opposing nuts

I en "blockmodell" som i den bifogade bilden blir alltså belastningen på blocket (den ena kilen) dels riktad i 45 graders vinkel uppåt, dels lika stor som den nedåtriktade gånger roten ur två.

Jag förstår inte. Varför anta att slingan bryts 90 grader över blocket? Hur kan du få en dragriktning rakt åt vänster på den högra kilen? Kilarna ska ju sitta i samma höjd! Det känns som att något har förenklats bort här...
 
Och jag som försöker slippa att lägga tid på att behöva räkna...

Precis, men faktum kvarstår att dragriktningen på kilarna INTE kommer vara horisontell. Någonstans ifrån måste ju den vertikala komposanten komma.

Dragriktningen på kilarna måste bli i stort sett horisontell (om du inte knyter av). Knyter vi av får vi börja med trigonometri igen, vilket kan skymma att det måste vara kilarna som bär upp lasten lik förbannat i slutändan. Såvida inte vajern ligger över en kant någonstans.

Nu lämnar jag vad jag känner mig bekväm med att säga från beräkningar för över 20 år sedan. Kilarna kommer att få normalkrafter och friktionskrafter (eller "form"-krafter) liksom i den förra tråden. Det kommer alltså att finnas en uppåtriktad kraft där någonstans - i form av halva fallkraften. Det viktiga är dock att triss-effekten förhindrar att ankaret fallerar. Jag skulle gissa att man får anta att så länge slingor och vajrar håller så kan man betrakta dem som en styv balk. Alltså en balk med fallkraften i mitten och halva fallkraften i vardera änden. Hoppas att Achtminus ger sig in i debatten så jag slipper att fundera eller leta rätt på mekanik-böckerna!
 
Jag förstår inte. Varför anta att slingan bryts 90 grader över blocket? Hur kan du få en dragriktning rakt åt vänster på den högra kilen? Kilarna ska ju sitta i samma höjd! Det känns som att något har förenklats bort här...

Jo jag gjorde en enkel bild bara.

Du kan få det som i min skiss (minus blocket då) om den högra kilen sitter i en horisontalspricka och den vänstra högre upp i en spricka på 45 grader.

Dragriktningen på kilarna måste bli i stort sett horisontell (om du inte knyter av). Knyter vi av får vi börja med trigonometri igen, vilket kan skymma att det måste vara kilarna som bär upp lasten lik förbannat i slutändan. Såvida inte vajern ligger över en kant någonstans.

Nu lämnar jag vad jag känner mig bekväm med att säga från beräkningar för över 20 år sedan. Kilarna kommer att få normalkrafter och friktionskrafter (eller "form"-krafter) liksom i den förra tråden. Det kommer alltså att finnas en uppåtriktad kraft där någonstans - i form av halva fallkraften. Det viktiga är dock att triss-effekten förhindrar att ankaret fallerar. Jag skulle gissa att man får anta att så länge slingor och vajrar håller så kan man betrakta dem som en styv balk. Alltså en balk med fallkraften i mitten och halva fallkraften i vardera änden. Hoppas att Achtminus ger sig in i debatten så jag slipper att fundera eller leta rätt på mekanik-böckerna!

Nej det måste alltid finnas en uppåtriktad kraft någonstans på hela fallkraften.

Vajrar är rätt ostyva, så balkmodellen tror jag inte på :)
 
"Blocket" kommer ju att sjunka och vi får inte 90 resp 45 grader utan säkert helt andra vinklar. Mitt första antagande (#2) var kring 150%. Jag tror fortfarande att vi hamnar där någon stans även om vinklarna ändras något.

Det är ju som någon skrev tidigare inte så ofta som man lägger kilar i opposition. Dessutom är det ju bara som en mellansäkring eller som EN punkt i standplats och det gör då inte så mycket om säkringspunkten havererar. Varningen som böcker skriver om vid "farliga vinkeln" är ju i första hand som ett (komplett) tvåpunktsankare.
 
När det börjar bli Nobelprisnivå på mina slutsatser brukar jag skärpa mig och rita ny figur eller nåt.

Att det faktiskt blir oändling utväxling på krafterna är väl just det som är gammal känd och vedertagen mekanik (i fallet med 180grader).

Sen är det förstås så att det alltid kan förekomma en töjning som gör att vinkeln ändras och krafterna blir höga men möjligen hanterliga.

"Blockteorin" innehåller ju lite felslut om vinklar och reaktionkrafter och Gustav har rätt!

Andra gamla sanningar på högstadienivå är ju att utväxling alltid innebär att det man vinner i kraft förlorar man i väg. Förklara gärna utifrån detta varför "brytkarbinen" ger utväxling. Blir det utväxling när man säkrar nån i ett toppankare också?

OM karbinen hela tiden släppte förbi slingan så att det inte blev nån vinkeländring så skulle det ju bli oändliga krafter in absurdum, och precis som Gustav säger så måste det finnas nån vertikal komposant som motsvarar lasten - och när det gäller det formbetingade i kilsprickorna så är ju kilarna symmetriska så att kontaktkrafterna på dessa tar ut varandra i vertikalrikningen, så länge man drar horisontellt i vajrarna.
 
"Blocket" kommer ju att sjunka och vi får inte 90 resp 45 grader utan säkert helt andra vinklar. Mitt första antagande (#2) var kring 150%. Jag tror fortfarande att vi hamnar där någon stans även om vinklarna ändras något.

Det är ju som någon skrev tidigare inte så ofta som man lägger kilar i opposition. Dessutom är det ju bara som en mellansäkring eller som EN punkt i standplats och det gör då inte så mycket om säkringspunkten havererar. Varningen som böcker skriver om vid "farliga vinkeln" är ju i första hand som ett (komplett) tvåpunktsankare.

Om det är så att det inte gör nåt att säkringarna havererar så spar man ju en del besvär på att inte lägga dem alls. Så just det att de är överflödiga kan ju inte vara en god anledning till att man trots allt kan lägga dem.

När det gäller procenten, så tror jag säkert den tidigare tabellen med små figurer var korrekt, och där såg man ju t ex vad som gällde för 120 grader om jag minns rätt.

Jag skulle dock våga påstå för att de håller för VISSA laster, och därmed kan vara till viss nytta. Men det förutsätter att de stannar kvar i kilsprickan, även när man fått lite nedhängning på vajrar och lsingor så vinkeln blir lite mer måttligt ogynnsam. Risken att de rippar just för att de dras både i den vanliga riktningen men även på tvären i förhållande till sprickan är ju ingen fördel - men visst lägger man ju kil i sprickor som inte är rent vertikala också.
 
Andra gamla sanningar på högstadienivå är ju att utväxling alltid innebär att det man vinner i kraft förlorar man i väg. Förklara gärna utifrån detta varför "brytkarbinen" ger utväxling. Blir det utväxling när man säkrar nån i ett toppankare också?
QUOTE]

ja.

(om du menar "topprepsankare")
 
dom blir nog inte så upphetsade - att kraften på ett topprepsankare förstärks av blockeffekten är väl ingen raketforskning.

eller vad är det jag missar?
 
ja, alltså "killen" som sitter i änden av hissen är ju berget, och några såna har jag inte lyckats rubba (som tur är), men det säger ju inte emot att det blir en blockeffekt som förstärker den kraft jag kan utöva på killen, eller kilen, om man har byggt ankaret av en sån.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...