Skit i Tunaberg!

>>> Robert Eriksson

Jäpp. Präst-Uttervik är namnet på gården bredvid. Berget kallades så innan vi fattade att det faktiskt hette Bistaberget.
 
Om nu Björn Fiander håller på med en Tunabergsförare och Anders Harne håller på med en förare över övriga klippor i områder, undrar man ju stilla varför ni inte kan slå era påsar ihop och göra EN förare istället för TVÅ. Är det revirpinkande, osämja, girighet eller obetänksamhet som får er att missa det uppenbara?
 
Som konsument ser jag det uppenbart fördelaktiga i så kompletta regionella samlingar av förare som möjligt.

En annan uppenbar fråga man ställer sig är förstå: Vilken förare blir färdig först? Stockholmsföraren eller de mer sörmländska förarna?

En nackdel med att dröja med detta är förstås att risken ökar att diverse digitala alternativ börjar cirkulera i cyberrymden.
Tror det är dåligt i längden för ALLA parter. Samtidigt är det oundvlikligt om det är brist på "riktiga" förare...
 
Bistaberget

En vägbeskrivning om det är "rätt" berg.

Från Mcdonalds vid E4 Nyköping: Ta motorvägen mot Oxelösund, sväng höger mot nävekvarn (ca 2,5 mil fr Nyk). Kör igenom Nävekvarn till affären sväng vänster där mot Skeppsvik. Kör förbi skeppsviksvägen och sen följer man en grusväg tills man ser berget på vänster sida. Du åker genom en 90 graders vänster och ser berget över ett gärde. Parkera innan berget på en liten väg. Bonden tycker inte om att man står på gärdet... Egen erfarenhet.. Lycka till!
Christian
 
utomjording; sa:
Själv tycker jag digitala förare är väldigt trevligt. Jonas och Mange har gjort ett väldigt fint arbete med förare här uppe i norr:

http://www.borrbult.nu/forare.asp

För all del. Deras förare är ju väldigt fina och på en sån nivå som tryckta köpe-förare normalt ligger på. Inge fel på Stockholms nätförare heller.

Fast det är rätt skönt med fysiska förare, så man inte råkar ha skrivit ute en sida för lite när man väl står vid klippan. (Risken för detta är förvisso mindre med borrbultsförarna eftersom de är upplagda som ett komplett dokument.)
Dock hoppas jag att det kommer att finnas 1 (en) Stockholmsförare med RUBBET så småningom, och det vore inte fel med en enda "Nyköpingsförare" eller vad det nu blir.
 
Felet med de bok-förarna är att de är just böcker. Det blir åtskillig onödig vikt i ryggan, och har man inte kopiator får man alltså bära. Jag har föreslagit för den nya Stockholmsföraren att den istället ska göras som en pärm. Då är det lätt att uppdatera enstaka blad vartefter det tillkommer leder, och man kan ta med det aktuella bladet/bladen i en plastficka (om man är rädd om sin förare) när man åker ut och slipper släpa hela eländet.

För att enkelt komplettera sidor bör numreringssystemet vara utformat så att t.ex. Häggstas alla sidor numreras så att Häggsta har nummer 4 på Västra Södertörn (enligt gamla Stockholmsföraren) och sidorna alltså blir "Västra södertörn 4:1, 4:2 osv)
 
Papperskaos..

Det låter som gjort för att tappa bort hälften av sidorna i sin inköpta förare....
 
Jag skulle med glad min köpa en ny förare där utförandet fysiskt liknar 96:ans Stockholmsförare men där det följer med en CD med innehållet för utskrift.

Att sälja nåt sånt utan att riskera att alla sedan kopierar istället för att köpa blir förstås inte så lätt...
 
Men Fool, då kan man ju kompletteringsköpa just den sidan man haft bort, och man behöver inte köpa hela föraren, eftersom resten ligger tryggt hemma.

Jag har förresten en kompis som gjorde en egen variant, hon kpoierade upp sin egen inköpta förare och förminskade den en grad. Detta gör att hennes lätt går ned i en ficka, vilket också är bra om man vill få den med sig under själva klättrandet.
 
I dag (hmmm, i går...) tog vi äntligen en flukt på Bistaberget. Vi delade in dagen i förmiddag med kilar på Simonsberget och sen vidare till Bista för inspektion och lite mer klättring.

Omdöme: Helt ok sportklippa, men varför ska man behöva få en näradödenupplevelse före första bulten? Jag begriper inte det där med att den ska vara flera meter upp, kan någon förklara? I synnerhet när cruxet är _före_ bulten och landningen sådan att ett fotledsbrott lätt hade kunnat uppstå.

Som tur var fanns det några kända profiler från Karbin på plats, och de var hyggliga nog att låna ut en sån där "klippa-första-bulten-pinne" åt oss, annars hade det nog bara blivit lättaste leden och inget mer. Men det är väl inte meningen att man bara ska kunna klättra leder där man har överkapaciet? Det är kul att pressa sig, men det är inte kul om man tror att man ska slå sig ordentligt om man faller före första bulten. Man ska väl inte heller behöva släpa paddan till sportklippan?

Även på lättare leder satt första bulten högt, och då ska man betänka att den led jag uppfattar som lätt kan upplevas som svår av någon annan, och denna person vill säkert inte heller slå sig...

Så, ge mig en förklaring till detta (idiotiska) sätt att bulta (som för övrigt tyvärr inte är specifikt för Bista, utan som även förekommer alltför flitigt även på andra håll). Det verkar vara ett svenskt fenomen, för jag har sportklättrat mycket i alperna och aldrig sett detta otyg där.

Trots att en lokal men kraftig regnskur hindrade oss från speciellt mycket klättring kan även jag rekommendera berget, dock med reservation att folk som inte vill riskera att slå sig bör medföra "pinne", eller prata allvar med bultaren.
 
om bultarna

Jag har borrat mycket på Bista och håller med om att den första bulten sitter korkat högt på några leder, men definitivt inte på alla.

Några leder är mixade och det går ibland att lägga kil innan den första bulten, t ex på Återvändsgränd (6c+), Anarkisten (6b+/6c) och Gas-Niclas (5b).

Om den första bulten sitter för lågt saknar den funktion. Då blir det markfall ändå, har jag resonerat. Så ser det t ex ut på en del berg i Västervikstrakten där den första bulten är meningslös.

Men självklart vill jag inte ge Lilla_My och andra klättrare dödsångest... Vilka leder är sämst bultade? Ge exempel så drar jag kanske ut med borrmaskinen och bultar mer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonsa Triop Samba? Skit eller inte? Klättring allmänt 5
pajoon Teknisk Examination Tunaberg 26-27/8 2017 Klättring allmänt 0
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
AnkiV Borttappad klocka Tunaberg Klättring allmänt 6
ronpe661 Tunaberg? Klättring allmänt 4
Gamling Upphittat Tunaberg Klättring allmänt 4
gahne Div. getingbon på Simonsberget (Tunaberg) Klättring allmänt 7
Gamling Upphittat Tunaberg Klättring allmänt 0
seon Klätterträff i Tunaberg 15-16 september 2012 Klättring allmänt 8
helmutlotti Access Tunaberg: Kör ej på privat väg Klättring allmänt 21
seon Konstvärme i Tunaberg till helgen. Klättring allmänt 0
viktor_maiden Kvarglömda kokkärl tunaberg Klättring allmänt 13
Mezzner Kamsäkring upphittad Tunaberg Klättring allmänt 5
seon Klätterträff i Tunaberg 10-11 september 2011 Klättring allmänt 22
Mezzner Fall, Tunaberg Klättring allmänt 7
teoek Hastighetsrekord Tunaberg? Klättring allmänt 2
jcederli Upphittat i Tunaberg 3/7 Klättring allmänt 0
seon Klättring och fest hör ihop i Tunaberg den 18-19/9 Klättring allmänt 0
Mike C Upphyttad kamsäkring, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 1
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
jimtho JAG VILL UT Tunaberg/ågelsjön Klättring allmänt 4
seon Tunaberg 09, Klätterträff 26-27 september Klättring allmänt 17
seon Tunaberg 6:e September 08. Klättring allmänt 10
Raje Tunaberg - Luftfinger Klättring allmänt 3
seon Sport- och Tradklätterträff i Tunaberg 22-23/9 Klättring allmänt 15
Erik af Essingen Upphittad kilpetare på Tunaberg Klättring allmänt 2
BF Reservatsbestämmelser Tunaberg Klättring allmänt 10
Gamling Getingvarning Tunaberg Klättring allmänt 34
pecall Kvarglömt i Tunaberg 20/8-06 Klättring allmänt 0
mo9jan Tunaberg. Klättring allmänt 1
Il Spirito Fel gällande Tunaberg. Klättring allmänt 0
KlätterJon Mobil upphittad i Tunaberg! Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
Avslzyx Riktigt fika, riktig grillning i Tunaberg Klättring allmänt 2
Matt Förare Tunaberg Klättring allmänt 1
Björn Fiander Information om Tunaberg Klättring allmänt 7
Avslzyx Repbroms upphittad i Tunaberg Klättring allmänt 0
hillevihelm rep borttappat/Tunaberg Klättring allmänt 0
sfrge Förare över Tunaberg?? Klättring allmänt 2
Björn Fiander Tunaberg Klättring allmänt 10
Phille Olycka i Tunaberg 15 sep Klättring allmänt 1
seon Jacka hittad i Tunaberg Klättring allmänt 0
jimpaz Förare över tunaberg Klättring allmänt 0
clunk Please help with climbing information Tunaberg Klättring allmänt 3
Björnklaar Förare över Tunaberg! Klättring allmänt 0
hillevihelm tunaberg/camelot Klättring allmänt 0
Intensiv uppladdning i Tunaberg Klättring allmänt 0
Sensommarträff i Tunaberg Klättring allmänt 0
Klättra i Tunaberg i helgen? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.