Vertikal jam?

Krävs det inte ett par handjam med hela kroppen och tradracket hängandes i taket på Tor line (7- tror jag?) på Häller i bohuslän? Har inte gett mig på den själv (orkar min polare gå först på´n kan jag tänka mig att göra ett frest som andreman, men.. då ska fasen vinterträningen gå klockrent ;) ), men jag har för mig att det är ett par rätt exponerade takjam på den leden?
/Jörgen
 
Surfa in på http://www.rockclimbing.com/ och sök bland bilderna med sökfunktionen så lär du hitta vad som behövs.

Din pojkvän kan dock säkert bevisa att han har rätt genom att visa att han inte kan handjamma. Det har de flesta svårt för till en början! En del av oss har det inte bara till en början... Dock betyder ju inte det att det är omöjligt.
 
Tack för bilden men pojkvännen min kväver tydligen att personen i fråga hänger i en handjam vertikalt. Svår att övertyga :)

Om man vänder lite på det då: exakt vad är det som skulle vara så omöjligt? Vet han hur man gör när man jammar? Jag kan inte för mitt liv tänka mig att jag skulle fixa det -- men jag hyser inga som helst tvivel om att det finns de som kan det...
 
Jag blev hängandes i ett knytnävsjam i ett tak för några år sedan efter att ha tappat fötterna från väggen. Det var väl inget handjam men inte bekvämt heller och lite bökigt att komma ur situationen eftersom det var en bit att få tillbaka fötterna till väggen.

Tyvärr så finns det inga lämpliga sprickor här i närheten, annars skulle jag gladeligen gett mig ut med kameran för att bevisa att det är möjligt att hänga i ett handjam. Det finns ingen tvekan om att det är möjligt.
 
jam

att handjamma i ett tak är inga problem, men man brukar använda fötterna, onödigt tungt annars, tar man dessutom på dig jamhandskar då tycker jag att man hänger bättre än i en jugg.
 
klart man kan....

bara man är stark nog...skulle tro att flera större klättrare skulle klara det...ju mindre och lättare man är desto troligare är det att man klarar det...jag älskar jamsprickor...men är för grön för att klara nåt sånt...men skulle gärna prova...*ler*...i "köttkvarnen" på stegeborg...klämmer man in hela kroppen i sprickan...då måste man jamma sig upp genom att häva sig uppåt med armbågarna typ...det är också en kul variant *ler*...kram och gott nytt år till er alla från anna
 
sorry...

bilden längre upp i nån länk är dan osman...
men jag har sett olle wehlin på bilder där han gör nåt liknande...
nu så har jag hittat...nåt som borde duga för din kille...kolla youtube...
"A one finger one arm pull up."...vet inte hur man lägger in länken...men där hittar du fler exempel på sånt...chris sharma...dreamcatcher....
kram anna
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
huttjaken Vertikal öppnar äntligen! Klättring allmänt 1
Aiki-Kai Vertikal Stockholm Klättring allmänt 3
kil Vertikal limit... Klättring allmänt 0
gahne Jam-träning? Klättring allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.