Borra etablerade leder, men med förnuft

Bulta Ekleden? Häggstas Ekled? Varför?

För att trådskaparen tror att fler inneklättrare skulle klättra ute om den var bultad...

Seon, dina argument är helt otroliga faktiskt. Du trollar fast du inte vet om det.

Peter Ys inlägg är väldigt bra. Jag håller med om att man ska skaffa sig en viss erfarenhet, inomhus eller utomhus, gärna med andra som kan. Då kan man leda alla de leder du Seon pratar om i Häggsta, och mycket därtill. Har man inte den klätternivån att man inte vågar leda Ekleden för att man är rädd för att dra i backen är man inte direkt lämpad för att leda i alla fall, anser jag.

Erik, oavsett vad olycksstatistiken säger anser jag att du är också insnöad. Alla vill inte bulta upp leder som går att säkra på annat sätt. Mycket därför att borrbultning precis som chipping är svårt att ändra på.

OT: Om vi ändå ska diskutera statistiken - det kanske är så att det är fler tradolyckor därför att de flesta sportturer är från 6c och uppåt, vilket innebär att det är färre nybörjare på de lederna i förhållande till tradturerna? Jag fäster inte så stor vikt vid den statistiken, det är väldigt få som rapporterar olyckor vad jag vet.

För övrigt kan jag tillägga att jag har sålt all min tradutrustning och äger nu endast två paddor och sportklätterutrustning. Men jag vill ändå inte att man ska bulta upp varje klippa för det.
 
Bulta Ekleden? Häggstas Ekled? Varför?

A: Att göra den till sportled; för att göra den jättetillgänglig för alla, om jag förstått saken rätt.

B: Att ersätta en eller två pitonger med borrade bultar; för att undvika att folk litar och untyttjar pitongerna i onödan, samt att det på två ställen längs leden saknas bra placeringar. Att leden är lätt har enligt det resonemanget inte så mycket med saken att göra. En lätt led ska ju kunna göras "säkert" just av den som har lägre kapacitet (anser jag.)

Personligen kan jag köpa B men absolut inte A. Jag har klättrat Ekleden många gånger och som prova-på-klättring för ickeklättrare, och det har gått bra med nuvarande säkring, men jag tror det är viss risk att många förlitar sig på pitongerna på insteget och standplatsen. Självklart kan man också tycka att ingen som inte begriper bättre än att lita på pitongerna ens ska klättra Ekleden, men likafullt kan man ju rensa pitongerna till att börja med.
 
Senast ändrad:
Jag fortsätter lite OT.

Småaktig som jag är så har jag räknat på SKF offentliga statistik från incidentrapporterna, och jämfört med den som Erik fått från Säkerhetskommittén.

Jag kommer inte ens i närheten av siffrorna Eriks mail. Statistikrapporten mellan 2001-2004 är så usel , så jag tog med alla olyckor benämnt klippklättring. Men ändå saknas ca 15 olyckor.

Ska det vara så här Förbundet!?!

Kanske finns det någon från förbundet här som kolla upp incidenterna och göra en uppdatering av hemsidan.
 
En kort replik från Bultkommittén

Det finns massor att skriva om vad som sagts i denna tråd men jag håller mig till det viktigaste.

Bultkommittén kommer inte att helbulta någon av de nämnda lederna i Häggsta! Eventuella byten av slagna bultar till limbultar, på någon av dessa leder, kommer att föregås av noggrant vägande av fördelar mot nackdelar. Det finns dock massor av sportleder i Stockholm som behöver en översyn så detta känns inte direkt prioriterat.

Fövövrigt har BK haft som ett sidoprojekt att försöka hitta och bulta upp lite lättare linjer på de klippor vi besöker. Vi kanske skulle be grabbarna bakom Sverigeföraren lägga till en ny kategori (tex "Lämplig för nybörjare") för att göra det lättare att hitta dessa och andra nybörjarleder.

Till sist, tack till GustavO, Anders H och Peter Y för sakliga inlägg.

/Thomas Eriksson
 
Oj, det gick fort! Tack Niclas! Jag ska sätta mig redigera de klippor jag har koll på asap. Kan någon annan ta på sig att gå igenom Häggsta? Jag kommer lägga in både trad- och sportleder.
 
Till att börja med vill jag tacka Seon för att försöker hålla sina inlägg sakliga. Ja, det här kan vara ett troll, men jag tror inte det. Jag tror det är seriöst menat och måste säga att jag tycker din fråga är seriös (även om jag inte gillar förslaget).

En gissning är att både Seon och Erik af Essingen är rätt unga. Hittills har varje ny generation tyckt att de äldre är ganska mossiga – tills de blir gamla nog att ha samlat på sig tillräcklig livserfarenhet för att inse att ”föredettingarna” inte var så korkade. Å andra sidan ställer den nya generationen ”de dumma frågorna” – ibland är det enbart dumma frågor men ibland leder de också till nytänkande och utveckling.

Jag kanske spårar ur litet med mina svar nedan. Som du ser av ovanstående är det till inte liten del en generationsfråga. Vi gamlingar borde ha större överseende, men många av oss ser samma fråga år från år och är därför genuint trötta på att upprepa samma argument för ”öron som inte vill lyssna”. Jag tror dock att du vill lyssna, men inte köper argumenten.

Till att börja med – se hur fort tråden har växt. Oavsett var man står i frågan kan man konstatera att det är en infekterad fråga som engagerar. Om inte ens klättrarna kan ena sig är det enkelt att räkna ut att de som inte är positiva till klättring kommer att ha än svårare att köpa argumenten. Bara det säger alltså att frågan kommer att leda till mer bråk än utveckling.

Du skriver ” en rad invändningar av typen att "anpassa leden efter klättraren" istället för tvärtom, men det är inte det det handlar om utan endast en strävan att sänka tröskeln för många inomhusklättrare att komma ut”. Ärligt talat - vad är det för skillnad på att ”sänka tröskeln” och att ”anpassa leden till klättraren”? I det här fallet borde det vara uppenbart att vi pratar om att anpassa leden till klättrarens komfortnivå och kunskap om säkringar. Om ett glas är till 50% fullt är det både halvtomt och halvfullt – det är lönlöst att försöka att bråka om vilken ”halv” som är mest rätt.

”Topprep istället för leda sport; Här är det bara att inse att klättrare inte är rationella.” Vill du vinna en argumentation måste du vara rationell för att kunna övertyga motståndaren – i annat fall gör du det till en viljornas kamp som bägge förlorar på. För att få retrobulta måste du alltså kunna övertyga de som tycker att det går utmärkt att topprepa eller att ta sig tid att lära sig trad.

Ett av problemen med bult är ju att det inte finns ett självklart svar. Som du ser tycker du att Trean, Fyran och Femman skulle vara till glädje som sportturer – andra gör det inte. Till på köpet skulle förslaget missgynna tradklättrarens utbud (se Mike C), varför du har en klassisk konflikt om vem som skall äta eller ätas. Återigen leder det alltså till mer bråk och inte till utveckling.

Någon annan skrev att ”det i princip inte finns något motstånd alls mot bultar i Sverige”. Det gör det. Och Betula har helt rätt när hon skriver att det legalt sett i princip kräver ”bygglov” och att det INTE är en del av allemansrätten. Den som vill stänga ned klättring har ett fysiskt bevis i form av en borrbult att visa upp. Läs gärna mer om Bispberg. Det är inte ett monument över ”vår opinionsmässiga svaghet” i första hand. Det handlar mer om att motståndarna gömmer sig bakom lagarna och att ”Erik af Essingens- mentalitet” gett dem alla argument de behöver.

Jag respekterar att du vill att det skall bli fler som klättrar utomhus, men jag respekterar också dem som säger att det leder till accessproblem. Precis som du säger får du inte med dig de som oroar sig för accessproblemen, men det är inte bara där problemet ligger. Du måste få UIAA att ändra på Tyrolerdeklarationen (där grunden är leave no trace) och du måste ändra både Allemansrätten och Miljöbalken. Jag tror inte Allemansrätten överlever att man i kraft av lättillgänglighet får göra åverkan på annans mark efter egen önskan – tror du? Det innebär att klättrarna rimligen måste rätta sig efter lågprofilen, trots att det innebär en och annan motgång. Om inte vad är alternativet? Klättrarna bestämmer sig för att bryta lagar och sedvänjor och hoppas att vi hinner bli så många att vi är fler än kombinationen av markägare, de som värnar Allemansrätten, lag och rätt, miljövännerna osv?

Till Erik af Essingen vill jag bara säga att jag hoppas att ditt agerande inte drabbar klättrarna allt för hårt och att du mognar fort. Förhoppningsvis är det någon inom Bultkommittén eller SKF som tar sig tid att förklara att ditt agerande inte är acceptabelt inom en klätterorganisation som vill ha något att säga till om beträffande klättring.
 
OK, nu finns det ju redan grader, men jag antar att en nybörjarvänlig led är en led av låg grad och förhållandevis bra placeringar?
(Det sista kommer väl alltid att vara subjektivt, men på Häggsta kanske man kan säga att Fyran är välsäkrad och att Superrampen är svårsäkrad?)
 
Jag är 61, om nu det har någon betydelse för diskussionen.

Ta scenariet att Häggsta upptäckts idag. Då är jag övertygad om att alla lederna jag nämnt plus en hel del andra hade inrättats som borrbultade sportleder.
Om däremot Grönbrinksberget hade upptäckts idag så hade det nog blivit ungefär som det är nu. Borrat på de blankare partierna men inte på de uppenbara spricklinjerna som finns.

Om accessproblematiken bäst löses genom att "vi är få, håller låg profil m.m." eller om vi blir många och opinionsmässigt tyngre är givetvis omöjligt att veta. Jag tycker den första modellen prövats utan framgång. Då kan det vara värt att pröva den andra.

Obs. att retrobultning främst är en etisk fråga inom klättringen. Nyturer, lätta som svåra ,innebärande rensning och borrbultning utgör ett betydligt större brott mot allemansrätten.
Givetvis skall det trots det göras nyturer, ju fler lätta borrbultade destu bättre. Klättringens miljöpåverkan är en kaffekopp i Östersjön jämfört med anlagda verksamheter som golf och utförsåkning.
 
Jag vet inte om jag håller mig till ämnet, men vill ändå skriva några rader.

Jag tror mycket också handlar om hur man ser på klättring.
Jag väljer att se det som ett äventyr. Jag vill kunna klättra stort och högt. Således har jag lärt mig att klättra trad för att kunna göra stora turer.

Många idag ser klättring som en sport. Man ska pressa graderna. Antingen på boulders eller korta hårda sportleder.

Alltså finns det två skilda behov av klättring och säkringsmöjligheter. Jag klättrar gärna välbultade sportleder för att bli en starkare klättrare och låta mina tradgrader också höjas. Jag känner mig helt enkelt tryggare att pressa graderna på bult.

Jag klättrar mest kring Ågelsjön, och där är det svårt att hitta lätta bultade leder. Alltså har det blivit mycket topprep innan jag klarat leda trad. Naturlig utveckling? För mig i all fall. Men jag kan förstå längtan efter lättare sportleder för många.
 
Bara en inflikning ang allemansrätt och bultning.

Allemansrätten behöver aldrig ändras - den finns ju inte. Den utgör bara en informell sammanfattning av vad som inte förbjudet eller begränsat av lagar och liknande formaliteter.

Bygglov är knappast vad som behövs för bultning. Vad som verkligen behövs är i och för sig ganska oklart, men den vanligast och kanske mest rimliga uppfattningen är att markägarens tillstånd behövs. I vad jag skulle kalla undantagsfall behövs även Länstyrelsens beslut, mer eller mindre efter utredning osv. Det går att argumentera för att inte markägarens tillstånd är nödvändigt, men det är på sätt och vis en onödig källa till konflikter att bulta utan markägarens samtycke - även om mången bult borrats enligt devisen "väck inte den björn som sover".

Om ovanstående finns förstås säkert fem tidigare relativt ylliga trådar.

(Frågar man kommunen om tillstånd för bultning på kommunal mark kan man ju vända sig till olika tjänstemän, och de som hanldägger olika tillstånd för exploatering blir oftast lätt förvirrade när någon frågar om en bult - istället för effekterna kring ett vägbygge eller liknande. Jag har frågat i "min kommun" och blivit hänvisad runt till folk som inte kunde se problemet men inte heller visste hur de skulle ge ett tillstånd.)

Till Erik af E:s försvar eller möjligen förtret, kan jag avlöja att han framstår som en betydligt hänsynsfullare kille när han släpper tangentbordet och faktiskt greppar Hiltin.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
slob Drytoola etablerade leder Klättring allmänt 13
johnliungman Fördelning av leder trad/sport Klättring allmänt 7
Bloggomann Riktigt enkla multipitch-leder? Klättring allmänt 42
Pandan Sätta upp leder inomhus Klättring allmänt 7
Mike C Säkringsinfo om två leder sökes Klättring allmänt 2
Mike C Söker specifika tips på leder och klippor runt Sthlm. Klättring allmänt 16
SMR Vad gäller vid skapande av nya leder? Klättring allmänt 6
peon Hur svår grad toppar ni resp leder på kil? Klättring allmänt 40
desmo79 Tips på långa och enkla leder i USA (västkust) Klättring allmänt 11
nitrox50.II Möhättan leder Klättring allmänt 11
8532 Säkra leder/Via ferrata i Gbg/Bohuslän? Klättring allmänt 4
Leon Green Bultade leder vid strömstad? Klättring allmänt 1
controller Fina leder i Frankenjura Klättring allmänt 0
johan01 bultade leder skåne? Klättring allmänt 4
Teliz Info om leder vid Tumlehed, Torslanda, Göteborg Klättring allmänt 2
owahlund Var finns bultade leder i bålsta? Klättring allmänt 3
permanne Bultade leder utanför Borås Klättring allmänt 1
trinity Leder Klättring allmänt 2
Tips på leder i Romsdalen.. Klättring allmänt 3
Tips vid rensning av nya leder? Klättring allmänt 0
Flaten (Stockholm), nya leder. Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.