Vem avgör bedriften?

Alpin klättring har inte diskuterats i den här tråden, däremot har bland en del annat klättring i alpin stil diskuterats, vilket är en annan sak även om de två begreppen kan bedrivas samtidigt.

Jag märker ord, och det är nödvändigt när man diskuterar riktig klättring. (Hm, här är jag nog nästan inte alls ironisk.)


ED: Oops, här hann srrp före!
 
David: Du har uppenbarligen bra koll på klättring. Hur lyder din definition på alpin klättring? Och vad är inte alpin stil?
Delar du Wikidedias förklaring:

Alpin klättring är samlingsnamn för all klättring som sker i alpin miljö, till exempel i Alperna, Skanderna och Himalaya. Alpin klättring karaktäriseras av blandad klättring på klippa, is och snö. Växlande väder och andra yttre faktorer bidrar till klättringens svårigheter minst lika mycket som de vanliga faktorerna som hur brant det är och tillgången på grepp och steg. Sveriges största och viktigaste område för alpin klättring är Kebnekaise och här finns många långa och fina alpina klätterturer. Här finns även stora glaciärer och ett vackert alpint landskap.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klättring

Jag tycekr Wikipedias deffinition ar riktigt:

Alpine style refers to mountaineering in a self-sufficient manner, thereby carrying all of one's food, shelter, equipment etc. as one climbs, as opposed to expedition style (or siege style) mountaineering which involves setting up a fixed line of stocked camps on the mountain which can be accessed at one's leisure. Additionally, alpine style means the refusal of fixed ropes, high altitude porters and the use of supplemental oxygen.

Many consider Alpine style to be the purest form of mountaineering, setting a standard to which all mountaineers should aspire. This style became well-known and popular with Reinhold Messner, when he and Peter Habeler climbed Gasherbrum I without oxygen equipment in 1975. It was Hermann Buhl's idea to demonstrate Alpine style in the Karakoram at the successful Austrian Broad Peak expedition in 1957; in pure Alpine style the members of this expedition later climbed Skil Brum (Marcus Schmuck and Fritz Wintersteller) and approached Chogolisa (Hermann Buhl and Kurt Diemberger).

The benefits of alpine style are that, generally, much less time is spent on the route, reducing objective dangers such as avalanches or blizzards. This can be a major factor on routes with ice fields full of blocks of ice hundreds of feet tall which could fall at any time. Snow and ice conditions often change over the course of a day forcing climbing parties to climb in the early hours before the sun melts the snow or ice making it unsuitable and more susceptible to avalanche. This tendency to climb in the morning has led to the term "Alpine Start". An "Alpine Start" is a start that happens in the early morning ranging from 11:00 PM on long routes to not long before sunrise for shorter routes or faster parties. An "Alpine Start" must begin in the dark.

The problems encountered while alpine style climbing are related to lack of support. Without fixed ropes to retreat down in case of emergency, or a lower camp to return to, the commitment of alpine style is greater than expedition style in terms of the choice to ascend or descend. A climbing group caught at a point where conditions do not allow further ascent must consider other options such as an unplanned bivouac (perhaps without the appropriate gear), rappels (leaving multiple pieces of protection behind), or moving to another route from their current position (perhaps without adequate knowledge of the alternative route). However, alpine style often is cheaper and faster for those on a budget.
 
Det är faktiskt inte konstigt att utomstående lätt missförstår det riktiga klätterspråket; ett belysande exempel ur ovanstående text är att kl 23.00 ska betraktas som tidig morgon.

Jag invänder inte mot det, men inser alltjämt att detta inte är självklart för vanliga människor.
 
E9climbing
@ Betula pendula

posta med fullstandigt namn och las traden sa kanske du fattar

Jag fattar men tycker du är full av skit.

Läst dina andra trådar med, där du kritiserar klättrare bla FS.

Om du är den du uppger dig för att vara tycker jag att du bör tona ner dig lite.
Inte kasta sten i glas hus. Många kritiserar FS med att komma med osanningar.
Men när kritiken kommer från en är misstänkt som bedragare blir det lite konstigt.

Men kanske du bara tagit dennes namn och blogg sida.
 
Senast ändrad:
Även om jag uppskattar ett ad hominem lika mycket som alla andra så har jag svårt att förstå vad konflikten består i?

Sträng är såvitt snart sett vilken klättrare som helst kan bedömma inte särskilt stark klättrare? Om jag har fel så lista några leder med svåra passager (mixat/tekniskt eller fritt) han gått.

(Kropp var inte heller en särskilt märkvärdig klättrare men han hade många andra förnämliga kvaliteter, och tycks varit mycket säker på hög höjd. Att cykla till Himalaya är inte heller gjort i en handvändning direkt.)
 
@ Betula pendula

@ Nob Jag jag ar David Falt. Nagot du vill som ar on topic?

Ar du inte lite off topic nu? Jag star bade for vem jag ar, vad jag gjort och vad jag tycker men du doljer vem du ar sa du star uppenbarligen inte var vre sig dina pahopp eller dina asikter. Jag borja posta som du har men efter kritik sa andra jag min status.

Om jag ville dolja min identitet skulle jag knappast posta i eget namn. Eller posta over huvud taget. Att jag har en blogg ar ju knappast att betrakta som annonymt heller da jag lankar till den pa div stalle.

I sak vet jag inte vad din poang ar men du saknar sakert poang.

Vad galler rassliga tvister ar jag helt overtygad om att du bade saknar sak kunskap och juridisk insikt i vad som hant och mitt rad ar att halla dig borta fran vidare insnuationer. Inga strider vinns i media utan i rattsalen.
 
Angående Sträng så är ser jag honom mer som entreprenör än som klättrare. Som roddande företagare entreprenör tycker jag han ska ha credd. Han lyckas få mediaexponering i Sveriges största medier, säljer böcker och filmer etc.

Rent klätterteknist har det nog lyst igenom hos dem som är hyffsat insatt att det finns personer som är avsevärt vassare.

Men ställer du frågan i Aftonbladet vem som är Sveriges främsta klättrare som ligger han med all säkerhet i topp.

För mig saknar han dock en stor egenskap: ödmjukhet
 
Så vitt jag ser finns här ingen konflikt.

Några gnäller andra inte. Allt börjad med en tidigare tråd från en kille som ville gå upp till toppen av mt elbrus. Men fick snart veta att han var en tönt om han inte letade upp en vertikal vägg med is och snö.

Sen att alla missuppfattade tråden och började jiddra om bedrifter hit och dit visar ju bara vilka idioter klättrare är. Jag har klättrat i 15-20 år och hört det snacket tillräckligt nu. Det är alltid från personer som inte lyckas vara så coola som de skulle vilja. De är skit duktiga som klättrare men kan inte låta bli att dissa en annan klättrare när de får chansen. problemet är att de vill vara bäst men de når inte riktigt fram. Jag själv vart bara en medlmåtta. Och tycker att dessa mediakåta klättrare som gjort det som kritikerna vill göra är as coola. Och ännu roligare är att se/träffa dessa personer live. Fasat jag ser inte upp till dem.
All debatt om Fredrik är ju löjlig , men det som är sant i denna tråd är om man säljer sig själv som äventyrare får man räkna med att man får kritik. Att FS råkar illa ut har nog mer med hans personlighet som inte riktigt cool nog för en ävetyrare. Hans "HAHAHAHA" under föreläsningarna har nog mer med en annan bedrift som Fredrik gör... Har hört att har scen skräck.

Fast jag lackade nog ur enkom för att jag insåg vem "E9climbing" är.
 
@ Betula pendula

@ Nob Jag jag ar David Falt. Nagot du vill som ar on topic?

Ar du inte lite off topic nu? Jag star bade for vem jag ar, vad jag gjort och vad jag tycker men du doljer vem du ar sa du star uppenbarligen inte var vre sig dina pahopp eller dina asikter. Jag borja posta som du har men efter kritik sa andra jag min status.

Om jag ville dolja min identitet skulle jag knappast posta i eget namn. Eller posta over huvud taget. Att jag har en blogg ar ju knappast att betrakta som annonymt heller da jag lankar till den pa div stalle.

I sak vet jag inte vad din poang ar men du saknar sakert poang.

Vad galler rassliga tvister ar jag helt overtygad om att du bade saknar sak kunskap och juridisk insikt i vad som hant och mitt rad ar att halla dig borta fran vidare insnuationer. Inga strider vinns i media utan i rattsalen.

Googlade lite.
Du påminner en del om han i filmen "Äventyraren Thomas Crown".
Berg roligare än dollar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...