Grönbrink: Fick mail av en arg jägare

Med tanke på hur långt en rikoschett kan dra iväg i både sidled och höjdled så känns det som om bergklättrare kan förstöra rätt många älgpass bara genom att hamna i risken.

Med tanke på hur många snurriga gamlingar som irrar runt i skogarna med tunga vapen dessa dagar, så känns det mer som att jägare skulle kunna förstöra rätt många klätterpass... ;-)
 
Med tanke på hur många snurriga gamlingar som irrar runt i skogarna med tunga vapen dessa dagar, så känns det mer som att jägare skulle kunna förstöra rätt många klätterpass... ;-)

"Tunga vapen" låter som en kvällstidningsöverdrift, ungefär som att kalla en fotbollsspelare "svårt skadad" om han bryter foten.

"Tunga vapen" är, i det fallet det går att irra omkring i skogen med dem, åtminstone kulsprutor, granatgevär och granatsprutor. Och såna känner jag inga jägare som använder eftersom det förstör köttet. Och är olagligt...

----

Huuuur som helst... i det här fallet känns det definitivt som att de som jagade hade gjort allt för att inte ställa till det för dem som klättrade. Det omvända hade inte varit för mycket begärt. Det handlar ju delvis om att de som jagar inte har så stor lust att sätta en förlupen kula i nån som klättrar.
 
Bara det faktum att det förlöper kulor till höger å vänster gör mig lite skitnödig. Skjuter man på nåt med ett kulvapen kaliber 30.06, så får man fan se till att träffa. En skadeskjutning= Indragen licens. Tycker jag.

På hemmaklippan har vi avtal med markägaren: vi får klättra, bulta, leva rövare, tälta, bajsa och tillochmed kapa en å annan gren (alltså om vi gör det snyggt), men under älgjakten vill de inte att vi klättrar.
Deal. Jag förstår jägarna, och vart ska de vända sig? Så klart till den lokala klubben, hur ska de veta varifrån klättrarna kommer?

Sen finns det väl vissa klättrare som bara skulle må bra av en skadeskjutning nu och då, men det ska inte den gigantiska massan som utgör oss andra få lida för.

Ser ni en korskoppling till Namnpolicytråden?

"Den som trevligt gör, slipper rikoschettdöden dö". Kan vi inte ha det som älgjaktspolicy?
 
Och hur många jaktlag har du personligen erfarenhet av? Undrade bara..... för din utsaga kan väl inte vara grundad på fördomar? ;)
Nu blir det en urspårning från det egentliga ämnet, men det har väl ganska nyligen konstaterats att det tyvärr är så att det händer alldeles för sällan att vapenlicenser dras in genom olika diagnoser som ställs, främst på äldre personer.
Minns inte tvärsäkert, men det var nog läkarna som inte vidtar de åtgärder som de ska vid dessa tillfällen. Att det sedan förekommer att dessa personer jagar har väl också framgått den senaste åren vid jaktolyckor - även om dessa förstås presenteras i svarta rubriker så att det är möjligt att man uppfattar dessa händelser som aningen mer frekventa än vad de är.
 
Det är väl inget fel i att visa lite hänsyn till sina medmänniskor, även om vissa jägare ibland, i vissa områden, kan vara lite väl tjurskalliga och intoleranta!
Bara det faktum att jaktlaget har en dialog med andra föreningar som kan tänkas röra sig i området är väl otroligt positivt!
Hade det varit jag som tog emot det mailet så hade jag nog inte tagit åt mig allt för hårt och svart kort med att man har från föreningens håll gått ut med information till alla sina medlemmar. Hur de sedan agerar är upp till dem, och föreningen har absolut ingen möjlighet att informera alla de klättrare som valt att stå utanför föreningslivet.
Det borde de flesta jägare förstå och acceptera.
 
Och hur många jaktlag har du personligen erfarenhet av? Undrade bara..... för din utsaga kan väl inte vara grundad på fördomar? ;)

Många. Har från tidig blöjålder deltagit i dödandet av tjogvis av djur, inklusive men inte begränsat till apor, krokodiler, vårtsvin, ormar, rådjur, fasaner, harar och diverse stora, små och exotiska fåglar. Oftast för egen underhållning och utan att ha varit särskilt hungrig. Minns med glädje skånska jul-jakten där slätten förvandlades till nån sorts Balkan, med vagnslaster av skäggiga bönder som likt serbmilisen härjade runt i dimman.

Allt detta var innan jag blev vegetarian och djurrättsaktivist-sympatisör (sug på den, E9Climbing...) och uppnådde ett högre medvetandeplan. Men medan det pågick kunde jag inte undgå att notera att jaktlag ofta omfamnade en avsevärd andel ganska förvirrade äldre farbröder, vilka inte borde få gå oledsagade utanför sina advokatkontor, än mindre bära bössor som duger att skjuta rakt igenom ett par decimeter kärnved med.

:)

J
 
Selektivt citat:
Har från tidig blöjålder deltagit i dödandet av tjogvis av djur, och uppnådde ett högre medvetandeplan. En avsevärd andel ganska förvirrade äldre farbröder borde få gå oledsagade utanför sina advokatkontor, och bära bössor som duger att skjuta rakt igenom ett par decimeter kärnved med.

MEn hallå, du inser väl hur illa det här låter? Tycker du skulle ansluta dig till vegetariansimen istället, och tänka lite på djurens väl och ve. Skandal att vår egen redaktör av bergsport är en sån hänsynslös mördare! :)
 
Många. Har från tidig blöjålder deltagit i dödandet av tjogvis av djur, inklusive men inte begränsat till apor, krokodiler, vårtsvin, ormar, rådjur, fasaner, harar och diverse stora, små och exotiska fåglar. Oftast för egen underhållning och utan att ha varit särskilt hungrig. Minns med glädje skånska jul-jakten där slätten förvandlades till nån sorts Balkan, med vagnslaster av skäggiga bönder som likt serbmilisen härjade runt i dimman.

Allt detta var innan jag blev vegetarian och djurrättsaktivist-sympatisör (sug på den, E9Climbing...) och uppnådde ett högre medvetandeplan. Men medan det pågick kunde jag inte undgå att notera att jaktlag ofta omfamnade en avsevärd andel ganska förvirrade äldre farbröder, vilka inte borde få gå oledsagade utanför sina advokatkontor, än mindre bära bössor som duger att skjuta rakt igenom ett par decimeter kärnved med.

:)

J

Okej, det är tydligen annorlunda på de skånska advokaternas jakter än vid de jakter jag deltagit i :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.