Också i Utby kan en pappa dö ...

Vid Slabben i Utby sitter en plakett på klippan. För den den som inte har varit där kan jag berätta att den i snart två decennier har påmint om en enkel firning som gick fatalt snett. Jag berättar det därför att jag vill framhålla att all klättring innehåller ett visst riskmoment. Jag vet inte, men på sätt och vis måste jag föra ner den pågående diskussionen på Big wall/alpin (om risker, ansvar, föräldraskap, död och meningen med allt - ganska djupt, det är sant, men jag kan inte låta bli att bli gripen) till ett plan som jag kan begripa. Alltså hamnar jag inte på K2, utan i Utby, platsen där jag klättrar till vardags. Klättrare har dött där och man kan lugnt räkna med att det kommer att hända igen. Ändå är vi fantastiskt många som åker dit dag efter annan. Varför?

För dryga veckan sedan var jag där vid Slabben och klättrade med min 10-årige son (och min fru - jag vill ju inte att ni ska tro att jag helt ansvarslöst var där som ensam vuxen). På vägen dit pratade vi bland mycket annat om Fredrik Ericsson. Som varje barn i hans ålder hade han därefter helt följdriktigt fantasi nog att inse vad som, om allt gick snett, skulle kunna hända där på väggen i Utby och helt naturligt vägrade han att delta i någon som helst firning eller liknande efter att vi hade byggt ankare. Vi gick ner i stället och det var bra med det.

Väl nere och efter att ha tittat på ett par repor ville han dock klättra, i alla fall. Och självklart fick han det. Efter inledande tvivel gick det också bra - huvuddelen av Skärselden klarades galant, men på det avslutande cruxet fick han ge sig. Dags att bege sig neråt. På vägen ner passade han då på att göra några pendlingar - springande och hoppande över väggen lekte han Spindelmannen och njöt av höjden, leken och friheten. Så snart han var nere tyckte han att det var trist att behöva vänta på sin tur igen... Och alla är vi väl sådana.

Och ändå - när jag till slut klättrade upp, tog ner ankaret och firade av bet han sig likväl i läppen av en lätt känd skräck ...

För min som var denna enkla torsdagsutflykt en resa både i rädsla och pirrande njutning. Han kommer att vilja klättra igen. Han kommer att vara rädd igen. Precis som vi alla som klättrar.

Vart vill jag då komma med detta?

Jo, jag inser att klättring är riskfyllt. Det spelar ingen roll om jag är på Slabben eller på K2 - riskerna finns där, i högst varierande grad förvisso, men alltid närvarande. Ska man då ta dem som ansvarstagande vuxen? Ska man ta dem som ansvarstagande förälder?

Om jag trodde att man tioårige son hade mognaden för att lämna ett svar skulle jag fråga honom. Och jag vet vilket svar jag skulle få. Men man ställer inte sådana frågor till barn. Alltså måste jag gå till mig själv för att besvara frågorna.

Hur jag än vänder och vrider på frågan kan jag inte tycka annat än att det självklart är rätt att ta risker - stora eller små - för att förverkliga och fullfölja det enda fattiga liv man har till sitt förfogande. Ja, även med barn har vi att fundera på vilket innehåll som ger våra liv deras maximala innehåll. Och jag tror definitivt inte att våra barn är betjänta av föräldrar som gör barnen till deras livs hela innehåll och mening. Att av inbillad plikt leva mindre än man vill är att göra sig till offer.

Till vardags försörjer jag mig mig som pedagog - inom dykning och humaniora. Mina erfarenheter inom detta skrå säger mig att åtskilliga levande föräldrar är så frånvarande att deras död vore en välgärning - då kunde barnen åtminstone släppa dem ... Det är inte givet att en levande förälder är att föredra. Man bör inte vara för inbilsk som förälder.

Jag har levt på olika sätt under mitt liv. Jag har försökt leva i en välvadderad medelklassdröm med säkerhetsbälten och airbag i alla situationer och var utomordentligt olycklig i det. Det krävdes en skilsmässa för att jag skulle inse att jag var på fel spår. Därefter har jag släppt alla de där småborgerliga hämningarna av inbillat ansvarstagande och återupptagit min ungdoms ändå ganska måttliga risktagande och de senaste åren av har mitt liv haft all märg och lycka jag kan önska mig. Jag dyker, kör motorcykel, klättrar och åker skidor som om jag var 17 år, och nästan alla mina spöken har flytt ...

Personligen kan jag inte tycka annat än att det är en bourgeoisiens inbolstrade, våta dröm att man kan gå genom livet utan att få sår och ärr. Livet är hårt - deal with it! Visst fan, jag kan dö på en klippa eller i ett vrak, och det vore fantastiskt sorgligt och traumatiskt för mina barn, och det skulle märka dem för livet, men, trots allt, det är ju ändå något som händer hela tiden, och barn överlever och och lever väl ändå. Och när jag ställer mig vid vågskålarna inser jag att jag skulle ge mina barn långt värre sår i själen om jag stängde av allt det där som gör livet vackert och understundom rent extraordinärt. Den där bittre lille gubben som ångrade alla oklättrade klippor, alla odykta djup, alla okörda kurvor och alla orörda backar skulle kröka ryggen på dem mycket värre än den där lycklige pappan som trillade av pinnen medan han gjorde något han älskade ...

Naturligtvis bygger ovanstående resonemang på att barnen finns i ett sammanhang av omhändertagande vuxna. Om jag var mina barns sista och enda räddning i världen skulle naturligtvis allt komma i ett annat ljus. Det snackas om ego-trippar, men är inte den största egotrippen av alla den som som hyses av föräldrar som tror att deras närvaro är allt avgörande? Det skulle vara illa om jag dog, men vad fan, livet går vidare. Jag vet att det runt mina barn finns tillräckligt många vuxna som är villiga och redo att ta hand om dem. De skulle överleva och leva väl också utan mig - långt bättre än om jag levde och var den där bältade surgubben. Och, for the record, jag var inte gammal då min pappa dog (i en hjärtinfarkt) ...

Och i allt ovantstående är jag helt övertygad om att min ömsom förskräckte och ömsom modige son skulle hålla med mig... Det är när man riskerar det en smula som livet får sitt fulla värde. Rock on!
 
Otroligt fin text om hur livet ska levas! Jag är en 20 årig tjej med drömmar om ett aktivt liv som jag börjat sikta mot - civilekonomlinjen gav mig panikångestattacker (såg mig bara om och om inlåst på ett kontor) byttes istället ut mot ett ledigt år där jag ska prova på bland annat klättring, till våren ska jag börja dyka och jag började löpträna i maj i år, funderar nu istället på idrottsvetenskapligt program där drömmen är att kunna inspirera andra till att röra på sig! Dina barn kommer bli fantastiska självständiga människor med mycket driv!
 
Det som är problemet, som jag som oinvigd ser det, är att så stor del av alla dessa stenhårda klättrare och äventyrare ofta visar sig vara mesigare än ett par badmintonspelande små-tjejer när det väl händer något.

Det finns väl mängder med sporter och fritidsintressen som är snudd på livsfarliga. Men inte i något annat läger tycker jag man verkar vilja uppehålla sig så mycket vid faktumet att man kan dö eller skada sig, som hos äventyrare, klättrare etc.

Gärna ska också omgivningen dras in och förklaras vara trygghetssökande soffpotatisar som lever ett liv som mer liknar fysisk lobotomi.

Men när det väl händer något då ska det sittas i tv med en liten tummetott och lipas.

Spelar man hockey, håller på med motorsport eller tom kanske jobbar i gruvan eller på ett bygge vet dom flesta vad som gäller och dom utövar sina respektive idrotter och yrken utan nåt jönseri om hur farligt det är och händer något åker dom, i det tysta, upp till sjukan och blir omplåstrade.

För min del får folk gärna bestiga varenda bergstopp som finns, bak och fram, upp och ner, nakna, med kamel, på eller utan skidor. Men gör det utan att blanda in mig och kom inte dragande med några förfrusna tumme-tottar när jag sitter hemma i min tv-soffa.

Jag tycker den där cirkusen mer påminner om uppmärksamhetstörstande johan stael von holstein typer än ett genuint intresse för utmaningar. Adrenalin-kickar, om det nu verkligen är vad man söker, kan man väl få utan att stora delar av allmänheten ska böva radas upp och likt modern till den lekande sonen komma med intresserade och bekräftande hejarop.
 
Otroligt fin text om hur livet ska levas! Jag är en 20 årig tjej med drömmar om ett aktivt liv som jag börjat sikta mot - civilekonomlinjen gav mig panikångestattacker (såg mig bara om och om inlåst på ett kontor) byttes istället ut mot ett ledigt år där jag ska prova på bland annat klättring, till våren ska jag börja dyka och jag började löpträna i maj i år, funderar nu istället på idrottsvetenskapligt program där drömmen är att kunna inspirera andra till att röra på sig! Dina barn kommer bli fantastiska självständiga människor med mycket driv!

Det är precis det här jag menar, när 45åringar beter sig på ett sätt som gör att 20åringar blir impade.är det i regel nå´t som är galet...
 
Kan inte hålla med och jag har inte ens barn, än i alla fall. Jag är myket tveksam till såna där barnsliga idéer om "han dog ju i alla fall när han gjorde nåt han älskade" och sen ett träffsäkert RIP (rest in peace) som man bl.a. kan läsa om på Sporthoj.com - är klätterforumen likadana? Man ska nog inte ta onödiga risker i alla fall när man har familj. Som flanell skriver så ska det ofta utmålas som att är man inte adrenalinjunkie så är man en sinnesslö soffpotatis. I beg to disagree.
 
...Jag tycker den där cirkusen mer påminner om uppmärksamhetstörstande johan stael von holstein typer än ett genuint intresse för utmaningar. Adrenalin-kickar, om det nu verkligen är vad man söker, kan man väl få utan att stora delar av allmänheten ska böva radas upp och likt modern till den lekande sonen komma med intresserade och bekräftande hejarop...

...Det är precis det här jag menar, när 45åringar beter sig på ett sätt som gör att 20åringar blir impade.är det i regel nå´t som är galet...

För det första blandar du ihop professionella äventyrare med vanliga klättrare. De första lever i symbios med media, som tjänar pengar på att utmåla äventyren och klättersporten som extrem. Vi andra är ganska långt från den världen. Vi har inget intresse i att utmåla klättring som extremt farlig (vilket den vanligtvis inte är heller).

För det andra är det väl inget fel i att en yngre generation blir inspirerad av en äldre. Det sker ju hela tiden. Varför spelar unga fotboll eller tränar i timmar på en zorrofint i innebandy? För att Zlatan klackar in mål och de sett elitspelare snurra upp försvaret. Varför börjar unga jaga? För att de sett morfars storoxe på väggen och hört hans berättelser. Så när en 45-åring är aktiv med sina barn, ger dem några äkta upplevelser, känna äkta känslor är det väl bra om det inspirerar kommande föräldrar.

I somras besteg jag Galdhöpiggen och gick Besseggen med mina barn 7 o 12 år gamla. Varför gör man det? Är det inte bättre att göra något mindre farligt som badminton i trädgårn? Det kan man väl göra, men det är ingen större utmaning för mina barn. Och det handlar just om utmaning, inte att det har ett speciellt egenvärde att dra upp barnen på höga berg. Och det handlar om att ge barnen några segrar över sig själv. Utmaningen skall vara så svår att barnen måste kämpa och anstränga sig för att klara den, men de skall klara den. På vägen får de arbeta med sig själva, får självkännedom och får äkta känslor av rädsla/glädje/nyfikenhet/aha/stolthet/självförtroende. Expedition Vildmark är kul att se på, men det är häftigare på riktigt! Sedan gäller det att lägga det på en risknivå som både du och barnen behärskar.

I mitt arbete som lärare ser jag några faktorer som spelar in om barnen klarar skolan. Socialgrupp och föräldrarnas utbildningsnivå är givetvis några, men en mycket stor faktor är fritidsintressen. De barn som håller på med idrott, friluftsliv, scouting eller musik klarar sig generellt bättre. De har i sitt intresse fått utmaningar, lärt sig att strukturera och kämpa för ett mål, lärt sig samarbeta och anpassa sig och slutligen lärt sig att man kan vinna. Gemensamt för många elever som misslyckas i skolan är just bristen på segrar. Vet man inte om att man kan vinna på andra sidan ger man upp redan från början. Det är sorgligt när man får gymnasieelever som i princip givit upp redan på mellanstadiet. Så varför tar man med barn på aktiviteter som är potentiellt farliga? För att lära dem läsa, förstå algebra och kunna tackla jobbiga perioder i vuxenlivet.

Så om du inte vill utmana dina barn med klättring, gör inte det då, men utmana dem. Och klaga inte på den som tar ansvar för sina barns utveckling.

Anders V
 
Flera bra och trevliga inlägg i den här tråden

En bra pappa behöver frihet att vara sig själv även om tiden är kringskuren av arbete hushållsgöromål plikter och måsten.

Barn behöver vara sedda och tillfällen att utvecklas. Vinna reagerar jag på lite. Tycker inte det är viktigt att barn skall delta i tävlingsidrott. De tävlar ändå informellt och t ex längdhopp eller 60 meter i skolidrotten. Viktigt att de får känna att de blir bättre och framför allt har roligt i sina aktiviteter.

Klättring i Utby behöver inte vara farligare än att spela fotboll i en klubb. Men visst är firning potentiellt farligt.

Mina arbetskamrater reagerar ibland på att jag cyklar vintertid och kör ikull någon gång per vinter, andra kan reagera på att jag trots mina tre barn ibland åker skridskor på naturisar utan annat sällskap än hunden. Det finns risker med detta men jag bedömmer att jag kan hålla dem på en acceptabel nivå.

Thure
 
....Barn behöver vara sedda och tillfällen att utvecklas. Vinna reagerar jag på lite. Tycker inte det är viktigt att barn skall delta i tävlingsidrott. De tävlar ändå informellt och t ex längdhopp eller 60 meter i skolidrotten. Viktigt att de får känna att de blir bättre och framför allt har roligt i sina aktiviteter...

När jag skriver "vinna" menar jag inte tävlingsidrott, utan att vinna över sig själv. Att överstiga vad man gjort innan och det man trodde om sig själv. Det är en betydligt viktigare seger än att komma först i Kalle Anka Cup. Sen gäller det givetvis att det är kul samtidigt.

Tror vi har liknande syn på risker och vad vi vill ge våra barn.

Anders V
 
Det som är problemet, som jag som oinvigd ser det, är att så stor del av alla dessa stenhårda klättrare och äventyrare ofta visar sig vara mesigare än ett par badmintonspelande små-tjejer när det väl händer något.

Det finns väl mängder med sporter och fritidsintressen som är snudd på livsfarliga. Men inte i något annat läger tycker jag man verkar vilja uppehålla sig så mycket vid faktumet att man kan dö eller skada sig, som hos äventyrare, klättrare etc.

Gärna ska också omgivningen dras in och förklaras vara trygghetssökande soffpotatisar som lever ett liv som mer liknar fysisk lobotomi.

Men när det väl händer något då ska det sittas i tv med en liten tummetott och lipas.

Spelar man hockey, håller på med motorsport eller tom kanske jobbar i gruvan eller på ett bygge vet dom flesta vad som gäller och dom utövar sina respektive idrotter och yrken utan nåt jönseri om hur farligt det är och händer något åker dom, i det tysta, upp till sjukan och blir omplåstrade.

För min del får folk gärna bestiga varenda bergstopp som finns, bak och fram, upp och ner, nakna, med kamel, på eller utan skidor. Men gör det utan att blanda in mig och kom inte dragande med några förfrusna tumme-tottar när jag sitter hemma i min tv-soffa.

Jag tycker den där cirkusen mer påminner om uppmärksamhetstörstande johan stael von holstein typer än ett genuint intresse för utmaningar. Adrenalin-kickar, om det nu verkligen är vad man söker, kan man väl få utan att stora delar av allmänheten ska böva radas upp och likt modern till den lekande sonen komma med intresserade och bekräftande hejarop.

Har klättrat i snart 10 år, rest jorden runt och träffat likasinnade. Känner inte igen nåt utan det du skriver. Helt tvärtom faktiskt.

De människor jag träffar i bergen och dalarna är harmoniska och generösa människor som tar ansvar för djuren och naturen, sina medmänniskor och sig själva. De har ofta liksom jag vandrat ut i vildmarken, ibland i flera dagar med tunga packningar, för att komma nära naturen och utmana sig själva med klättring, helt utan publik eller uppmärksamhet av något slag..

Det du beskriver känns fruktansvärt fördomsfullt. De få klättrare (du sett på tv?) får representera en enorm grupp individer.

Låter som när min sura gamla farfar fasar över invandrare som "för oväsen hela tiden" när han hört två 13åringar snacka lite för högt på tunnelbanan. Eller över homosexuella som "hela tiden måste vara så exhibitionistiska" när han sett en kille med boa som firar pride..

Suck, är allt jag orkar komma med just nu.

Anders. Jag håller med dig ända ut i tåspetsarna!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.