Hur mår klätterutrustning av...

Hur mår karbiner, slingor, rep och selar av olika kemikalier?

Har råkat ha min utrustning i bakluckan där det även varit, bensin, diesel, spolarvätska osv..

Är det något som skadar utrustningen? Och i så fall, gör det stor skada.
 
Är detta ett skämt?

Ja, det gör skada!

Särskilt de delar som är av nylon, de ska kasseras efter kontakt med kemikalier. Rep, slingor, sele mm.. Nylonen kan brytas ner i kontakt med oljeprodukter..
 
Vi talar säkerhetsutrustning...

...och då skall vi vara på säkra sidan, men är det någon som har en länk till vad tillverkarna säger?

Jag har kikat runt på DuPonts hemsida (uppfinnare och världens största tillverkare av Nylon) och enligt dem rekommenderas Nylon för användning i kontakt med oljor och bränslen. Syror och oxiderande ämnen är dock tveklöst no-no.
 
Jag hade en repmatta som kom i kontakt med bensin, den bokstavligen föll i bitar, kunde dra sönder plattbanden (av samma typ man använder när man klättrar) som satt i hörnen utan några som helst problem!

Jag skulle aldrig använda något som kommit i kontakt med bensin...
 
Alla tillverkare av selar och rep säger att dessa skall kasseras om de kan ha kommit i kontakt med kemikalier, exempelvis om man har lagt dem oskyddade i bagaget i din bil. Frågan är hur mycket dit liv är värt?

Problemet med karbiner är att om de fortfarande innehåller en del kemikalier så kan de föra över detta till de texitla produkterna.

http://www.petzl.com/us/us/ppe-checking har en guide om hur du kollar att grejer är i bra skick. Ungefär samma procedur kan du använda oavsett märke. Beal har liknande video hur man undersöker deras rep. Men som sagt, kassera alla mjukdelar! Så mycket kostar det inte och ditt liv är värt så mycket mer!

Edit: läste nu att det inte har varit i direkt kontakt med något av dessa ämnen. Eftersom rep och liknande är impregnerade är det chans att ingenting faktiskt har hänt.
 
Lite löjlig nu kanske, men klätterskorna har man ibland gått på asfalt med, bilar läcker olja.Så troligen har skorna varit i kontakt med olja.

Skorna ligger i samma påse som övrig klätterutrustning, sele osv.

Hur är det?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.