Vem avgör bedriften?

Jaha grabbar! Nu blev min tråd återigen ett forum för personangrepp och trams. Vad har privata ekonomiska transaktioner med klättring att göra. Som sagt, bedömningskriterierna är subjektiva, intressena är subjektiva och fallenheten är olika. Vi lämnar denna fråga nu tycker jag och önskar alla en trivsam frilufstid framöver. Ni som gillar dittan gör si och ni som gillar datan gör så.

Själv tänker jag försöka promenera upp på Mt Elbrus i sommar, ta en tur i svenska fjällen samt tälta på landet med småbarnen i familjen. Olika äventyr men lika roliga allihopa.

MVH
Henke Stjernström
Äkta och riktig låtsasäventyrare helt utan talang för medial uppmärksamhet.

Ps
Om någon vill bidra med lite tips inför Mt Elbrus blir jag glad om ni sänder mig ett meddelande. Ds

Fan Henke, kör så det ryker som FS säger, jag hade gärna hängt på till Elbrus utan att en fan vet att man är där, skönt!!!
 
OT:
Jag var kanske den som tjatade mest på David Fält om att det var dåligt att vara anonym här på forumet. Egentligen brukar jag inte bry mig så mycket om detta, men eftersom det vid det tillfället kändes som om det förekom en kampanj mot en namngiven äventyrare, tyckte jag det var på sin plats att den eller de som bedrev denna kampanj också uppgav sina namn. Inte minst eftersom det var trovärdigheten hos den namngivne personen som ifrågasattes utifrånde dennes CV och tidigare handlingar, så tyckte jag att det var rimligt att den som kritiserade och även uppgav sig ha detaljerade uppgifter om saker och ting även stod för detta med sitt namn. Inte minst eftersom jag tyckte att just namnet i det här fallet hade stor betydelse för trovärdigheten och (i det tidigare fallet alltså) var väldigt "on topic".

David har senare skrivit sitt namn vid sina inlägg, även om det också skett en del, möjligen förvirrande, nicknamebyten. Jag tycker det var bra gjort och det var väl kanske t o m modigt, med tanke på att just hans namn ger så många träffar för den som googlar.
I många trådar tycker jag att namnet är irrelevant, eller åtminstone av klart mindre betydelse.

Jag tycker också att det är trist när folk skriver "ogenomtänkta" saker, kanske i vredesmod eller av andra skäl - men tycker förstås att det åtminstone är förmildrande när man backar vid närmare eftertanke.

Jag rescenserar förstås inte med ovanstående en enskild person, dvs David - men tycker ändå att det är en bra princip att man skriver sitt namn när man ger sig i kast med att munhuggas med andra personer - och att jag tycker att det ger en viss tyngd åt argumenten när det finns ett namn bakom. Det minskar ju också möjligheterna för skribenter att "trolla" och provocera på ett sätt som de inte skulle göra om de inte vore anonyma.

Kanske är det nåt att tänka på för den som är anonym; anonymiteten är en belastning när man försöker vara trovärdig.

Vidare kan man förstås tycka att den här tråden har farit iväg till höger och vänster (ta det inte personligt Patric...) och att det både varit upprörda känslor "off" och "on topic". Jag tycker dock att just det på ett mycket tydligt sätt visar mycket angående trådstartarens fårgeställningar; Det finns vare sig enkla svar eller konsensus angående de saker som frågades om.

(Apropå humor tyckte jag att det var humor på hög nivå när "sveriges meste klättrare" i en intervjun (som förekom i en länk högre upp i tråden) tyckte att klättraren som han tillfrågades om inte hade gjort så många turer. Jag tror de flesta kan stå ut med att Johan Luhr säger om dem att de nog inte gjort så många turer enligt hans sätt att se det...)
 
Jag antar att jag ska känna mig skyldig här.
Är det mer legalt att hacka på alla andra offentliga klättrare levande som döda bara för att man uppger sitt namn. Jag skrev att eftersom personen i fråga är misstänkt för diverse bedrägerier kanske han skulle ta det lugnt med att kritisera alla andra. Jag sa inte att han var skyldig till något. Så vitt jag vet är han inte dömd för något. Han må även gjort en massa leder på 80 talet. Varför kan han bara inte slappna av och njuta av alla som lyckas med sina mål. Om han känner att alla tar hans plats i ramljuset får han väl ge sig ut ta tillbaka den.
Så det är väl bra att han ska ut och klättra igen. Jag hoppas verkligen killen är oskyldig till allt media jagar honom för. Och att han kan ta en plats bland de stora äventyrarna som Göran kropp, Fredrik sträng och Ola skinnarmo. :)
 
Om du ska känna dig eller inte kanske är fel uttryck, men självklart avsåg jag Davids missnöje med att du är anonym. Och faktiskt så är väl det faktum att du kommenterar honom utifrån sånt som gäller hans person utanför utsidan.se nånting som gör att det vore rimligt att även du skriver namn. Rent hypotetiskt kan ju du vara en buse av historiska mått, vilket då skulle påverka dina försutsättningar när du kritiserar någon.

Nu tror jag inte att du är dömd för nåt heller och att vara misstänkt brukar inte vara nån merit, men precis som du är inne på själv så är det ju svårt att värdera någon utifrån misstankar.

Forumreglerna säger ju inte strikt att man inte får vara anonym, vilket jag dock tror de har gjort tidigare, så utifrån dem kan man ju vara anonym - men som jag ser det kan det vara en nackdel för ens egen trovärdighet. Att namnge andra personer och att fortsätta vara anonym själv tycker jag f ö personligen saknar alla legitimitet. Men det är förstås upp till var och en att värdera.

Sen är det ju annan sak att det är ovanligt att någon kan skriva så särskilt många inlägg utan att avslöja sin identitet ändå...
 
Det är sant att jag förlorar i trovärdighet som anonym. Men det får jag ta utsidan, bloxc eller andra forum är inte mitt liv utan en kul grej. (ibland)

Igen! allt jag skrev vad att han om någon inte ska kritisera och namnge andra personer.
Hans tillvägagångssätt är långt ifrån ok enligt mig oavsett om han skriver under med sitt namn.
Hans vendetta mot Fredrik och Göran är ju helt patetiskt. En av dem är dessutom död och kan inte på nåt sätt försvara sig. Så mezzner släpp detta nu.

Länkar som dök upp tar jag inte ansvar för. David kan vara helt oskyldig(vilket jag hoppas på) men han blir inte trevligare för det. David har även mailat mig och jag svarat honom.

Och du mezzner, Du har säkert rätt i att det är svårt att vara anonym en längre tid. Vet att du hänger på bloxc och andra forum. Men jag har inte en aning om vem du är för det.

Till David som jag skrev i mailet. Hoppas att allt som står om dig på nätet inte är sant och att media slutar jaga dig. Och lycka till med ditt berg. Hoppas att expeditionen lyckas och du får cred för det du gör.

Om ni vill så tycker jag att vi släpper den här tråden nu. Eller...
 
OFF TOPIC:

Det är sant att jag förlorar i trovärdighet som anonym. Men det får jag ta utsidan, bloxc eller andra forum är inte mitt liv utan en kul grej. (ibland)

Igen! allt jag skrev vad att han om någon inte ska kritisera och namnge andra personer.
Hans tillvägagångssätt är långt ifrån ok enligt mig oavsett om han skriver under med sitt namn.
Hans vendetta mot Fredrik och Göran är ju helt patetiskt. En av dem är dessutom död och kan inte på nåt sätt försvara sig. Så mezzner släpp detta nu.

Länkar som dök upp tar jag inte ansvar för. David kan vara helt oskyldig(vilket jag hoppas på) men han blir inte trevligare för det. David har även mailat mig och jag svarat honom.

Och du mezzner, Du har säkert rätt i att det är svårt att vara anonym en längre tid. Vet att du hänger på bloxc och andra forum. Men jag har inte en aning om vem du är för det.

Till David som jag skrev i mailet. Hoppas att allt som står om dig på nätet inte är sant och att media slutar jaga dig. Och lycka till med ditt berg. Hoppas att expeditionen lyckas och du får cred för det du gör.

Om ni vill så tycker jag att vi släpper den här tråden nu. Eller...


Om detta forum eller andra är ditt liv eller inte, ser jag väl inte som ett särskilt relevant argument för din anonymitet.
Tydligen hänger både du och jag på andra forum, och för min del har jag ju inte ansträngt mig för att dölja det, och jag ser fortfarande inte det som ett argument för din anonymitet.
Davids "vendetta" mot namngivna klättrare och äventyrare försvarar jag förstås inte, men ser inte heller att det skulle vara ett argument för din anonymitet - och du bryr dig ju tydligen tillräckligt för att posta...

På forum kan man ju alltid släppa ett ämne om man vill men man har förstås inte mycket inflytande över när andra gör det, så jag förstår inte dina uppmaningar och förslag om det. Jag håller med om att det blev tjatigt och off-topic angående detta med anonymitet, men det är väl som du själv skriver nåt du får ta - kanske är det vad du menar med en kul grej...

Självklart kan du släppa det här när du vill, men det är ju inte min sak att råda dig därvidlag.
 
Mezzner.
Vi kan tjabba vidare om min anonymitet om du det roar dig kanske kan du till och med lista ut vem jag är.

Men det jag vill släppa var tråden i övrigt, Tänkte främst på all smutskastning från båda hållen. Vill du hålla igång den biten också så är det också upp till dig.
Vill du giddra vidare om anonyma forumsbesökare så är det oxå helt upp till dig, jag kommer hålla ögonen öppna efter inlägg från dig.

Diskussionen med David har inget med att jag är anonym att göra. Och att du en lite stund tycktes tro att du på nåt sätt hade med det är gör är ju lite lustigt. Var inte så självgod och tro att jag döljer mig för dig eller andra:) .

Sen så håller jag med dig i sak att man inte ska kritisera eller namnge någon och gömma sig bakom en anonymitet. Men jag personligen tycker det är lika illa om än värre att kritisera och namn ge andra även om så skyltar med sitt namn. Och när den personen inte ens är med i en diskussion och försvara sig så tycker jag att det är smutskastning rakt av. Därför kan jag inte riktigt ta dig på allvar nu.

Betula pendula kommer att förbli anonym. men kanske dyker det upp en annan björk en dag.
Och om jag trappat på någon av forumens regler räknar jag med admin hör av sig rätt snart.
 
Mezzner.
Vi kan tjabba vidare om min anonymitet om du det roar dig kanske kan du till och med lista ut vem jag är.

Men det jag vill släppa var tråden i övrigt, Tänkte främst på all smutskastning från båda hållen. Vill du hålla igång den biten också så är det också upp till dig.
Vill du giddra vidare om anonyma forumsbesökare så är det oxå helt upp till dig, jag kommer hålla ögonen öppna efter inlägg från dig.

Diskussionen med David har inget med att jag är anonym att göra. Och att du en lite stund tycktes tro att du på nåt sätt hade med det är gör är ju lite lustigt. Var inte så självgod och tro att jag döljer mig för dig eller andra:) .

Sen så håller jag med dig i sak att man inte ska kritisera eller namnge någon och gömma sig bakom en anonymitet. Men jag personligen tycker det är lika illa om än värre att kritisera och namn ge andra även om så skyltar med sitt namn. Och när den personen inte ens är med i en diskussion och försvara sig så tycker jag att det är smutskastning rakt av. Därför kan jag inte riktigt ta dig på allvar nu.

Betula pendula kommer att förbli anonym. men kanske dyker det upp en annan björk en dag.
Och om jag trappat på någon av forumens regler räknar jag med admin hör av sig rätt snart.


Apropå självgodhet, så missförstå mig inte, jag har hittills inte funderat på vem du är, jag minns inte ens om jag klickat på din profil om det nu står nåt där.
Jag tog upp detta med anonymitet just för att du och David redan hade en liten konflikt där, och David refererade till hur han kritiserats för sin ursprungliga anonymitet.
Med viss risk för att framstå som självgod så är det inte otänkbart att han nämnde det även med adress till mig eftersom jag vill minnas att jag var lite tjatig om detta med hans anonymitet i en tidigare K2-tråd/Sträng-tråd. Det var som sagt också tidigare mot forumreglerna att registrera användare utan att uppge sitt namn.

Om det inte redan framgåt så var det frågan om anonymitet som sådan och inte din person det gällde.
Jag tycker anonymitet är helt OK i de flesta fall, men om man ger sig in i mer personliga diskussioner, och inte minst om man namnger andra, eller refererar till fakta som man tillägnat sig just genom personliga "meriter", tycker jag det är dåligt att vara anonym. I övrigt tcyker jag väl att utsidan är ett forum med en sån karaktär att det är rätt odramatiskt att uppge sitt namn. Har man inget särskilt skäl att dölja det så kan det bara i onödan verka som att man har det...

Det förvånar mig alls inte att mitt namn inte säger dig något, men det är ändå en viss skillnad att stå med namn så att de som ändå råkar känna dig åtminstone vet vem du är när du säger saker. Det är väl det som oftast avses med att stå för sina åsikter.

Genom att vara anonym är det ju faktiskt så att risken är uppenbar att någon misstänker att dina åsikter i själva verket kommer från någon annan "oskyldig", om diskussionsämnet är tillräckligt "nischat". Jag har vidare förståelse för alla som avstår från att bemöta kritik från anonyma.

Med tanke på att vi nu kommit inte bara OT utan dessutom envist håller oss till samma ämne, så föreslår jag dock att du startar en ny tråd om anonymitet (eller väcker nån gammal) om du vill ha den diskussionen. Jag är nog klar med mina argument i frågan.
 
FS klarade Lhotse också

Och därmed är han andre svensk att klara fem 8000-toppar. Det är rätt stort i min bok och större blir det när han som förste svensk klarar den sjätte. Då kan vi också hoppas att han får den uppmärksamhet den sortens prestationer normalt ger.

stort grattis i efterskott till Fredrik :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.