Sprängkraft för kil vs friend

Ho! Där fick du till det! Men vad menar du med att 20-30 procent större sprängverkan är irrelevant i jämförelse med andra faktorer?

Jag menar att de där 20% är mindre än felmarginalen man har på andra bedömningar, som Mezzner skriver, t ex klippans hållfasthet etc, samt att man väljer säkring utifrån vad man har kvar, vad ledens fortsättning kan kräva, vad som sitter bäst just där etc. Det är väl inte så ofta en tjugofemprocentig minskning av sprängstyrka bedöms vara kritisk. Flera andra faktorer är såklart i praktiken mycket viktigare.

För övrigt var ju John Liungmans maxim bra: klättra två grader under förmåga och placera utrustning för 3000 kr/meter. Spränger du ett block så håller kanske nästa :)
 
Jag menar att de där 20% är mindre än felmarginalen man har på andra bedömningar, som Mezzner skriver, t ex klippans hållfasthet etc, samt att man väljer säkring utifrån vad man har kvar, vad ledens fortsättning kan kräva, vad som sitter bäst just där etc. Det är väl inte så ofta en tjugofemprocentig minskning av sprängstyrka bedöms vara kritisk. Flera andra faktorer är såklart i praktiken mycket viktigare.

För övrigt var ju John Liungmans maxim bra: klättra två grader under förmåga och placera utrustning för 3000 kr/meter. Spränger du ett block så håller kanske nästa :)

Personligen tycker jag att 20% större sprängverkan väger tyngre än argumentet att kammar är lättare att placera/rensa om jag hamnar i ett läge där säkringen läggs bakom ett suspekt block. Så även om det helt klart är så att sprängverkan inte är det primära, sekundära eller ens tertiära så skulle jag själv inte kalla det försumbart. Men det är ju inget annat än en personlig preferens heller :)

Vem behöver utrustning? Alla vet att hemligheten med klättring är att inte falla!
 
Jag skall rädda ett liv imorgon, men nu har jag tio minuter över....

Låter väl lite dramatiskt, men det är därför jag inte läst tråden på ett tag.

Såväl Achtminus som Mezzner har gott och väl tillräckliga kunskaper för att lösa det här.

Käre Mezzner du är väl förtjänt av ett bra svar, men du har egentligen svarat själv. Att räkna vidare som du gjorde skall leda till samma resultat som tidigare - gör det inte det så är det ett slarvfel någonstans.

Gör en litet större och mer välritad bild, så ser du att du att du fört över kraften N, men missat att friktionskraften (myN) också ger ett bidrag.

K=N/cosB + myN/sinB.

Därmed får du ett helt annat resultat - som händelsevis är helt identiskt med mitt tidigare....
 
Nu tror jag att du blandar skalärer och vektorer - eller för all del Pythagoras sats och trigonometri.

Beta är ju just det som avgör förhållandet mellan K och N - och den beror också på frikionskoefficienten (som kan vara kritisk eller inte för den i kammen konstruerade Beta).
K är alltså N/cosB eller myN/sinB. Same, same...


Nåja, jag tror Lilla jag hittade felet som var av numerisk karaktär, i ett av de exempel jag räknade med formlerna. Kurvorna (Lilla jags) är ju vackra och kanske inte bara därför ska ses som en bekräftelse av formlerna, men jag tycker nog att formlerna inkl teckningarna verkar kunna stämma. Jag var kanske en aning osäkrare tidigare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.