Citat

"I didn't learn about climbing by reading a book, you know. I learned about it by doing it."

-Lynn Hill

Då en journalist frågade Lynn vad hon tyckte om några gamla klätterpersonligheter som hon inte kände till.
 
Har väl inget med klättring att göra men....

Pratade med en kille (minns inte namnet) som paddlade Stockholm-Afrika utan att ha suttit i en kajak tidigare. h
Han sa:

Att ge sig ut på ett stort äventyr är som att ta sig vatten över huvudet och komma upp med håret tort.

Å så en gammal dängare :

No Guts No Glory håller i alla väder :)
 
Dale Goddard i filmen "performance rockclimbing" sa ungefär så här "Climbing isn't rewarding in spite of it's frustrations but because of them".
Helt enkelt en lysande sammafattning. :cool:



Följande dialog är hämtad ur verkliga livet det är dock inte jag utan en god vän som är ute på hal is.

- klättring är bättre än sex.

irriterad flickvän:
- det förklarar varför du är mer intresserad av att vara ute och klättra än att vara hemma hos mig., stick du och k....a ditt jävla berg.

Nu kommer försöket att rädda situationen (det är obeskrivligt patatiskt).
- jamen du förstår det är liksom två olika orgasmer en fysisk och en kosmisk. :)
 
Kanske inte användbart i klättringens värld men ett citat som jag brukar använda mig av i inlineskörning är: "If everything seems to be under control, you're just not going fast enough!"
 
visst

- If you can't be good, be strong.

(Amerikansk boulderlegend, kommer inte ihåg vem.)

Stämmer väl in på många där ute..
 
....

"En klättrare som luktar gott är inget att lita på"
är också bra. Jag tror det skall vara ett citat från någon amerikansk klättrare.
 
När jag för en gångs skull lyckades diskutera klättring, och då i detta fall isklättring, med några av damerna på jobbet, sa en av dom med en ton av avsmak, att "det skulle jag aldrig göra", och då råkade jag mumla att "du kanske inte är isklättringstypen direkt" (underförstått: med tanke på åldern och de fysiska förutsättningarna).

Det visade sej att vi är jämngamla...
 
"Because its there."

Om varför man vill klättra Everest, tror det var Mallory?


Alternativet:
En snubbe klättrade en pelare med en ofantlig massa
lösa stenar och regelbundna stenras. Han fick frågan 'Varför?'
"Because it won't be there forever"


En annan klättrare som nyss satt i en blå tricam i en
vertikalspricka:
"Bäst och klippa snabbt ... innan den faller ur ..."


En nybörjare som leder för första gången har
traverserat 10m åt vänster från standplatsen på toppen av första repan. De två första (och enda) kilarna
hoppar ur av repdrag:
"Ar det dags att träna första ledarfallet nu?"
frågar han helt kallt sin 'halvpanikslagne' lärare
vid standplatsen.


Hur klättrare bestiger berg:
Den mest intressanta vägen upp, och den näst snabbaste vägen ner.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.