Bispberg

Respekt för naturen men..

Jag får ibland en känsla av att klippa i dagen drar till sig inte bara lavar och häckande fåglar utan även tjänstemän från våra länstyrelser.

En klätterled som inte är bultad följer i allmänhet en spricka eller ett antal sprickor på klippan, borde det inte finnas områden mellan lederna dit mossan drar sig tillbaka för att får vara ifred?

Klättringen är en senkommen sport/friluftsaktivitet det finns ett antal andra sporter där man tar lättare på slitage i naturen.

Man kan t ex jämföra en annan ny sport mountainbike med orientering, här får även små skador orsakade av cyklar mycket uppmärksamhet men stigarna som uppstår efter en större orienteringstävling diskuteras sällan.

Vi måste nog vara beredda att släppa in nya aktiviteter i naturen jag hoppas innerligt att tjänstemän och politiker som fattar beslut i dessa frågor tar dem på största allvar för det gör vi utövare!
 
Re: Respekt för naturen men..

Karl-Johan; sa:
Man kan t ex jämföra en annan ny sport mountainbike med orientering, här får även små skador orsakade av cyklar mycket uppmärksamhet men stigarna som uppstår efter en större orienteringstävling diskuteras sällan.

Måste säga att detta inte är hela sanningen.

MTB och orintering ger ungefär lika stort slitage på naturen.
Slitage av MTB har fått mycket uppmärksamhet, ja men även orientering har en hel del accessproblem men dessa har inte fått speciellt mycket uppmärksamhet.

Nämnas kan också att stigar från världens största orienteringstävling försvinner på några år, typ 2-4 år om jag kommer ihåg rätt från de forskningsrapporter jag läst.

Som avslutning så kan jag nämna att jag nog sitter inne med lösningen på accessproblemen för både orientering, MTB och klättring nämligen att jag slutar utöva dem för alla sporter (de tre nämnda) jag har börjat med har efter ett tag fått accessproblem. Det är alltså jag som är boven.
 
Bispberg - vad händer

I början av feb lämnades ett svar in på det yttrande som bl.a. Dala-ornitologer, Säters kommun, NV, etc hade lämnat. Dom som lämnat skriftligt svar på vår tidigare framställan om ändring av reservatsregler var endast ornitologerna. Övriga intressenter/myndigheter står kvar vid sin ståndpunkt = klätterförbud. Hur som helst efter mycket arbete tillsammans med juridisk stöd (Torgny Hårstad) har vi svarat på svaret.. Vi har enligt vad vi kan konstatera en rätt bra grund för att få till stånd en ändring. Man har nämligen inga relevanta saker att hänga upp förbudet på som vi ser det. Vårt upplägg går ut på att berget ska vara stängt under häckningsäsong för uv (och falk) vilket innebär att berget ska kunna klättras på ifrån aug - mars. Ni som vill ha det fullständiga svaret kan maila mig så får ni det på mail. (Det går vad jag vet inte att stoppa in detta dok i detta forum.)

Sen läser jag i ett inlägg att du anser att vi ska ta till civil olydnad det är ju ändå kört osv.. Då vill jag säga att två händelser har inträffat både i Bispberg och på ett annat berg (Predikstolen) där i ena fallet två klättrare brutit mot förbudet i Bispberg och två jägare var för nyfikna på ett pilgrimsfallskbo. Båda uppbringades direkt och fick böta +10000kr/ställdes inför tinget. I fallet Bispberg är dessutom de boende vid berget mycket vaksamma och ringer polis direkt.. Så gör inget sånt!! Det skulle sabba två års arbete med en,OK, fruktansvärt trög myndighetsutövning. Men vinner vi det här så har vi ett upplägg som kan rädda fler hotade klippor./Anders
 
Re: Bispberg - vad händer

Anders Wester; sa:
I början av feb lämnades ett svar in på det yttrande som bl.a. Dala-ornitologer, Säters kommun, NV, etc hade lämnat. Dom som lämnat skriftligt svar på vår tidigare framställan om ändring av reservatsregler var endast ornitologerna. Övriga intressenter/myndigheter står kvar vid sin ståndpunkt = klätterförbud. Hur som helst efter mycket arbete tillsammans med juridisk stöd (Torgny Hårstad) har vi svarat på svaret.. Vi har enligt vad vi kan konstatera en rätt bra grund för att få till stånd en ändring. Man har nämligen inga relevanta saker att hänga upp förbudet på som vi ser det. Vårt upplägg går ut på att berget ska vara stängt under häckningsäsong för uv (och falk) vilket innebär att berget ska kunna klättras på ifrån aug - mars. Ni som vill ha det fullständiga svaret kan maila mig så får ni det på mail. (Det går vad jag vet inte att stoppa in detta dok i detta forum.)

Sen läser jag i ett inlägg att du anser att vi ska ta till civil olydnad det är ju ändå kört osv.. Då vill jag säga att två händelser har inträffat både i Bispberg och på ett annat berg (Predikstolen) där i ena fallet två klättrare brutit mot förbudet i Bispberg och två jägare var för nyfikna på ett pilgrimsfallskbo. Båda uppbringades direkt och fick böta +10000kr/ställdes inför tinget. I fallet Bispberg är dessutom de boende vid berget mycket vaksamma och ringer polis direkt.. Så gör inget sånt!! Det skulle sabba två års arbete med en,OK, fruktansvärt trög myndighetsutövning. Men vinner vi det här så har vi ett upplägg som kan rädda fler hotade klippor./Anders

Tack för informationen. Synd att det ser så mörkt ut bara. Aug-mars är ju bättre än inget, men jag antar att stora delar fortfarande blir out of bounds?

Sen vill jag klargöra att jag inte alls tyckte att ni skulle tjuvklättra. Jag frågade av ren nyfikenhet vad som faktiskt kan hända. Har ju svårt att tro att det finns polisresurser nog i området för att jaga och infånga säg 10 replag som befinner sig spridda på klippan och inte vill bli gripna och betala 10000 i böter?

/K
 
Re: Re: Bispberg - vad händer

carvingkimbo; sa:
Jag frågade av ren nyfikenhet vad som faktiskt kan hända. Har ju svårt att tro att det finns polisresurser nog i området för att jaga och infånga säg 10 replag som befinner sig spridda på klippan och inte vill bli gripna och betala 10000 i böter?

Vad som "faktiskt kan hända" är att förtroendet mellan myndigheter och klättrare urholkas ytterligare, att restriktionerna blir ännu fler och att livet i störtsa allmänhet blir tristare för rätt många.

Tänk ett steg längre.

/Per
 
Länsstyrelsen i Dalarna har beslutat att avslå framställan om ändring av reservatsreglerna vid Bispbergs klack. Det är alltså för all framtid stopp med klättring på klacken.

Om någon är intresserad att se deras motivering hör av er på mail anders.wester@telia.com så kan ni få både framställan och Länsstyrelsens avslag om ni är intresserade.

/Anders Wester
 
Trist

Kan du Anders lägga ut Länsstyrelsens kärnmotivering, dvs varför de ansåg att klätterförbud skall råda även utanför häckningssäsongen?

Vi har ett klätterområde där berguv häckar och där har det gått bra att klättra utanför häckningssäsong.
 
Länsstyrelsens motivering

Så här skriver länsstyrelsen i Dalarnas län i beslut 2005-05-02, diarienummer 521-2533-04:
(Vill någon höra av sig till länsstyrelsen så har de adress 791 84 Falun; e-post: lansstyrelsen@w.lst.se)

"Angående framställan från Dalarnas Klätterklubb om justering av befintliga föreskrifter för naturreservatet Bispbergs klack.

Beslut
Med hänvisning till Mb 7 kap. 5§ samt 2 kap. 3§ beslutar länsstyrelsen att avslå Dalarnas klätterklubbs framställan om justering av reservatsföreskrifterna för Bispbergs klack.

Redogörelse för ärendet & motivering
Bispbergs klack avsattes 1994 med stöd av naturvårdslagen som naturreservat med hänvisning till de botaniska naturvärdena som återfinns i form av rik lavflora samt den till sydväxtberg förknippade floran. Utöver det tillkommer geologiska och zoologiska värden. Bergsmassivet har också stor betydelse för friluftslivet och landskapsbilden. I beslutet sades också att om sakkunnig utredning kan visa att klättring kan ske utan att flora och fauna skadas kan föreskriften C.9. komma att justeras.
Naturcentrums inventering 1996 gav vid handen att lavfloran påverkats negativt avklättring. Man gjorde också bedömningen att om klättring fortgår i en omfattning som tidigare och helt utan restriktioner kan ytterligare slitage förväntas, att om klättring sker enligt klätterförbundets förslag kommer kryptogamfloran att gå tillbaks men i mindre omfattning, att om klättring förbjuds kommer återhämtning att ske men förmodligen av vanliga arter på kort sikt. Naturcentrum gav som bilaga till inventeringsrapporten ett kompletterande förslag där klättring skulle kunna tillåtas under förutsättning att ett visst antal villkor uppfylldes med i korthet följande innebörd. Begränsning av tillgängliga väggar samt efter fasta linjer, tillträdesförbud permanentas, antalet klättrare begränsas i antal och tid, tältning och eldning nedanför branten förbjuds, mekanisk åverkan som borstning mm förbjuds samt att provytorna återinventeras efter 5 år. Förslaget bygger på att samtliga punkter i detta förslag följs.
Dalarnas klätterklubb inkom 2003 med hänvisning till den anförda inventeringen med skrivelse att ompröva ställningstagandet avseende paragraf C.9. om klättringsförbud i naturreservatet. Dalarnas klätterklubb har dessförinnan ett flertal gånger skriftväxlat i frågan med begäran om ställningstagande till förslag med kompromisslösningar från klättrarna. I Dalarnas klätterklubbs framställan skissas på möjliga lösningar som skulle kunna motivera tillåtlighet till klättring för en begränsad tid på året samt att kanalisera klättringen till vissa fasta klättringsstråk.
Länsstyrelsen har kommunicerat under hand med klättrarna samt gjort flera besök i området. Synpunkter har också inhämtats från Dalarnas ornitologiska förening och Naturvårdsverket.
Dalarnas ornitologiska förening har skriftligen meddelat det olämpliga att klättra under tiden februari till sista september med hänsyn till häckande fågel. Ornitologerna menar vidare att om ett eventuellt återupptagande av klättringen övervägs bör med hänvisning till störning i samband med klättring en bred förankring hos närboende ske.
Naturvårdsverket har informerats om ärendet samt förfrågats om eventuella nya ställningstagande för liknande verksamheter i skyddade eller skyddsvärda områden och som utmynnat i policydokument e.dyl. Inget sådant har dock framtagits.
En noggrann avvägning har gjorts mellan de olika intressen som kan beröras. Grunden för Länsstyrelsens ställningstagande finns i det ursprungliga beslutets anförda motiv och syften. Den inventering som gjordes 1996 över lavfloran har också beaktats som ett kompletterande underlag liksom Dalarnas Ornitologiska förenings synpunkter.
Länsstyrelsens bedömning är att klättringen inte kan tillåtas vid en sammanvägning av de motstående intressena. Naturreservatets grundmotiv gäller fortfarande och är vägledande vid förnyad prövning. Såväl de botaniska som zoologiska värdena i skälen till naturreservatet påverkas negativt i olika grad. Klätterklubben menar att berget är en av Mellansveriges viktigaste för medelsvår klättring. Att tillåta klättring kan förväntas medföra stort intresse av klättrare från olika håll i Mellansverige. Att begränsa antalet klättrare per dag och år är teoretiskt möjligt men ger orimliga följder för bland annat tillsyn. Att begränsa klättring i tid på året befaras dessutom ge oacceptabelt stor störning för närboende under den tid klättring pågår.
En inte oväsentlig faktor för länsstyrelsens ställningstagande är även dagens situation för de klipphäckande fågelarter som återfinns vid branten. Ett stort och långsiktigt skyddsarbete från naturvårdshåll ligger till grund för detta. En svag ökning av etablerade revir för pilgrimsfalken kan de senaste åren skönjas i Dalarna. För pilgrimsfalken liksom många andra arter sker en prägling till samt etablering av häckningsplats under en avsevärt längre tid än själva häckningstiden. Att i ett skede av återetablering efter decennier av frånvaro tillåta en verksamhet som kan påverka denna situation negativt är inte tillrådligt enligt Länsstyrelsens bedömning."

Undertecknat av Stig-Åke Svensson och Raimo Laurila
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pecall Bispberg i Sverigeföraren Klättring allmänt 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...