Ledpsyke på tveksamma säkringar?

Jag skapar en ny tråd då jag insåg att min fråga har inget med "Sprängkraft för kil vs friend" tråden att göra... Yakherden/Johan's citat är saxat därifrån, och referenser till trådar gäller då den tråden.
För vissa kan säkert såna här trådar vara jättenyttiga, för mig tenderar de bara att ställa till det i huvet och göra mig osäker på om grejorna håller. Och de sortens osäkerhet brottas jag tillräckligt med ändå, har inte tagit så många fall på egna säkringar ännu, och undviker det helst, p.g.a ovan nämnda osäkerhet. Något jag jobbar med, men man blir bestört när man trodde nåt som sen inte visar sig vara sant.
Jag själv som brottas med ledpsyket kan säga att trådar som denna säger verken bu eller bä för mitt ledpsyke. Kilen har mer sprängkraft än en kamsäkring? Ok... kul... Lägger jag en säkring där sprängkraften spelar en synig roll, t ex bakom flak eller i en ytlig position, och jag befinner mig i ett svårt krux så är jag så rädd att jag kan knäppt klättra, oavsett vad som sitter där. Om jag är pressad så gäller det egentligten alla säkringar som inte är bomber. Infot i tråden gör att jag kanske kan öka chanserna att jag gör bättre beslut när jag lägger säkringen, men det gör ingenting åt mitt ledpsyke.
Något jag jobbar med, men man blir bestört när man trodde nåt som sen inte visar sig vara sant.
Hur om jag får fråga? Jag jobbar också på att bättra psyket... Jag har tagit en del medvetna fall på egna säkringar, utan att ens förvarna min säkrare, men då rör det sig om bomber placeringar jag fallit på. Detta hjälper mitt psyke på svårare leder med bra säkringar, men hur ofta jag än gör detta kommer det ändå inte att hjälpa de tillfällen då säkringarna är tveksamma. Visst, alla är olika, men personligen ser jag inte hur informationen i tråden kan påverka ledpsyket positivt eller negativt när det gäller säkringar som är allt annat än bomber under ett pressat läge.

Jag har kommit underfund med att ledpsyket (mitt iallafall) är mera väldefinerat än jag först trodde. Jag kan just nu ge mig hän åt att kasta mig hej vilt efter grepp på en bultad led utan att känna någon rädsla (om det verkar som fallet blir rent), tack vare medvetna satsningar (stort för mig som har blivit dumpad i backen med en sprucken ryggkota som följd), men det har inte påverkat tradpsyket det minsta. Det samma gäller att falla på bomber säkringar... Det i sin tur påverkar inte hur jag känner mig på tveksamma säkringar i ett pressat läge.

Att testfalla på en tveksam säkring med topprep som backup hjälper inte... För det är inte att falla på en tveksam säkring, det är att falla på en tveksam säkring med topprep som backup. Mitt ledpsyke är inte så lättlurad, den ser skillnaden. Samma sak gäller egentligen tipset om att klättra mycket trad så blir psyket bättre med tiden och vanan... För mig stämmer inte detta alls. När jag började med trad kändes 5:eek:r döds läskiga... Nu känns de rätt softa... Men det är inte mitt ledpsyke som har blivit bättre, det är jag som har blivit bättre på att klättra så att marginalerna på 5:eek:r är mycket större... Nu är 6:eek:rna dödsläskiga, lika läskiga som 5:eek:rna var... Utan att falla har jag inte tränat ledpsyket det minsta, den är lika kass som den var i början när marginalerna minskade.

Det är endast när jag är pressad som jag får reda på vilket skick mitt ledpsyke befinner sig i, och det gäller de flesta skulle jag tro, vare sig de vet om det eller ej. Men om du, eller någon annan, har något sätt att jobba på det utan att utsätta sig för det så är jag bra intresserad av att veta vad det är ni gör.

Det är lite som att nån kommer å säger en vacker dag: "Har du inte hört? Klätterrep har ju bevisats värdelösa på att hålla fall." "-jaha, när då?" "-För 10 år sen. Nu klättrar man bara frisolo, eftersom man ändå dör om man ramlar."
Det låter lite som Alain "spiderman" Robert's förklaring till varför han började med frisolo. Det är svårt att argumentera mot honom, läkarna gav ju inte honom någon större hopp om full återhämtning.
 
.

Att testfalla på en tveksam säkring med topprep som backup hjälper inte... För det är inte att falla på en tveksam säkring, det är att falla på en tveksam säkring med topprep som backup. .

Borde det inte finnas en poäng i att falla på tveksamma säkringar, med topprepsbackup, i och med att du då blir bättre på att sålla fram fler placeringar du vågar lita på? Jag har hört från personer som testat dåliga placeringar med bomber-säkring under säga att de blev överraskade av hur bra även "dåliga" placeringar satt.

mvh
Johan
 
Egentligen är ju Johans svar helt perfekt.
Om man bara kan avgöra vilka säkringar som duger så kommer man inte enligt Mikes resonmang att vara orolig när det ändå handlar om en bomber om jag förstod rätt.

Och de säkringar som ÄR dåliga finns det ingen anledning att ha bra ledpsyke på. Även om det kunde vara en fördel att klättra utan att oroa sig när man väl tagit ett beslut att klättra ett krux med kontstaterat bristfälliga säkringar...

Att sen sätta gränsen mellan bra och dåliga säkringar med perfekt precision är ju lättare sagt än gjort, men en bra sak att försöka i alla fall.
 
Alltså det är ju två skilda saker...

* Att veta om en säkring är bra nog eller inte.
* Att våga gå på trots att säkringarna inte är hundra.

Det första kan man träna upp känslan för genom att falla med backup, cleanaida, hopptesta etc

Det andra... ja vad kan man säga. Varje gång du medvetet går på med bristfälliga säkringar så är det ju för att du väljer att ta en risk. Är det bra eller dåligt att göra det? Är det något du verkligen vill bli bättre på?
 
Borde det inte finnas en poäng i att falla på tveksamma säkringar, med topprepsbackup, i och med att du då blir bättre på att sålla fram fler placeringar du vågar lita på? Jag har hört från personer som testat dåliga placeringar med bomber-säkring under säga att de blev överraskade av hur bra även "dåliga" placeringar satt.
Med risk för att verka flummig så kan jag bara säga att detta gör nog att jag kan lita på mera säkringar, men det gör inget åt ledpsyket på de säkringar som fotfarande känns tveksamma.

Jag har fallit skarpt på en dåligt placerad kil... Som tur är flög jag av i ren överaskning och hann inte skrämma upp mig. Det luktade bränt efteråt, den lukten man kan få när det slår gnistor när man bankar på sten med metal, så kilen flytade på sig innan den stoppade upp mig och var ett helvete att få ur. Även om jag gör detta om och om igen på topprep och den håller, så kommer jag förmodligen altid att vara lika rädd att just denna gång kommer kilen att rippa om jag skulle falla på den utan topprep.

Att bli en skickligare säkrare gör att jag ökar marginalerna igen, och blir därmed säkrare överlag, men det gör ju fotfarande ingenting åt mitt ledpsyke när marginalerna är pressade. Det är den biten jag är intresserad av...
 
Det andra... ja vad kan man säga. Varje gång du medvetet går på med bristfälliga säkringar så är det ju för att du väljer att ta en risk. Är det bra eller dåligt att göra det? Är det något du verkligen vill bli bättre på?
De gångerna jag hamnat i ett pressat läge med en tveksam säkring under mig så skulle jag så jäkla gärna vilja kunna behålla liiite mer lugn... Det är inget jag frivilligt utsätter mig för, men det händer ibland ändå... Risken att jag kommer att få testa säkringen ökar markant om jag inte kan hålla mig någerlunda avslapnad.
 
Varje gång du medvetet går på med bristfälliga säkringar så är det ju för att du väljer att ta en risk. Är det bra eller dåligt att göra det? Är det något du verkligen vill bli bättre på?

Visst vill jag bli bättre på det. Av den enkla anledningen att jag ofta hamnar där ofrivilligt, och måste ta mig ur knipan. Oftast (för såna som mig) så är den tekniska svårigheten inom min förmåga, och om jag bara slappnar av och klättrar "bra" så ska jag klara graden. Men när man är rädd och stressad klättrar man gärna skitdåligt.

Således är det oerhört intressant att lära sig kontrollera sitt psyke, och det Mike söker är vi nog fler som jagar. Har inget bra eget tips, men Dave MacLeod tex förespråkar ju fallträning. Jag tror nog att detta, även med backup, kan ge en del. Delvis för feedback på placeringar, men också för psyket. Ger man bara gott om slack i backupen så kan det ju bli mer eller mindre realistiskt. Sen finns ju aspekten att man vill falla "rätt" (som i judo) och det kräver också träning.

Jag tror också att det kanske kan vara bra att klättra mycket som är lätt men glest/svårt säkrat. Då lär man sig att lita på sin egen kapacitet till fullo, och går in i nån sorts "solo" mode.

Hmm, inga geniala lösningar där... Vill gärna också ha tips!
 
Personligen tror jag att det handlar om att ha marginal. Du skriver om fysisk marginal, men jag tror det går att applicera även på den psykiska delen av klättring. Antingen har man gott ledpsyke, vilket för mig betyder att man leder (trad) nära sin fysiska maxgräns. Eller så har man god fysisk marginal, dvs, man psykar inte ur eftersom klättringen känns så pass lätt att risken för fall är minimal. Tyroldeklarationens definition av äventyrsklättring (trad) respektive sportklättring http://www.klatterforbundet.se/pdf/expedition/tyroldec.pdf
känns rätt träffande. Äventyrsklättring = stresstålighet, sportklättring = fysisk förmåga. Hur ofta klättrar vi trad på vår fysiska gräns på egna marginella säkringar? De som verkligen gör det lever per definition farligt. Var och ens uppfattning om vad som är marginella säkringar skiljer sig förstås, medan "att leda på sin gräns" rimligen betyder att man faller nu och då. Om säkringarna verkligen är marginella och man ibland faller måste resultatet ibland bli att säkringar rippar. Riskkalkylen är beroende på hur bra placeringarna sitter, hur tätt de sitter och hur långt ner det är till marken.

Att utveckla sitt ledpsyke handlar om att kalibrera psykisk och fysisk förmåga så att man kan klättra närmare sin fysiska gräns på egna säkringar. Att lägga till marginella säkringar i ekvationen förändrar ingenting, det bara drar det hela till sin spets.

Jag märker själv att mitt ledpsyke förbättras av att utveckla min förmåga att göra bra placeringar, dvs avmarginalisera säkringarna... Kanske det innebär att mitt ledpsyke faktiskt inte förbättras, jag blir bara bättre på att lägga kil? Faktum är att jag tror att ledspyke är ett komplext begrepp som involverar förmågor som att: bedöma sin egen fysiska kapacitet, sin psykiska kapacitet, förmåga att lägga kilar, förmåga att läsa en led, att känna och lita på sin säkringsman etc.

Är jag ute och cyklar?
 
Senast ändrad:
Jag tror också att det kanske kan vara bra att klättra mycket som är lätt men glest/svårt säkrat. Då lär man sig att lita på sin egen kapacitet till fullo, och går in i nån sorts "solo" mode.

Det där tror jag på. I någon mån är ju förstås bristen att man lär sig klättra "solo" på sånt man tycker är tekniskt lätt - men lär sig att man faktiskt inte gör tokmisstag eller bara tappar taget utan vidare. Men om det blir knepigt och man blir osäker på hur man verkligen kommer att klara ett krux, så är det ju tveksamt om det hjälper. I någon mån gör det nog det.
Det hämmar också.
Man blir lite dålig på att chansa och på att verkligen riskera att falla.
Kanske...
 
Vill bara tillägga till mitt inlägg ovan att jag ledde Omöjliga väggen i Häggsta igår. Det var ett klart steg framåt för min del, fokus på klättringen och inte så mycket funderingar kring brutna fotleder...
 
Visst vill jag bli bättre på det. Av den enkla anledningen att jag ofta hamnar där ofrivilligt, och måste ta mig ur knipan. Oftast (för såna som mig) så är den tekniska svårigheten inom min förmåga, och om jag bara slappnar av och klättrar "bra" så ska jag klara graden. Men när man är rädd och stressad klättrar man gärna skitdåligt.

Ja det där känner väl alla (trad)klättrare igen.
Men handen på hjärtat så har vi ju ett val. Ingen tvingade oss att ge oss på den där leden.

Jag måste erkänna att jag är lite kluven till det. Jag njuter av att kunna kontrollera nerverna när jag måste, samtidigt som jag inte vill befinna mig på gränsen alltför ofta. (för då tar nog statistiken ut sin rätt till slut)
 
Faktum är att jag tror att ledspyke är ett komplext begrepp som involverar förmågor som att: bedöma sin egen fysiska kapacitet, sin psykiska kapacitet, förmåga att lägga kilar, förmåga att läsa en led, att känna och lita på sin säkringsman etc.
Vettigt skrivet... Jag antar att jag specifikt frågar efter tips om "fear management", vilket är bara en del av begreppet ledpsyke.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
frasset Topprepa på privat mark Klättring allmänt 20
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.