Antal personer på halvrep

Halvrep (inte tvillingrep) testas för UIAA-fall fast med 50 kilo istället för 70 kilo (eller vilka vikter det nu är). Dock så skall ett rep som klarar flera stycken 50-kilosfall klara minst ett 70-kilosfall (faktor2).

Andramansfall är inte så mycket kraftigare än en ryckig firning eller vad som helst.. Det krävs nog ganska mycket för att ett rep skall gå av?
 
Ja alltså det är ju inte kraften i fallet du ska oroa dig för, utan om repet skaver mot en vass klippkant någonstans på vägen. Motståndskraften mot sådan nötning har ju väldigt lite med repets klassning att göra.
 
Med den logiken så borde väl ett dubbelrep vara lika med 4 halva... :)

Det här förtjänar* nog en egen tråd, för den verkligt knepiga frågan är väl hur många dubbelrep det blir om man fyrdubblar ett helt halvrep. Men jag tror inte vi ska ta det längre nu...

*såtillvida att det inte ryms i denna tråd i alla fall
 
Fiffiga fjällrep

Hej!

Har använt två halvrep på min fjällklättringar. Då har vi alltid varit tre personer i replaget. De båda andermännen säkras då i varsitt halvrep. I just fjällmiljö "tar vi inga fall" och repen fungerar delvis som psykologisk försäkring. Konsekvenserna av ett (förstemans-) fall i fjällmiljö vill man helst inte tänka på.

//Örjan
 
Det här förtjänar* nog en egen tråd, för den verkligt knepiga frågan är väl hur många dubbelrep det blir om man fyrdubblar ett helt halvrep. Men jag tror inte vi ska ta det längre nu...

*såtillvida att det inte ryms i denna tråd i alla fall

Åjo! Här ryms det! För att klargöra lite, har jag gjort en skiss:
 

Bilagor

  • halvrep.jpg
    halvrep.jpg
    13.2 KB · Visningar: 260
Jo. Skarpögt. Kort sagt: Allt är relativt. Och med den högra ritningen som beskriver brytningsvinkel, menas att allt beror ju på hur man ser det.

Som allt annat. Att klättra på ett ensamt halvrep är naturligtvis skitdåligt om man tar ett jätteplask över en rakbladskant, det förstår vemsomhelst. Lika farligt som det är ofarligt att klättra på det om man inte tar det där rakbladskantsfallet.

Teckningarna var en liten flört med tidigare trådar som spårat ur, där man försökt bevisa eller motbevisa nåt, som redan varit känt i cirka tvåhundra år medelst hemmaklottrade fysiktermer. Min lessnad bottnar nog inte inte i nåt annat än avund över att jag inte har hjärna nog att hänga med i de diskussionerna, så förlåt mig min bittra framtoning.
 
Å hur säkert man än försöker intala sig att klättring är, likafullt kommer det alltid att vara fullständigt livsfarligt. Det enda som händer när folk försöker försäkra sig om att det inte finns nånsomhelst chans att dö när dom klättrar är att alla klättrare runtomkring börja tvivla på sin förmåga och kunskap.

Man måste ställa sig frågan: varför klättrar jag? Är det för att ta mig uppför en vägg rätt å slätt, eller är det för att uppleva det där som en vän omskrev som "Där klättring inte är hobby, sport eller tidsfördriv utan en avkrok till livet."

När livsnerven gör sig påmind (en del kallar det panik), blåser fysiken bort för mig. Då är det jag, klippan och säkringen. Nedanför lurar döden, och gosse, vilken kontur livet gör gentemot den. :)

Självklart vill jag inte dö, men kittlet är skönt.
 
Senast ändrad:
Samtidigt måste jag säga att jag inte vet nåt värre än när folk gör saker på fel sätt och försvarar det med att klättring ÄR farligt.

Klättring innebär risker, och det beror till största delen på utövarna hur stora dessa risker är, det är inte kört från början bara för att det är klättring det gäller.

I det här fallet är det ju intressant att höra om det har hänt olyckor där en andreman fallit i ett halvrep, och om denne skulle klarat sig med t ex ett enkelrep. I det läget är det ju upp till klättrarna att välja i fortsättningen, men kan de göra det med vetskapen om hur stor skillnaden är mellan olika rep så är ju det en fördel.

Lika tokigt som att avfärda säkerhetstänkande med att den ändå är farligt med klättring är det förstås att tro att det ska finnas skarpa gränser mellan vad som är säkert och vad som är farligt.

Att det ev avlivas en och annan vedertagen men illa underbyggd myt då och då tycker jag är finfint. Risken att såna överlever länge eftersom "alla vet ju" är ju ganska stor. Om det t ex visar sig att man inte kan styrka ett påstående tycker jag det är utmärkt att ifrågasätta det. Naturligtvis bygger ju det också på att man har några förutsättningar att tänka i såna banor (dvs egna erfarenheter, tillägnad kunskap eller vetskap i ämnet) för att det ska vara nån vits. Man kanske inte ska ifrågasätta allt man inte begriper heller.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
frasset Topprepa på privat mark Klättring allmänt 20
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.