som gäller i ett land gäller ju inte säkert i ett annat land.
Personligen tycker jag att tillverkarens anvisningar känns rätt tillräckliga, men man kan säkert gå längre om man menar att guiden har ansvar att göra bedömningar kring de totala förutsättningarna i ett viss case. Kanske kan man komma fram till att det är dumt att ta upp nån på ett halvrep eller Joker, eller t o m enkelrep, och det t ex anses vara en uppenbar risk för stenslag.

Jag kan tänka mig att domstolarna i vissa länder ser hårdare på detta än svenska domstolar.
 
Tja, om repet i översta säkringen går av eller säkringen rippar, så är det ju knappast mindre chans att kratra om du bara har enkelrep :D

Nänä, men det är ju mindre chans att ett enkelrep går av in the first place. Håller med Mezzner, blir inte heller sugen på att skaffa dubbelrep.
 
Tja, om repet i översta säkringen går av eller säkringen rippar, så är det ju knappast mindre chans att kratra om du bara har enkelrep :D

Nja, rippar det så kvittar det ju, men sannolikheten att ett enkelrep går av är ju mindre.

EDIT, läste inte tråden till slut innan jag svarade...
 
Eftersom jag är auktoriserad och inte skulle blinka om jag såg nån ta upp två pers på varsitt halvrep, så är jag väldigt nyfiken på om någon fått fram fakta i frågan.

Personligen har jag oerhört svårt att se något problem. Belastningen vid topprepsklättring är så oerhört mycket lägre än vid lead så repen har gott och väl marginal. Att sedan saker kan kapas över kanter är alltid ett problem. Större vid tunnare rep så klart, men det finns ingen magisk gräns. Men jag är villig att ompröva om någon kan visa på rekommendationer från tillverkare eller andra auktoriteter!

Ha det!

John
 
Det är väl lite det som är problemet, avsaknaden av magisk gräns. Det är inte binärt: farligt eller ofarligt.
Det finns väl mycket som talar för att man klarar sig bra som toppsäkrad med ett 6 mm repsnöre, som säkringsmannen håller väl sträckt under en replängd. Det vore knappast att rekommendera, men det är nog inte direkt sannolikt att det skulle gå av vid ett fall.

Ett halvrep som är tunnare än ett enkelrep kommer "alltid" att erbjuda något mindre marginal än ett enkelrep, så frågan är ju bara vilken marginal som är OK. Och återigen, bara för att den frågan inte har ett enkelt svar, så innebär det inte att man då helt kan bortse från den.

Jag tycker nog en sån här diskussion kan ha ett visst värde även om det skulle sluta utan att någon kan säga tvärsäkert huruvida det är korrekt eller inte att säkra nån på ett halvrep. De flesta som läst nån del av tråden har troligen tänkt och ifrågasatt på ett sunt sätt.
 
Det var inte bristen på magisk gräns som var poängen, men jag kanske var otydlig. Poängen är att om halvrepet är ok att leda på (dvs det skall tåla förstemansfall, om än med ett andra rep som backup) så skall det naturligtvis tåla kroppsviktsbelastning. Men som sagt jag är villig att böja mig om det finns något belägg för motsatsen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
frasset Topprepa på privat mark Klättring allmänt 20
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...