Antal personer på halvrep

Samtidigt måste jag säga att jag inte vet nåt värre än när folk gör saker på fel sätt och försvarar det med att klättring ÄR farligt.

Klättring innebär risker, och det beror till största delen på utövarna hur stora dessa risker är, det är inte kört från början bara för att det är klättring det gäller.

I det här fallet är det ju intressant att höra om det har hänt olyckor där en andreman fallit i ett halvrep, och om denne skulle klarat sig med t ex ett enkelrep. I det läget är det ju upp till klättrarna att välja i fortsättningen, men kan de göra det med vetskapen om hur stor skillnaden är mellan olika rep så är ju det en fördel.

Lika tokigt som att avfärda säkerhetstänkande med att den ändå är farligt med klättring är det förstås att tro att det ska finnas skarpa gränser mellan vad som är säkert och vad som är farligt.

Att det ev avlivas en och annan vedertagen men illa underbyggd myt då och då tycker jag är finfint. Risken att såna överlever länge eftersom "alla vet ju" är ju ganska stor. Om det t ex visar sig att man inte kan styrka ett påstående tycker jag det är utmärkt att ifrågasätta det. Naturligtvis bygger ju det också på att man har några förutsättningar att tänka i såna banor (dvs egna erfarenheter, tillägnad kunskap eller vetskap i ämnet) för att det ska vara nån vits. Man kanske inte ska ifrågasätta allt man inte begriper heller.

Definitivt, och hur mycket jag än skrattat åt urspårningarna i den här tråden skulle jag faktiskt vilja veta mer om det konkreta fall där en andreman förlyckats pga att ett ensamt halvrep användes.

En andreman per part är ju förmodligen det effektivaste sättet att få upp ett replag på tre, och "speed is safety" är faktiskt inte bara en kliché.
 
En andreman per part är ju förmodligen det effektivaste sättet att få upp ett replag på tre, och "speed is safety" är faktiskt inte bara en kliché.

Det är det nog inte heller, om vi nu ska ifrågasätta allt. Snart visar det sig att man ska klättra sjukt långsamt, med fyra helrep och bultmaskin på selen. Å en tub karlsssons klister.

Om jag får komma med en kvalificerad gissning, så klättrade den förolyckade andremannen på ett avnött eller på annat sätt skadat enkelrep, det är enda rimliga förklaringen.

Om nu folk gjort så här i alla tider, det är allmän praxis och tillochmed reptillverkarna själva (som ju faktiskt är de enda experterna ifrågan!) säger att det är ok, ja, då ÄR det ok.

Åandra sidan, om grejerna nu bara håller vad de lovar IBLAND, blir ju hela aktiviteten så mycket mer spännande. (-hmm, nu ska vi se om mitt splitternya rep håller för ett fall...nähä, bummer..)
 
...jag letar fortfarande efter nån länk eller liknande till denna dära olyckan. Klart lurigt, jag vet knappt vart jag ska börja leta.

Min info om SKF och SBO kommer från examinationer och kurser 2009-2010, så det är ganska färskt. Såklart finns det alltid folk som kör på gamla metoder, egna metoder, andras metoder, och så vidare - så därför är det inte alls konstigt att se nån med UIAGM-brickan eller SKF-lappar göra tvärsemot. Man får väl ta i beaktning att sådana här "nya metoder" tar ett tag att sprida även i yrkeskretsar.
 
Efter att ha funderat lite på ordet "praxis", så backar jag några steg:

SKF och SBO har på de senaste examinationer/kurser jag deltagit i gett en (tydlig och stark) rekommendation om hur man knyter in en fleche, och den är att varje person ska sitta i ett enkelrep (t ex joker) vid t ex klippklättring och isklättring.

Sen om det är praxis, allmänt vedertaget, osv låter jag vara osagt.
 
Senast ändrad:
Det var ett fall i brittisk domstol för ett antal år sedan som gällde en guide som byggde en standplats med endast en isskruv. Klienten dog. Det är det enda jag kommer ihåg. Tror det var på Tour Ronde (Chamonix).
 
En bekant till mig hoppade av den svenska UIAA-guide utbildningen delvis för att de krävde dubbla enkelrep vid all klättring där. Hon tyckte det var idiotiskt.
Det tycker jag med.

On topic så kan man såklart se en viss ökad säkerhet med att vara inknuten i enkelrep som andreman, men jag vill nog hävda att den ökade säkerheten väger mindre än den ökade säkerheten för 1a-man att 1: få klättra på halvrep med lägre fångryck vid eventuella fall (1emansfall är ju statistiskt mycket farligare än 2emansfall) , 2: ha något enklare rephantering vid simultansäkring av 2 2e-män och 3: ha en lättare packning vid lång(a) dag(ar) på berget.

PS, att ha gjort ankare på 1 isskruv behöver inte diskuteras här, eller överhuvudtaget.

Efter att ha funderat lite på ordet "praxis", så backar jag några steg:

SKF och SBO har på de senaste examinationer/kurser jag deltagit i gett en (tydlig och stark) rekommendation om hur man knyter in en fleche, och den är att varje person ska sitta i ett enkelrep (t ex joker) vid t ex klippklättring och isklättring.

Sen om det är praxis, allmänt vedertaget, osv låter jag vara osagt.
 
Praxis är olika från land och förbund......SKF:s motsvarighet här i Italien (CAI) har inga problem med att man klättrar i replag om tre med halvrep, dvs andrepersonerna klättrar på ett halvrep var. Både på klippa, is, och alpinklippa.
 
Inget problem,

En bekant till mig hoppade av den svenska UIAA-guide utbildningen delvis för att de krävde dubbla enkelrep vid all klättring där. Hon tyckte det var idiotiskt.
Det tycker jag med.

det finns ju Beals Joker om man tvunget vill använda enkelrep som dubbelrep för att ta upp två andremän ... men risken att skäras av över en kant finns ju ändå kvar. Och tyngre att släpa på blir det.

Ciao!

Uffe
 
Jag och min bror hamnade i en diskussion om hur många personer man kan vara när man klättrar med ett par halvrep. han menade två personer och jag tre.

Mitt argument är att det är bara den som leder som behöver två halvrep till sin sele och sen kan två stycken klättra som andraman, och har alltså då bara ett halvrep inkutet i selen.

Min bror menade dock att om man ska vara tre och göra som jag menade så måste man använda jokerrep.

Detta har aldrig varit ett problem för oss eftersom det alltid bara har varit vi två, men nu har min bror fått en flickvän som också är inbiten klättrare så :)

Tackar för all respons!
Vad är brorsans argument för att inte kunna ta upp en tvåa på ett enkelt halvrep då?

Vid topprep så borde väl "statisk förlängning" vara mer relevant än "högsta fångryck", men det verkar som att den informationen försvinner mer och mer?

Enligt Beal så funkar det utmärkt att ta upp 2 tvåor samtidigt på varsitt halvrep, men inte på tvillingrep. http://www.beal-planet.com/sport/anglais/typecorde.php#choix
(De tycker t o m att man kan köra vanlig topprepsklättring på ett enkelt halvrep :) )
 
Varför bara topprep? Borde väl i praktiken även funka att leda på ett ensamt halvrep? Ponera att jag klättrar med dubbelrep, sätter en säkring i vilken jag klipper i ena repet, tar en susare ner i den säkringen. Då belastar jag väl bara det ena repet? Vilket borde göra det safe att leda på i ensamt tillstånd också.
 
Varför bara topprep? Borde väl i praktiken även funka att leda på ett ensamt halvrep? Ponera att jag klättrar med dubbelrep, sätter en säkring i vilken jag klipper i ena repet, tar en susare ner i den säkringen. Då belastar jag väl bara det ena repet? Vilket borde göra det safe att leda på i ensamt tillstånd också.
Om du inte väger mer än 55 kg, så... ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
frasset Topprepa på privat mark Klättring allmänt 20
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.