opposing nuts

om man vill var rolig så kan man säga att hela sprängkraftstråden karakteriserades av opposing nuts, men för att vara litet allvarligare så vill jag ta några varv kring just tekniken med att sätta motstående säkringar.

det är ju något som beskrivs i etablerade intruktionsböcker, men som ser ut som en tankevurpa, eftersom det i samma böcker noga påpekas att vinkeln mellan armarna i ett tvåpunktsankare inte får bli för stor, pga den kraftmultiplikation som uppstår.

tekniken att använda en motstående säkring för att hålla huvudsäkringen i spänn så den inte ramlar ur, ser ju ut att skapa ett tvåpunktsankare med nära 180 graders "spetsvinkel" vilket förefaller kunna belasta säkringarna med många många gånger högre kraft än den som en fallande klättrare genererar i nedåtriktningen.
(se bild - slingan är avknuten runt vänstra karbinen, och repet klipps i den hängande karbinen)

det skulle i så fall vara något att varna seriöst för (som achtminus gjorde, fast det var sprängkraftsfrågan som tog överhanden i diskussionen som följde).

så, vad finns det för perspektiv på det här?
fire away!
 

Bilagor

  • opposing_nuts.png
    opposing_nuts.png
    14.6 KB · Visningar: 929
Jag ser kabben i mitten som ett block. Om man bortser från friktion så borde man kunna utgå från följande bild. Kraften i varje kil kan väl i så fall maximalt uppgå till 1,41 F.
(roten ur FAX^2+FAY^2)

Borde ha skiftat färger mellan rött och blått för att stämma överens med frågeställningen.

(Gissar att jag snart kommer att skämmas över mitt antagande...)
 

Bilagor

  • Opposition.jpg
    Opposition.jpg
    25.4 KB · Visningar: 820
ingen block-effekt

slingan är fixerad i vänstra karbinen för att undvika den sortens utväxling, vilket är bra när man sätter samma konstruktion vertikalt.

fast en fråga är ju om det blir bättre eller sämre ifall man inte knyter av när den sitter horisontellt.

i vilket fall som helst så är tanken att den motstående säkringen (till höger) ska hålla fast huvudsäkringen (den till vänster) så man kan anta att avknytning är nödvändigt för att hålla paret i spänn.
 
Som du säger så blir krafterna på kilarna jättestora efterssom säkringarna får jobba mot varandra, ju större vinkel det är mellan dom dvs hru sträckt det är mellan säkringarna är väldigt avgörande.

Jag gjorde en liten ritning för "Vad ska jag ha för remmar till min hängmatta"-tråden och kanske ska rita en hit också, för paint är ju kul!
Men jag har inte riktigt orken och självförtroendet att komma med en uträkning så jag låter bli.

Sen funderar jag på vilket sätt krafterna i ett "Y" med bred vinkel är olika från en (döds)triangel.
Finns en del info på http://www.chockstone.org/techtips/equalise.htm

Men jag bifogar en bild som sammandattar det, och den går ju bara upp till 120grader.. över det springer det iväg ännu mer. (och på din bild är det ju helt spänt dvs 180 grader)
 

Bilagor

  • Capture.jpg
    Capture.jpg
    51 KB · Visningar: 838
Som redan nämnts så ökar kraften väldigt mycket när "spetsvinkeln" närmar sig 180 grader.

Det blir så att säga mycket värre på slutet, vi 120 grader är det inte så märkvärdigt, och som jämförelse kan man ju tänka på att om man kört i diket och inte har mer än ett rep att tillgå, så har man faktiskt vissa möjligheter att dra upp bilen själv på följande sätt:

Spänn repet mellan bilen och ett stadigt träd.

Ta tag i repet på mitten och drag i tvärriktningen. Även en späd person kommer att kunna dra repet i sidled. Nackdelen är dock att den avsevärda utväxlingen även innebär att bilens förflyttning blir liten, samt att repets töjning också bidrar till att göra att vinkeln snabbt ändras från de 180 grader, varvid det snabbt blir tyngre.
Redan vid en spetsvinkel på säg 160-170 grader är man plötsligt rätt svag igen...
Om man har ett rep som inte töjer sig är det dock så att utväxlingen vid 180 grader är helt enorm, men detta innebär också att även om kraften är hög, så blir förflyttningen av bilen så liten så det inte är nån större nytta.
I fallet med säkringarna är det i princip töjningen som gör att det överhuvudtaget kan hålla, även med en icke avknuten slinga på bilden så är det nog så att frikionen i karbinen är rätt hög, och spetsvinkeln ändras tack och lov en del vid belastning även om slingan kan glida genom karbinen.

Tipset att arrangera säkringar på sättet på bilden är nog rätt dåligt. Jag har svårt att tro att man kan hamna i en situation där det inte finns ett bättre alternativ.
 
Om man knyter är jag med på att kraften blir oändligt hög med en trubbig vinkel.

Men vad händer om man inte knyter? Kan man betrakta kabben som ett block då och komma ned mot blygsamma 150% jämfört med de 5-600 % som gäller för "den farliga triangeln"?
 
Nä det blir nog inte ett dugg bättre.
Vet inte om det blir nån utväxling, det handlar väl bara om att man ändrar riktning på kraften(typ som i ett toppankare), men i den mån det glider i karbinen betyder det ju bara att man bibehåller spetsvinkel så att den ligger närmare 180 än annars. Om karbinen inte kunde röra sig nedåt med belasningen, utan t ex satt fast i en stark pitong i sprickan, så skulle man slippa "dödstriangel"problemet.
 
Om man knyter är jag med på att kraften blir oändligt hög med en trubbig vinkel.

Men vad händer om man inte knyter? Kan man betrakta kabben som ett block då och komma ned mot blygsamma 150% jämfört med de 5-600 % som gäller för "den farliga triangeln"?

Jag ser inte hur en knut på mot karbinen till vänster skulle trolla bort all den kraft som utvecklas, för att ta upp en kraft på säg 100N neråt så måste det finnas en motkraft på 100N uppåt, annars kommer det röra på sig.

Om man ska filosofera att ett fall från slackt rep där karbinen repet löper genom kommer vara betydligt längre ner.. kommer kraften fördelas under längre tid och därför minska belastningen på säkringarna tycker jag verkar långsökt och framför allt riskfyllt.
 
Om man har ett block blir ju stödkraften bara 1,41 F.
Det känns dock lite tveksamt att man kan se kabben som ett block.
 

Bilagor

  • opposition2.jpg
    opposition2.jpg
    28.1 KB · Visningar: 771
Ser inte att det skulle spela någon roll om blocket hänger i en kil.

Som jag misstänkte redan från början så skulle mina antaganden ratas :)

Vill ogärna se fallet som ett "farliga vinkeln" problem för du drar ju krafterna iväg mot det oändliga, men jag lär nog få böja mig.
 

Bilagor

  • opposition3.jpg
    opposition3.jpg
    34.7 KB · Visningar: 768

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.