Bjärehalvön pingsthelgen

Tänkte vandra från Båstad och runt Bjärehalvön(moturs) på skåneleden kust-kustleden väst i helgen med start fredag kväll. Det är tänkt att bli en tälttur med trangia, så ungefär där ligger nivån.


Vi börjar från Båstad kanske vid 18-19 fredag och hinner ju då inte så långt innan det är dags att leta lägerplats, några bra tips för första platsen (då har vi ju inte så mycket tid att leta)?

Har inte fått fatt i min ledkarta än (handlar imorgon) men funderade även på vätskefrågan, jag gick österlenleden etapp 5 i lördags och gjorde av med 4,5 liter vatten på 5 timmar, mycket mer vill man ju inte bära...(spec. nu när tält och sånt ska med) Men det finns väl möjlighet att "refilla" längs vägen?
Tar även tacksamt emot andra tips, eller förslag på fina platser som inte får missas etc.

Verkar vara en kanontur, och vädrets makter ser ut att vara på vår sida också. Härligt!! :)

/Oskar
 
Jag gjorde ungefär den turen en höst för ett par år sedan.Till att börja med är mitt tips att gå medurs, då får man de finaste sträckorna mot slutet. Men det är ju en smaksak. Vatten var aldrig nåt problem, har för mig att jag hade en PET på 1,5 liter och en MER-flaska. När jag var nere på en halvliter knackade jag på där det såg ut att bo snälla människor :)
 
Gick från Vejbystrand till Båstad en sommar för ett par år sedan. Kanonfin sträcka!
Vi fyllde på i restauranger i Vejbystrand, torekov och båstad, och i brunnen nedanför knösens vindskydd. Knackade på hos någon bonde också. Vi hade ingen ordentlig karta så jag vet inte om det finns andra sätt. Folk verkar bara tycka det är trevligt ändå när man knackar på hos dem.

Ett tips är att lämna skåneleden en liten bit och gå ner till kusten vid hovs hallar.
Många scener i Ingmar Bergmans "Det sjunde inseglet" är inspelade i området runt Hovs hallar, så ett annat tips är att se den filmen direkt efter vandringen :)
 
Tack så mycket för tipsen!
planerna ändrades efter dessa så nu blir det avfärd från vejbystrand lördag morgon och bjärehalvön medurs! Får se hur svettigt det blir, kanske man parkerar med fötterna i vattenbrynet och njuter av solen en del också! :D

Ha en trevlig pingst!

/Oskar
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.