Snapphanestallarna

Någon som varit vid denna mytomspunna plats och har tips att delge? Hur hittar man? Hur lång promenad är det? Finns det annat att se i närheten? Något annat man bör tänka på?
 
Tack för svaret svensboda.

Tänkte om någon hade förslag på var man kan parkera bilen, vilken väg man ska gå dit etc.

Fick inte igång programmet i webradion vilket är konstigt då jag lyssnar på SRs webradio ibland.
 
Kör vägen från Ängelholm mot Örkelljunga, efter ett tag kommer du till en väg mot lärkeröd. Sväng in på denna och efter ett tag svänger du vänster igen.. kommer inte riktigt ihåg hur där ser ut, men det är iaf ett hus precis mitt emot den lilla vägen du svänger in på.

Följ denna vägen en stund och sedan parkerar du vid rössjön, precis innan en stenbro över en bäck. Följ sedan bäcken motströms till fots en bit,, uppskattningsvis en kilometer och gå sedan över bäcken och upp på din vänstra sida så är du mitt i stallarna!

Väl på plats går det inte att missa, det finns gott om stigar att följa. Uppskattningsvis är promenaden mellan bilen och stallarna 3,5-4 km om man följer stigen hela rundan.. men sedan finns ju rössjön precis bredvid och där är ju också fint att gå.

Den som är klätterintresserad borde göra ett besök vid stallarna, finns en relativt stor vägg att klättra och fira på. Dessutom kan ma alltid köra lite bouldering på de små väggarna inne i stallarna.

Om du åker dit, lägg märke till stenhögarna "bakom" stallarna.. där under hade snapphanarna små grottor dom bodde i :) vad jag har hört iaf

/Andreas
 
Kan bara hålla med föregående talare.
Mycket vackert ställe.

Trädet vid huset där du svänger in mot parkeringen är tydligen ruggigt gammalt.

Trevlig tur.
 
Blev en utflykt till stallarna igår. Mycket fint ställe som jag kan rekomendera som utflyktsmål. Man bör tänka på att ta kängor/stövlar då det var rätt blött och lerigt emellanåt.

Tack för vägbeskrivningen andreas88. Hade jag bara läst den ordentligt och inte varit så självsäker på var det var hade jag sluppit köra fel. Men då fick jag istället även se trädet som styrmanshake nämnde. :)

Några saker gjorde mig dock konfunderad. Det fanns en stentrappa inne i stallarna och runtomkring i terrängen fanns det stengärden, när är de ifrån och vem har gjort dom?
 

Bilagor

  • Bild 031omgjord.JPG
    Bild 031omgjord.JPG
    169.1 KB · Visningar: 1,573
  • Bild 034omgjord.jpg
    Bild 034omgjord.jpg
    110.2 KB · Visningar: 2,088
Senast ändrad:
Jag har fattat det som så att själva "stallet" som syns på bilden har varit överbyggt med tak.
Då var väl trappan för att man snabbt skulle kunna ta sig ner och upp.

Det kan ju också vara så att någon gjort den senare för att man använt stället till annat efter fejden.

Detta bör kollas upp.

Det är väldigt vackert om man klättrar upp och tittar ner mot stigen. Man vill ju bara ligga där och knäppa svenskar hela dagen.:)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.