Citat

Privat överhörda repliker:

"Det var då ett jävla motlut..!"

(Sagt som svar på en försiktig förfrågan till min replagskamrat hur det gick, när han joxat ett tag på kruxet på "Det vilda i min bur" på Häggsta...)

"Vafan, sluta hänga där och tjafsa, klättra upp nu!!"

(Min klätterinstruktör när jag en gång i tiden gick grundkursen, och hade klättrat fast mig totalt. Jag blev så förbannad att jag gjorde som han sa på rent adrenalin... Så det funkade!)
 
Följande citat är hämtade från en räddningsaktion med YOSAR (yosemite search and rescue). Jag tror att vi alla yttrade samma sak mer än en gång, här översatt till svenska.

- "Fy Fan vilken TUR han har!"
Sagt om en klättrare som föll till marken och dog. Som tur var fanns av en tillfällighet YOSAR-läkare vid insteget och kunde rädda hans liv genom att få igång hjärtat med hjärtmassage och konstgjord andning.

- "Fy Fan vilken Otur han har!"
Sagt om samma klättrare ett par timmar senare, då han dog för andra gången samma dag.. Helikoptern som lyfte upp honom och en bärgare i en wirekorg fick motor-
problem och släpade korgen genom sequia-träden varvid båda misste livet. Helikoptern undgick att störta med en hårsmån och crashlandade på El Cap-meadow.
PEACE!
 
Re: visst

bjesse; sa:
- If you can't be good, be strong.

(Amerikansk boulderlegend, kommer inte ihåg vem.)

Stämmer väl in på många där ute..

If we can't be free at least we can be cheap.
--Frank Zappa

A mind is like a parachute. It doesnt work if it not open.
--Frank Zappa

Lite offtopic men bra iaf.
 
Re: Mycket machocitat här

Johan R; sa:
så istället kommer ett annat från någon nyligen sedd film - passar bra när man psykar ur och backar hem:

- Bättre en levande hund än ett dött lejon.

It may be better to be a live jackal than a dead lion, but it is better still to be a live lion. And usually easier.
-- Lazarus Long
 
"Another future problem no longer in the future."

Sagt av en lokal hippie i en klätterfilm där Sharma och pojkarna drar runt i USAoch löser olösta boulders.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.